Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Helammar folk inte längre?

morotsland skrev 2011-10-06 11:16:32 följande:
    Barn är olika.... Mina barn hra inte gillat att äta i stökiga/nya miljöer, det har både gällt amning och flaskmatning. De har mått bäst av att vi varit hemma och skrotat. Och det gör vi gärna men vi vill kunna dela på det och släppa iväg den andre ibland
    Du ger ersättning och är hemma och skrotar.
    En annan ammar och är ute hela tiden. Alltså har det inte att göra med amning/ersättning huruvida man är hemma eller "låst". Glad
  • Natulcien
    Rockan skrev 2011-10-06 12:09:54 följande:
    Nej men det är det väl egentligen ingen som har påstått heller?

Det det handlar om är ju ens egen känsla och förutsättningar.
    Jo, att ge ersättning togs upp som ett val man hade gjort för att kunna känmna sig fri och jämlik..
  • Natulcien
    Rockan skrev 2011-10-06 13:03:41 följande:
    Javisst, men det var ju utifrån just den personen känsla, inte som en allmängiltig regel. Så läste jag det i alla fall.
    Ja, den personens känsla och en massa bekanta som drogs upp som exempel...
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-06 13:07:45 följande:
    Jag känner mig fri och jämlik bland annat tack vare möjligheten att flaskmata, jag är tacksam över att ha möjligheten att välja bort amning. Det betyder inte att alla behöver känna så, vi är olika, våra barn  är olika och våra omständigheter skiljer sig åt.
    Bra,
  • Natulcien
    hummena skrev 2011-10-06 13:09:29 följande:
    Jag kan helt ärligt inte förstå varför denna fråga gång på gång river upp sådana känslostormar.

Seriöst, jag är inte ute efter att bråka med någon, men om ni skulle kunna förklara för mig vad det är som är så upprörande med hur en annan kvinna väljer att mata sitt barn så skulle det verkligen vara toppen. Vad spelar det för roll om andras ungar äter från tutte, burk eller flaska? Spelar det någon roll hur andra människor får ner mat i sina barn? Jag fattar verkligen inte...
    Ja, det kan man verkligen undra...
  • Natulcien
    Catastrof skrev 2011-10-06 13:27:28 följande:
    Vårdgivarens ansvar

2 § Varje vårdgivare ska ansvara för att det ledningssystem som ska inrättas, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:12) om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, överensstämmer med bestämmelserna i det följande.

Användning av modersmjölksersättning

3 § Modersmjölksersättning får endast ges till ett spädbarn efter det att det har gjorts en bedömning att ett sådant behov föreligger. Bedömningen ska dokumenteras i spädbarnets patientjournal samt i moderns patientjournal, i förekommande fall.

Information om amning och modersmjölksersättning

4 § Den information som lämnas om uppfödning genom amning och användning av modersmjölksersättning till modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska vara objektiv och entydig. Informationen ska vara anpassad till det enskilda spädbarnets och moderns behov och ska i övrigt överensstämma med vad som framgår av 2 b § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och 2 kap. 1 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
    5 § Modern eller någon annan person som vårdar ett spädbarn ska få tydlig information om

amningens fördelar jämfört med uppfödning med modersmjölksersättning, ammande mödrars näringsbehov och hur de kan förbereda och upprätthålla amningen, den negativa inverkan på amningen som partiell uppfödning med modersmjölksersättning kan medföra, och svårigheten att övergå till amning, om modern har börjat med uppfödning med modersmjölksersättning.

6 § Vad gäller uppfödning med modersmjölksersättning ska information dessutom lämnas om

hur sådan ersättning används på ett riktigt sätt, hur man kan stärka anknytningsprocessen mellan modern och spädbarnet i samband med uppfödning med modersmjölksersättning, de hälsorisker som är förknippade med olämplig föda och olämpliga uppfödningsmetoder, och de hälsorisker som är förknippade med oriktig användning av modersmjölksersättning.

1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2009. 2. Genom författningen upphävs Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 1983:21) för hälso- och sjukvårdspersonal m. fl. vid tillämpning av internationell kod för marknadsföring av bröstmjölksersättningar. 3. Allmänna råd 1983:2 Marknadsföring av bröstmjölksersättningar - Svensk tillämpning av den internationella koden för marknadsföring av bröstmjölksersättningar, i den särskilda skriftserien "Allmänna råd från Socialstyrelsen", ska upphöra att gälla

Intressant läsning!
  • Natulcien
    enbär skrev 2011-10-06 14:24:55 följande:
    Jag tror att det finns många orsaker faktiskt till att detta rör upp känslor. En viktig sådan tror jag är att amning och ersättning inte är helt likvärdigt. Oavsett vad som sägs i trådar som denna så finns det hälsomässiga nackdelar med ersättning jämfört med amning. Vissa saker är mer belagt än annat. Allra tyngst bevis finns det för att ersättning (i länder med tillgång till rent vatten) ökar risken för magsjuka. Man brukar prata om ca 60% skillnad i förekomst. Även för andra typer av infektioner finns liknande data. Sen finns det en massa annat såsom plötslig spädbarnsdöd, celiaki, fetma osv, olika starka bevis för olika saker.

