• Smultron81

NP-utredningar

Fridlyst: min son som nu är tre pratade inte vid den åldern. Det enda han sa var mamma och öh. Men nu Har han börjat prata med ett ord iaf. Kommer nya ord hela tiden vi Har även börjat med takk. Min stora kille pratade inte så mycket överhuvudtaget. Mamasnest: jo så kan det nog vara. Min son får ju Sina utbrott efter tex skolan son är jobbig för han. Eller vid jobbiga läxor han måste göra eller om nåt inte går som han tänkt. De här stora utbrotten började när usk var ca 4,5-5 år då han började på dagis. Hoppas dem lyssnar på dig på dagis och berättar som det verkligen är. Det är ju det man vill höra ju...

• Smultron81

Vi Har sista dagen idag. Och nästa fredag får vi veta vad dem kommit fram till. Bara en vecka kvar sen vet vi. Äntligen! Fast känns ändå lite konstigt och jobbigt.

• Smultron81

Fridlyst: så kände jag också över frågorna. Men de vi inte fattade eller visste lämnade vi tomma. Nä att den tar längre tid för en del är nog för att dem där man utreder inte Har den tiden. Vi Har vart där 5 ggr nu och det med en vecka mellanrum för de 4 första p h sen blev det två veckor till det femte.

• Smultron81

Mamasnest: Näe, inte håröm men han hatar att klippa håret. Vilket inte blir så ofta...

• Smultron81

Så, nu Har vi fått diagnosen. Vilket blev autism... Vilket ju var rätt så väntat. Dem tyckte inte det fanns några tveksamheter heller. Så nu ska vi hitta ny skola åt han.

• Smultron81

Fridlyst: tack! Ja lite konstigt känns det även om man förväntat sig det. Jobbigt med folk som man känner inte verkar ta till sig det och liksom inte verkar bry sig eller ifrågasätter det. :( men känns bra att vi nu kan få mer hjälp och att sonen kan få det mycket bättre i skolan. Ni som gjort ados testet vet ni vad det blev för poäng?

• Smultron81

Vi ska dit på samtal med sonen och berätta om det sen Har dem skickat remiss till aspergercentret där man.får.gå.kurser. så blir det habiliteringen sen.

• Smultron81
    Mamasnest skrev 2011-10-24 13:07:54 följande:
    Usch, nu är jag arg och ledsen igen! Var på fösta mötet på BUP inför sonens utredning och fick reda på att vi troligtvis inte kommer att få tid förrän i maj-juni. dessutom står det i frågeställningen "ADD + ev. något inom autismspektrat". Detta var helt nytt för mig, till mig har de bara sagt att de misstänker ADD.
    Usch, känns som om ingenting händer och att de går bakom ryggen på mig.

På tisdag nästa vecka ska jag få resultatet från lillans utredning, då ska jag passa på att fråga om hur lång tid det kan ta för sonen att komma in för utredning, kanske kan de snabba på det hela?!
    Oj är ju långt dit. Men det är ju 3 månaders vårdgaranti. Då kan ni ju välja något annant alternativ. 
  • Smultron81

Ronjami: min son är 8 år och jag satt med under ados testet. Tror han fick 18 poäng på testet. Mamasnest: haha vad gulligt...

• Smultron81

Mamasnest: vad skönt att samtalet gick så bra. Hoppas det går bra på tisdag och att dem fixar en tid åt er snarast. Ronjami: han fick autism utan utvecklingsstörning. Han Har ingen extrahjälp alls just nu vilket han skulle behöva. Tar säkert till nästa termin innan det händer nåt här. Jävla Skitskola.... Han vägrar ju att gå så snart får man väl gå med i skolan för att få han o gå dit.

• Smultron81

Ja det är helt sjukt.... Trodde det skulle gå fortare. Men nä... Nu ska rektorn ringa psykologen vi hade för ett överlämningssamtal typ o sen så är det ju lov nu en vecka sen skulle hon ha semester i två veckor. Så hon ringer väl psykologen om tre veckor o sen ska det bokas tid till dem o det tar säkert några veckor med sen ska vi ha möte o det tar säkert några veckor päls få till med. :( jag ville byta till en specialskola men det verkar i princip omöjligt enligt nån ansvarig på kommunen. Är bara att fortsätta bråka med nästa sak... Pust.... Sen att sonen hatar skolan o vägrar gå dit o att vi får mer problem hemma pga skolan det verkar dem inte bry sig om. Utan det ligger på mig. Det är ju skolplikt som hans fröken säger. Grrr...

• Smultron81

Ja det är väl det man får vara. Bara så tröttsamt att man bara inte kan få nåt utan tjafs o tjat. Ska ta tag i det igen när lovet är över. Nu ska jag ta itu med vårdbidragsansökan och lite annat. Läkaren Har Tom skrivit att han behöver en annan sorts pedagogik för att kunna ta till sig det i skolan liksom. Undra hur man söker specialskola, är det vanliga läppen om byte av skola till annan kommun!? Mamasnest: jag tyckte det mest var skönt att få det bekräftat det man trott. Hoppas det bra imorgon, du får berätta sen! Kram

• Smultron81

Mamasnest: vad skönt att fått ett svar nu på allt. Nu vet man ju bättre hur man ska hjälpa dem.som du skriver. Tror det finns olka delar på adostestet. På det vi gjorde står det att över 8 är autism.

• Smultron81

Mamasnest: moduler heter det, tror det finns tre olika och att det beror på hur gammal barnet är. Men är inte säker....

• Smultron81

Mamasnest: ja förstår vad du menar. Kan du inte be dem förklara lite mer då? Är ju jobbigt och gå o känna att det inte stämmer.

Svar på tråden NP-utredningar