Du är medveten om att faderskap och vårdnad inte nödvändigtvis har med varandra att göra? Du kan skriva pappan som pappa i faderskapspapprena, och ändå ha enskild vårdnad.
Ska du skriva fader okänd, så har du inte rätt att få underhåll för barnet såvida du verkligen inte vet att det är fader okänd. Du kommer då troligtvis att "förhöras", det kan också hända att de frågar folk i din närhet om de har någon aning om vem pappan ska vara. Staten har mycket ekonomiskt att vinna på att pappan är namngiven, i bästa fall kan pappan då stå för underhållet - drygt en kvarts miljon totalt som staten då i bästa fall slipper betala. Alltså kan de låta någon lägga ner ganska mycket energi för att ta reda på vem pappan är.
Om den här killen kommer och gör anspråk på att vara barnets far, så vet jag inte om du har rätt att vägra att barnet testas. Det kan hända att ditt ex måste gå till domstol för att få igenom testet om du vägrar...
Jag vet inte heller vad det kan få för konsekvenser om man senare inser att du har ljugit, men jag har för mig att du skriver under faderskapspapprena "på heder och samvete" - så jag tror faktiskt att det då kan få någon konsekvens.
Hoppas det kommer någon som är mer insatt i frågan, vore intressant att få ett svar.