Barn behöver mat och kan man inte amma, eller har en dåligt fungerande amning med smärta, mjölkstockning osv så är ju ersättning jättebra. Men när man väljer bort amning för att pappan känner sig utanför om han inte får mata med flaska från dag 1, då sätter man ju den vuxnes behov före barnets, och det är en sak som kan uppröra känslor.

Detta med prioritering mellan den vuxnes och barnets behov gäller såklart inte bara amningen. Den aspekten finns med i massor av val, t ex när man ska återgå i arbete, hur mkt man ska jobba, vad man ska göra på fritiden (balansen mellan saker som de vuxna respektive barnen vill göra). Det är inga lätta frågor med självklara svar, men precis som amningstrådar brukar sådana trådar innehålla livliga diskussioner på FL.

En annan sak som gör att det blir sådana upprörda känslor är att det framförs bilder av hurdan en flaskmatande respektive ammande familj/förälder ser ut. De egoistiska flaskmatarna som tänker mer på nöjen och sin egen frihet än på barnet eller den ammande familjen där pappan aldrig knyter an till barnet och ingen jämställdhet fiins. Folk känner inte igen sig i dessa bilder och då blir det heta diskussioner.
    Jag tror att du sätter fingret precis på varför diskussionerna blir så heta och aldrig tycks ta slut kring detta ämne.

Dels att amningen faktiskt har bevisat sig ha fler fördelar än ersättning, vilket ständigt förnekas.

Men framför allt det sista stycket du skriver kan nog vara grunden till att det blir rundgång i debatterna hela tiden. Jag kan själv känna mig irriterad på att ständigt få läsa att man skulle bli "låst" av amning eller vara mindre jämställd, eller att pappan skulle få svårare att knyta an. Folk använder gärna den privata situationen till en allmängiltig mall för hur det ser ut, och då blir det knas.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2011-10-06 15:33:20 följande:
    Dels att amningen faktiskt har bevisat sig ha fler fördelar än ersättning, vilket ständigt förnekas.
    Fler hälsomässiga fördelar, alltså...vill jag tillägga, innan någon går i taket... Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-06 15:47:11 följande:
    Det är väl knappast något som förnekas? Tvärtom skulle jag säga, få har koll på vad det finns vetenskapligt stöd för och inte. Jag tror inte att den lilla skillnaden mellan bröstmjölk och ersättning är svaret på frågan. Varför ser du då inte samma arga debatt kring andra saker? Människor som bor på landsbygden har tex större problem med fetma än storstadsbor, ändå ser vi inte arga mammor som skuldbelägger folk som vill bo på landet och anklagar dem för att utsätta sina barn för framtida fetma. Det är något annat kring amningen som skapar detta fanatiska behov av att ha åsikter om andras val.
    Jo, jag har sett det förnekas i otaliga debatter.

Och det finns ju arga debatter kring det mesta som har med barn att göra; debatterna går heta även angående hur folk med barn bor, vad de har för matrutiner, vid vilken ålder de låter barnet börja förskolan, hur de klär sina barn, hur de använder barnvakter, hur de låter barnen sova, vilka rutiner de har etc etc etc

Men vad tror du är svaret på frågan?
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-06 21:44:45 följande:
    Jo, fast sällan är debatten så infekterad som när det gäller amning och sällan har folk så oerhört svårt att acceptera att vissa väljer något de inte skulle ha valt. Att välja bort amningen är löjligt tabubelagt i Sverige. Och jag har inget svar på varför det är så men jag antar att det åtminstone delvis hänger samman med att amningen är en viktig identitetsfråga för många mammor, en del av det de definierar som mödraskap och som gör att de känner sig duktiga och viktiga. Och då blir det provocerande att andra inte tycker att det är lika intressant/kul/viktigt. Eller?
    Nej, det där tror jag inte stämmer. Skulle mammor känna sig duktiga och viktiga av att amma? Eller, ja, det kanske finns någon...men jag tror inte att det gäller någon majoritet.
    Amma är ju att mata, samt att ge sitt barn närhet och trygghet. Det är väl inget som är duktigt, det är ju en självklarhet.
    Jag hade, i alla fall, inga känslor av duktighet eller viktighet när jag ammade. Mig rör det inte i ryggen om andra tycker att amning är oviktigt eller onödigt. Däremot kan jag bli irriterad när folk sprider desinformation om amning eller hävdar att det sätter käppar i hjulet för jämställdhet och frihet.
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-06 22:07:04 följande:
    Jag upplever att många tycker att de är duktiga som ammar, att det är en prestationsfråga och en de känner att de måste pressa sig till för att kvala in i goda-mammors-klubb. Och att det då är provocerande att någon annan struntar i det.

