• Anonym (hur???)

ange barnets pappa, ja eller nej???

Hej

Vet inte hur jag gör. Vi passar helt enkelt inte ihop, flyttade isär men jag inser att det inte fungerar som särbo. Vi har ett barn tillsammans, som faderskapet inte är faställd för. Han sa att jag ska bestämma, så han verkar inte bry sig. Om jag nu anger far okänd, och han kommer sedan och säger att han är pappa och dem får reda på att jag visste hur han heter, var han bor osv. Kan jag få problem med myndigheterna på nåt sätt????
    Tack för alla svar

• Svar på tråden ange barnets pappa, ja eller nej???
  • Anonym

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker absolut du ska skriva fader okänd om du känner att det är det bästa för er. Du kan tala om för ditt barn ändå sen vem som är fadern. Du kan även skriva ett brev där du förklarar allting, ifall någonting skulle hända dig.

Även om han står som pappa på pappret så får väl inte barnet reda på så sätt att just han är pappa, det berättar man ju ändå. Nä om han inte vill vara med, och du tycker att det känns rätt, låt han slippa.

• Jojile
    Anonym (hur???) skrev 2011-09-05 15:21:07 följande:
    fast alla borde ju förstå att en sån människa inte visar sitt sanna beteende i början, han var hur go som helst i början

Fast jag köper inte det där, du menar alltså att du inte hade en aning om hur han var och alla hans problem? Inte förrän ert barn var fött och ni separerade?

Iaf, det är svårt att hitta info om eventuella konekvenser om du medvetet ljuger i en faderskapsutredning, men här har du mer fakta att läsa:

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2011-2

• Hyperduttan

Står fadern angiven i MVC-journalen? Var han med på förlossningen?

Jag tror dom letar ganska grundligt? Dom kanske börjar trycka på och fråga om dom kan se vem du bodde med när barnet blev till? Dom kanske kallar in denna och kör DNA?

Jag är nyfiken hur det fungerar... 

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-09-06 07:53:14 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker absolut du ska skriva fader okänd om du känner att det är det bästa för er. Du kan tala om för ditt barn ändå sen vem som är fadern. Du kan även skriva ett brev där du förklarar allting, ifall någonting skulle hända dig.

Även om han står som pappa på pappret så får väl inte barnet reda på så sätt att just han är pappa, det berättar man ju ändå. Nä om han inte vill vara med, och du tycker att det känns rätt, låt han slippa.
    Barn har rätt till kunskap om sitt ursprung och det är lag på att alla faderskap (när föräldrarna inte är gifta) skall utredas. Att inte medverka i det och berätta om det man vet om pappan är att välja en kortsiktig, egoistisk, enkel väg ut som kan ställa till det rejält t.ex. i relation till barnet i framtiden .... Vad finns för anledning att skydda pappan från att ta sitt vuxna ansvar för det barn han satt till världen?
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-06 12:54:19 följande:
    Barn har rätt till kunskap om sitt ursprung och det är lag på att alla faderskap (när föräldrarna inte är gifta) skall utredas. Att inte medverka i det och berätta om det man vet om pappan är att välja en kortsiktig, egoistisk, enkel väg ut som kan ställa till det rejält t.ex. i relation till barnet i framtiden .... Vad finns för anledning att skydda pappan från att ta sitt vuxna ansvar för det barn han satt till världen?
    Man berättar för barnet ändå, vad är det då som ska ställa till det i relationen? Läs vad jag skriver innan du börjar gorma.

Tycker man är allt annat än egoistisk om man låter pappan slippa undan när han inte vill.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-09-06 13:31:01 följande:
    Man berättar för barnet ändå, vad är det då som ska ställa till det i relationen? Läs vad jag skriver innan du börjar gorma.

