Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Presentation

Bor: Cheshire
    Familj: Min svenske man, två pojkar födda 2003 och 2011
    Saknar från Sverige: smågodis, allemansrätten, små badplatser vid sjöar, kantarellplockning, dagis maxtaxa, Stockholm

• MamaPapa

Tahira - jobbigt! Hyr ni då eller? Måste kosta skjortan i London...
    Vi har bott här sedan juli 2000. Först hyrde vi ett par men vi köpte hus 2002. Har sålt en gång o köpt nytt o det var bland det stressigaste jag gjort. Systemen är rätt olika i Sverige o UK för husköp.
    Har ni fött era barn i uk? Båda mina är födda här. Äldsta går nu i skolan (y3) och minsta ska börja dagis i januari när jag går tillbaks till jobbet. Så nu blir vi panka i fyra år igen - fy sjutton vad dyrt det är med dagis....

• MamaPapa

Nämen Tahira - klart du måste skaffa bankkonto
    Antar att du iallafall är inskriven hos en GP här? Jag tycker det systemet funkar bra - i allafall där jag bor. Å kostar ju inget att gå till doktorn heller. Som gravid o ett år efter så får man dessutom gratis läkemedel och tandvård. Så jag har passat på att gå till tandläkaren nu.
    Går din son på privatskola då (eftersom du skrev det var dyrt)? Vår går i en vanlig kommunal - bor i ett "affluent" område så alla kommunala skolorna är jättebra här. Vi har tom en son till en premier league spelare i vår klass så det säger väl en del om de väljer en kommunal över en privat. Det är en liten skola där alla känner alla typ och vi är supernöjda med den.

• MamaPapa

Mödravården var bra, fast den var nog ännu bättre 2003 när jag födde första. Det märks att de dragit in på resurser. Hade kejsarsnitt med båda och har inget att klaga på.
    Det där med folk hemma - jag har nästan motsatt problem. Här är det jättemånga hemmafruar - säkert relaterat till att det är ett välmående område. Det, kombinerat med den lilla skolan, har gjort att vi har haft stora problem med After School care. Första åren fanns ingen club på skolan - det var inte tillräckligt stor efterfrågan ( de behövde tio barn per dag för att gå runt). Nu har vi haft en i ett år men jag är hela tiden nervös de ska lägga ner den utan förvarning. Dör barn som inte går i skolan så finner jag också att det inte finns några fritidsaktiviteter för dem - allt är på dagtid i veckan. Så jag tycker jättemycket kring barnen är baserat på en hemmavarande förälder. Fast det börjar blu lite bättre på senaste åren.
    Å sedan är det ju inte så jämnställt i hemmen heller - tex så håller vi just nu på med en helrenovering av badrummet. Om han som leder bygget behöver beslut på nåt så vill han ALLTID dubbelkolla med min man. Jag godkände en kostnad för en grej men så sa min man sedan att killen ringt honom också för bekräftelse (i smyg då).

• MamaPapa

För tio år sedan hade jag blivit skitarg men nu bara skrattar jag åt det o rycker på axlarna. Acklimatiserad antar jag

• MamaPapa

Håller helt med om ikea! Vi har ca 30 min till två olika ikea butiker. Den ena har blivit urdålig senaste åren - känns som de har typ 5 grejer i sortimentet o allt är ikeas egna märke. Den andra är liiite bättre - hade iallafall Blossa glögg förra året o säljer fortfarande Ahlgrens bilar. Men stor skullnad mot 10 år sedan.
    Vi brukar handla en del torrvaror vid Sverigebesök. Till julen får man planera typ 6 mån i förväg. Köpte tex Vörtbrödskryddor i somras
    Besökande brukar få lite inköpsuppdrag o ibland har maken eller jag tjänsteresa till Sverige. Ska kolla de två butiker online ni nämnde - har inte gjort det på åratal.

• MamaPapa

Och glömde säga att ibland springer man oväntat på svenska varor - förra året hade Costco svenska pepparkko - tror fortfarande jag har en burk kvar

• MamaPapa

tänkertill - nej det är samma jäst. Jag brukar fråga vid bageridisken på Tesco el. Sainsburys och då får man ofta en "klutt". Brukade vara gratis men numera tar de betalt. Fast jag har lärt mig baka med torrjäst o tycker det går minst lika bra.

• MamaPapa

Ang. barnomsorg- håller med tänkertill om att det finns många inte så bra childminders. Klart det finns guldklimpar - bara man hittar dem o jag har inte hittat nån där vi bor.
    Jag hade första sonen på dagis o kommer göra så med andra också. Några av anledningarna som "svängde över" för mig var:
    Dagis har inte "semester eller blir sjukt", dvs finns där hela tiden.
    Vårt dagis har erfarenhet med mångkulturella barn.
    Jag är lite egoistisk o vill inte att min bebis ska präglas på en annan vuxen... inbillar mig att på dagis är det flera vuxna så att han inte "får en annan mamma"

• MamaPapa

Hur firar ni julen förresten?
    Vi är båda svenskar. Bestämde när första barnet föddes att åker till Sverige gör vi inte. Slipper tjafs om "vem vi ska vara hos", stress o trängsel på flygplatserna, behöver inte köpa dyra vinterkläder till bebis som han inte använder hemma i uk (detta var då innan de senaste årens kalla vintrar). Så den i familjen som vill fira med oss får komma hit. Det brukar bli min svärfar som kommer men nån jul har det varit bara vi.
    På julafton firar vi svensk jul med "hela faderullan" utom julklapparna. Vi kollar KarlBertil Jonssons julafton på YouTube och på kalle ankas jul vid treslaget (har den inte inspelad men vi har hittat våra favoritklipp på YouTube som tomtens julverkstad, campintrippen mm).
    På juldagen firar vi engelsk jul med "hela faderullan" och på juldagsmorgon öppnar vi paket. Har valt paketöppning på juldagen för att dels är det så det går till i uk (ta seden dit man kommer), skolkamraterna gör så o då känner vår son sig inte annorlunda (viktigt för honom). Sedan slipper man tjat om paket på julafton o kan bara njuta av hela dagen .

Svar på tråden Presentation