Jag tycker verkligen att amning sätter käppar i hjulet för jämställdhet och frihet men jag hoppas att jag har varit tydlig med att det är en subjektiv uppfattning som gäller mig/oss och inte något jag menar måste gälla alla andra.
    Ok. Jag har inte träffat sådana mammor. Men om du har det så finns de ju.
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-06 23:16:17 följande:
    Jag tycker att det finns ganska gott om sådana mammor och vi har ju en modig gäst här ovan som säger att hon tänker så.

Och angående att välja bort amning så behöver det väl inte vara hemskt för att väljas bort? Det kan och borde vara ett väldigt odramatiskt val. Man väljer bara det man föredrar av olika skäl. Precis som att vi väljer olika när det gäller tusentals andra saker. Jag tycker att flaskmatning är mycket bättre på alla vis, för oss, andra tycker att amning är kanon för dem. Jag tycker att flaskmatning ger möjlighet till jämställdhet och du tycker att ni är jämställda med amning. Gott så, man behöver inte göra det till en större grej eller?
    Ja, där var visst en. Då har jag också sett en...

För övrigt verkar vi ju vara ganska överens nu..? Man väljer det som passar en bäst. Och man trivs med sitt val, är jämställd, fri och lycklig. Och framför allt: bebisen mår finemang. Klart så?
  • Natulcien
    Demeter skrev 2011-10-07 08:59:47 följande:
    Natulcien skrev 2011-10-06 21:59:13 följande:
    Nej, det där tror jag inte stämmer. Skulle mammor känna sig duktiga och viktiga av att amma? Eller, ja, det kanske finns någon...men jag tror inte att det gäller någon majoritet.
    Amma är ju att mata, samt att ge sitt barn närhet och trygghet. Det är väl inget som är duktigt, det är ju en självklarhet.
    Jag hade, i alla fall, inga känslor av duktighet eller viktighet när jag ammade. Mig rör det inte i ryggen om andra tycker att amning är oviktigt eller onödigt. Däremot kan jag bli irriterad när folk sprider desinformation om amning eller hävdar att det sätter käppar i hjulet för jämställdhet och frihet.
    Jag tror att det är vanligt att man ser sig duktig. Jag tror också att vissa har fördomar mot flaskmatare, att de är själviska på något sätt och inte bryr sig lika mycket om sitt barn.
    Och jag tror inte att det är vanligt att man ser sig som duktig. Så då tror vi olika.
    Och fördomar finns - åt båda hållen, tyvärr.
  • Natulcien
    Demeter skrev 2011-10-07 09:09:41 följande:
    Jo det är sant att det finns fördomar åt båda håll. Eftersom jag är flaskmatare så har jag bara upplevt det åt det ena hållet.
    Jo, man upplever ju mer av de fördomar man själv blir utsatt för. Och jag har hört mycket fördomar om amning och i synnerhet om oss som ammar efter 6 månader. Rynkar på näsan
  • Natulcien
    Demeter skrev 2011-10-07 09:16:32 följande:
    Jag tycker att det är jättetråkigt att man ska bli ifrågasatt (ville göra en arg gubbe men det gick inte)

Att amma efter 6 månader är väl inget konstigt, eller har det blivit det?
    Ja, tydligen så har det blivit "konstigt", för det var väldigt många som påpekade och ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade...i synnerhet efter 8 månader.
  • Natulcien
    humelibum skrev 2011-10-07 09:22:30 följande:
    Jag helammar min 3månaders varannan timme och blir ofta "tipsad" av mina kompisar att ge ersättning istället särskilt till natten så jag slipper amma så ofta... Men hallå jag vill ju amma, jag tycker det är mysigt och behändigt :)
    Ja, jag fick också det "tipset" ett antal gånger. Redan när sonen var nyfödd.
    Men sen sov han hela nätter på enbart bröstmjölk från 2,5 månader! Då slutade de "tipsa"... Skrattande
Svar på tråden Helammar folk inte längre?