Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Helammar folk inte längre?

MaammaL skrev 2011-10-05 12:00:49 följande:
    shittans, äta på 5 minuter?? hahaah min dotter ammade i timvis!!! inte smidigt.
    Ja, när han var nyföding åt han i evigheter. Men han var nere på 5 min från det att han var ca 4 månader... Glad
  • Natulcien
    Rockan skrev 2011-10-05 12:03:32 följande:
    För alla är det inte att bara "slänga fram" bröstet

Jag måste antingen ligga ner, eller sitta på ett speciellt sätt och ta hjälp av båda händerna och en hoprullad handduk, för att ens kunna amma utan att få sår och smärtor. Så är jag byggd. Med första barnet var det okej, nu med andra har jag istället valt flaska (med både bröstmjölk och ersättning) eftersom det, för just mig, är ett enklare sätt att mata och underlättar vardagen.
    Japp! Alla är vi olika! Glad
  • Natulcien
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:13:30 följande:
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..
    Fast när man ammar så behöver man inte ens bry sig om hur mycket bebisen får i sig eftersom han/hon reglerar det själv varje gång han/hon äter. Det tyckte jag var smidigt! Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 12:54:09 följande:
    Men så måste det naturligtvis inte vara, det finns säkert familjer som du beskriver dig själv som lyckas få en lika stark anknytning mellan barnet och båda föräldrarna trots amning.
    Självklart finns det "såna familjer". De allra flesta skulle jag säga. Jag känner ingen familj som har haft problem med pappans anknyting p.g.a. helamning, faktiskt.
    Man får ju ha fantasi. Det finns ju så mycket som pappan kan göra utöver matning. Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 18:16:50 följande:
    Som sagt, det är väl jättebra att det funkat för er, jag begriper inte varför du måste raljera över andra för det. Mina ungar har i princip bara ätit och sovit de första 6 månaderna så om man inte matat dem har man inte haft mycket chans till umgänge...För barn som krubbar väldigt snabbt är det kanske annorlunda. Jag förstår inte varför du gör detta till en grej? För oss och många andra har just flaskmatningen möjliggjort en anknytning mellan barnet och båda föräldrarna. Det har också gjort att pappan kunnat vara ledig mycket tidigare vilket ju är svårt annars.
    Jag raljerar verkligen inte. Och jag gör ingen "grej" av det heller. Jag bara ställer frågor om något som är oklart för mig. Men det var tydligen för känsligt för att få fråga om?

Men vi har i alla fall haft väldigt olika barn. Vår son var väldigt mycket vaken på dagarna ända från födseln. Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 18:28:59 följande:
    Jag känner väldigt många som haft problem. Inte så att pappan inte knutit an starkt men att mammans anknytning varit starkare vilket gjort tex att barnet inte kunnat nattas av pappan.
    Ok. Jag känner alltså ingen familj som fått problem, och du känner många. Vi har uppennbarligen helt olika umgänge i alla fall. Flört
    Här turas vi om med nattningen utan problem, och det gör alla andra jag känner också. Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 18:55:12 följande:
    Jag har inte sagt att någon måste lida av det utan bara att helamning kan (observera kan) leda till att pappan inte kan knyta an lika starkt och att flaskmatning kan underlätta pappans anknytning och jämställdheten. Man kan naturligtvis tycka att det inte gör något att barnet är tätare knutet till mamman men det är ju en annan sak, jag tycker att det är viktigt.
    Jag tror inte att eventuella svårigheter för vissa pappor att knyta an till sina barn har med flaskmatning eller amning att göra över huvud taget, utan snarare att dessa pappor är för frånvarande eller har andra problem.
  • Natulcien
    enbär skrev 2011-10-05 21:25:31 följande:
    Jag tror att "betydelsen" av att få flaskmata är ett vuxenbehov faktiskt. För barnet stör det inte anknytningen till pappan om man helammar (om pappan i övrigt är närvarande), men det är möjligt att vissa pappor kan känna sig otillräckliga om de inte kan förse sitt barn med mat. Det kan förstås också finnas mammor som känner sig oerhört låsta av att vara den enda som kan ge mat i kanske ett halvår. Men då är det ju också ett vuxenbehov.
  • Natulcien
    enny signatur skrev 2011-10-06 00:27:30 följande:
    Och det är nog här jag börjar reagera, jag tycker att det ingår att vara låst när man är förälder till viss del. Jag har möjlighet att skita i att amma och resa jorden runt, men jag väljer att inte göra det, för att jag anser att mitt barn är viktigare...
  • Natulcien
    Daeminimon skrev 2011-10-06 10:26:29 följande:
    Jag upplevde mig aldrig som låst. Vi var ute mest varje dag, på med sjalen bara, så hängde han med. Vi var på dansshow, bröllop, 30-årsfest..... Hörselskydd på, naturligtvis.

Hemma ammade jag, och så sov han på sin pappas mage precis lika ofta som på min.

Ville jag lämna huset så pumpade jag ur (hade även ett lager i frysen) och pappa gav ur kopp. Jag har ALDRIG känt mig låst av att helamma.
    Precis. Samma här. Jag har aldrig upplevt mig låst. Tvärtom. Väldigt fri, eftersom maten alltid var med. Glad
Svar på tråden Helammar folk inte längre?