Tycker man är allt annat än egoistisk om man låter pappan slippa undan när han inte vill.
    Fst barnet kanske tycker det är konstigt att det står "fader okänd" i alla papper. om det nu ändå finns en pappa? Om man inte vill ha pappan i sitt liv är det barnet som får betala priset, enligt mitt sätt att se ....
  • Anonym

Ange honom som fader, men skriv inte under gemensam vårdnad? Då kan han inte juridiskt sätta käppar i hjulet i beslut rörande barnet senare. Men han är underhållskyldig, barnet vet vem som är pappan och ni kan gemensamt, eller med hjälp av Familjerätten, komma fram till hur barnet skall få umgås med sin pappa. Att han ställer till bråk för DIG, innebär ju inte att du ska neka BARNETS rätt till båda sina föräldrar...

• Anonym (Tilda)

Även om ni inte passar för varandra är det viktigt för barnet åtminstone senare i livet att veta vem pappan var/är. Tänk om du dör och barnet som då har vuxit upp till en ung vuxen får en sjukdom som gör att han behöver ha tex benmärgs transplantation - då finns det ju en potentiell givare - om han vet vem pappan är.  Eller blir pappan plötsligt sjuk i en tidigare okänd ärftlig sjukdom som går att avhjälpa om man tex får en typ av pacemaker inopererad (ICD- ja jag tänker på en speciell sjukdom), då måste din som testas och kan räddas till livet om det efter släktspårning och test visar att sonen också har den gendefekten. Eller tänk om den sons pappa blir rik som ett troll - skapar ett affärsimperium - skall då sonen en dag stå där helt arvslös? Ingen vet vad som händer i framtiden!
    Om jag var dig skulle jag försöka få pappan att lite mer intressera sig för sitt barn, även om du har hela vårdnaden. Även om man som vuxna inte längre älskar varandra så är det väl inte riktigt rätt att förneka sonen sin pappa eller pappan sin son (även om han inte just nu verkar förstå vilken jätte fin gåva sonen är, så kanske han förstår det senare om han blir lite äldre och klokare.
    Lycka till med ditt val!

• Anonym (Td)

Med tanke på att soc gör ALLT för att ta reda på vem som är pappan så kommer du inte att lyckas hålla honom hemlig. De kommer att ställa en massa frågor till dig, och märker snabbt om du ljuger. Sedan kommer de att ställa frågor till folk runt omkring dig och till din MVC, BB, BVC. Eftersom du har bott ihop med honom under en längre period så har du inte en chans att hålla honom hemlig för soc.

• Anonym

Hej! du kommer troligt vis inte bara kunna skriva fader okänd. Om du inte vet eller vill undanhålla pappan startas en grundlig utredning via soc. Efter utredning och man inte kunnat identifiera vem pappan är så skal det slås fast i rätten att han faktiskt är okänd, så lycka till om det är det du vill.

I den grundliga utredningen kommer dom höra sig för bland nätverket, du ska uppge alla du legat med under tiden barnet blev till osv, och då tar man DNA prov på "misstänkta" pappor.  Så för att lyckas få fader okänd gäller det att det endast är du eller du och pappan som vet om att han är pappan till barnet och sen kommer ni överens om att inte säga något. men du kan få saftiga böter då det är ett brott att ljuga inför rätten. ALLA barn har nämligen rätt att ha två föräldrar.

och hur vet jag detta, jag har nämligen själv fader okänd och en mamma som lyckades få det.

• Anonym

Tja det är väl upp till dig ,men du kommer få klara dig helt själv ekonomiskt-inga 1273 kr från f-kassan utan får stå för alla kostnader själv, sen har alla barn rätt att veta vem som är ens föräldrar- att växa upp med "fader okänd" i sina papper är kanske inte så roligt -att inte kunna bevisa vem som är ens far.

Vad det gäller hans ev möjligheter att bråka med dig så kommer du automatiskt få enskild vårdnad-dvs du skriver själv på alla papper,du  behöver inte hans underskrift till något utan fattar ALLA besut själv.

När det kommer till umgänge så är det barnet som har rätt till umgänge inte föräldern  och det är upp till föräldern att själv se till att  göra upp om ett umgängesschema om han ( i det här fallet)  är intresserad av att träffa sitt barn, har du enskild vårdnad kan du ju styra umgänget så att det blir kortare stunder istället för tex en hel helg.

Svar på tråden ange barnets pappa, ja eller nej???