Gemelli: Har du provkört vagnen alls? Att man TYCKER eller TROR att t ex en vagn är instabil och opraktisk är märkligt i mina öron. Ursäkta om jag börjar med att säga det - är så evinnerligt trött på alla som har åsikter om BB (eller UJ, Quinny etc) utan att ens ha klämt på vagnen. Jag kan säga 100 ggr att det är en fantastisk vagn med exceptionella funktioner och fantastisk körförmåga i nästan alla väglag, men inget av det har någon betydelse om man inte testat den själv. Så vill du ha ett bra svar - testa vagnen om du är intresserad.
Om jag sen går till mig själv så kan jag bara konstatera att jag inte hittat någon annan vagn på marknaden som är så smidig och funktionell som BB. Men den passar också mina behov perfekt - om den passar dina är omöjligt för mig att veta. Vi valde vagnen av följande skäl:
1) Smidigheten - den vänder på en femöring till skillnad mot traktorvagnarna
2) Lättheten - väger totalt 8 kilo vilket är nada i jmf med andra vagnar och en förutsättning för smidigheten
3) Den är vändbar - i sittläge behöver man inte välja om man vill ha barnen mot sig eller framåt (i liggläge gäller samma sak men där är det förmodligen inte lika viktigt)
4) Barnet kan ha vagnen upp mot fyraårsåldern - alltså behövs det förmodligen inte heller en extra sulky
5) Den är också smidig att resa med - oavsett transportmedel. För oss, med en mellanbil med begränsat bagageutrymme, var det t ex viktigt att den var liten när man fällde den och den har minst mått på marknaden. Det skiljer t ex 18 cm mellan BB och UJ på bredden.
6) De små svängbara hjulen där fram, som alla icke-ägare verkar ha så svårt för, är det som gör vagnen så otroligt körvänlig. I snö kan man vända chassit och köra med de stora hjulen framåt, en av BB:s många snillrika konstruktioner
7) Hela vagnen är ett enda eldorado av smarta, snabba klicklösningar, t ex för att vända chassit, fälla ihop vagnen, byta vinkel på sittdelen
8) Sittdelen är ergonomiskt utformad så att barnets rygg inte tar stryk - mao bättre än vanliga sittvagnar
9) Bågen över vagnen, som också med ett enkelt klick går att ta bort, är väsentlig för alla oss boende i lgh utan hiss. Gör att ligg- och sittdel kan användas som babylift.
10) Lättheten gör att det är möjligt attkomma förbi knöliga hinder som höga kanter etc eftersom det räcker med ett lätt tryck på styret för att ta vagnen över hindret
Är helnöjd med min BB Frog som rullat i fem månader nu med en mkt glad son i den.