• Anonym

Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...

Jag och min jobbarkompis fick barn samtidigt o vi står varandra ganska så nära. Men nu känns det bara så olustigt för oss båda.

Hon fick nog världens sötaste lilla unge o det kan jag säga med handen på hjärtat. Han är halvasiat, har stooora mörka ögon, långa mörka ögonfransar o ett leende som får vem som helst att smälta. Min son är såklart världens finaste för mej, men om jag ser bortom det så är han ju en mer medelmåttig bebis. Bleka färger, inget hår alls på huvudet (kompisens har massor), o en bullig liten panna.

Jag vet att han inte är världens sötaste för andra. Men det blir så tydligt ibland o det gör oss båda illa till mods. Igår var vi o hälsa på på jobbet o alla satt o gulla med kompisens barn, åade o ojade, tog en massa bilder o ville hålla. Sen såg dom min son o då var det mer som "är du också här" o så gullade dom med honom bara för att.

Både jag o kompisen märkte det o vi gick därifrån gansa fort. Vi pratade om det o det är ju liksom inte hennes fel o det är inte hennes son fel, det är ju omgivningen som gör fel tycker vi. Det känns bara så tråkigt att min son ska vara femte hjulet när vi är tillsammans. Min kompis gör såklart ingen skillnad på barnen, hon gullar ju lika mycket med min son o är helt galen i honom. Men just när vi är ute med barnen så får ju den ena mycket mer uppmärksamhet än den andra...

Hur hanterar man det här?

• Svar på tråden Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...
  • Anonym (brownie)
    Anonym skrev 2011-09-07 13:24:12 följande:
    En halvasiat kanske blir tämligen kort som vuxen. Hur kul är det? Din son, som jag förmodar är etnisk svensk, kanske istället blir en sådan där lång och ståtlig kille som tjejerna suktar efter. Som sagt, rollerna skiftar.
    Hahaha, vaa? Menar du att asiater generellt är kortare än etniska Svenskar?

Min man är lång, har gyllenbrun hudfärg, svart hår, bruna ögon etc etc..
    Min son har ärvt allt från honom och det finns inget vackrare än blandbarn
  • breeze2012
    Anonym skrev 2011-09-07 13:24:12 följande:
    En halvasiat kanske blir tämligen kort som vuxen. Hur kul är det? Din son, som jag förmodar är etnisk svensk, kanske istället blir en sådan där lång och ståtlig kille som tjejerna suktar efter. Som sagt, rollerna skiftar.
  • Indianica

Jag kan blir så trött på det här, det är som en slags rasism, många svenskar är ju helgalna i halvasiatiska/helasiatiska bebisar sam bebisar med afrikanskt utseende bara för att de har ovanligt krulligt hår osv. Näe, jag tycker det väcker obehag när man gullar med folk pga etnicitet (utseende) däremot så är det som många skriver så att asiater som vuxna inte alltid anses vara så snygga och inte afrikaner heller och det är lika obehagligt det.

Kan dock tänka mig att om du tog med din bebis till ett asiatiskt land skulle folk gulla som galningar med honom för att han var så vit och sött kal på huvudet!

• breeze2012

Alla barn är söta o goa på sitt sätt. Tycker inte du ska fundera på detta utan njuta av ditt underbara barn istället.

• Indianica
    Anonym (brownie) skrev 2011-09-07 13:34:37 följande:

Det varierar väl beroend epå vilket asiatiskt land man talar om? Men i vissa länder är ju medellängden typ 150 cm?!!!
  • Anonym (..)
    Modesty Blaise skrev 2011-09-07 10:42:27 följande:
    Själv brukar jag prata med, uppmärksamma, skoja med och allvarligt svara på barns frågor (om och när barn vill) för att de är så härliga och inte för att den ena ser ut på något sätt som den andra inte gör. Utseende är ju helt fantastiskt oviktigt. 

Har aldrig ens reflekterat över att människor skulle ha en åsikt om mina barns utseenden.  
    ja, jag tycker naturligtvis dom är finast i världen även om dom haft ögon i pannan, en extra arm i ryggen å blå i huden! jag kan inte heller låta bli, bebisar är ALLTID söta å mysiga, å äldre barn är alltisd roliga att busa med. 
  • Anonym (brownie)
    Indianica skrev 2011-09-07 13:40:50 följande:
    Det varierar väl beroend epå vilket asiatiskt land man talar om? Men i vissa länder är ju medellängden typ 150 cm?!!!
    Min son är halvkurd. Men jag förstår din tanke, Kineser brukar vara kortväxta
  • Anonym

Ja?
  • miljarden

TS det är väl bara att strunta i rakt av? Vad andra tycker om din sons utseende som bebis spelar ingen som helst roll. Vackra människor är inte mer värda än andra, inte ens när de är bebisar. Utseende handlar endast om yta och sådant är skört och förgängligt och inget att hänga upp sig på.

• Anonym (:D)

då vet vi hur din man ser ut då? :P
    ja, asiater är generellt (ganska mkt) kortare än västerlänningar. medellängden är 165 cm i asien (och i vissa länderännu kortare). vilket får mig att misstänka att din fråga var ett skämt,"alla" vet väl att dom är mindre? :P
Svar på tråden Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...