• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Milda

soffan1: Bra val
    Samma här
    1) Först - vilken vagn som är ett alternativ till BB (en lättviktare med svängbara hjul) skulle ni köpa: UJ, det var den jag valde mellan när jag tillslut bestämde mig för en Bugaboo mycket pga att den är vändbar. Annars gillar jag UJ

2) För det andra - vilken av de mer traditionella vagnarna skulle ni ta om ni måste
    Säger Teutonia Mistral med 09 crosshjulen. Vi hade den som första vagn och vi var jättenöjda. Tyvärr valde jag en färg som jag tröttnade på direkt och den kändes snabbt klumpig i jämförelse med smidiga UJ och Bugaboo.

• soffan1

Milda: Ja Teutonian är mkt lättare än tex Brio och EL och smalare också. Men som sagt så skulle jag aldrig byta tillbaka efter att ha haft min älskade BB

Snysop: Vilka pratade du med ang basklädseln? Storken lr Babyhörnan? Tycker personligen storken är mkt bättre, fast jag har mkt närmare till backaplan
    Gonatt

• Lippo

Här är en "GBGare" till! Precis som Snysop så använder jag mest babyskyddet inne i City. Tycker dock att det kryllar av BB runt Järntorget och på Kungsgatan där jag kör. Har rattat vagnen inne i Kungsbacka och där har jag inte sett någon fler....

• Blue Vapor

Fy vad trött jag är..... *snark*... jag kämpar med en gravidbok som inte vill ta sig riktigt, börjar ju bli lite brått nu!

Hur var det nu förresten - är Cammens liggdel högre upp än på Froggen? Tycker att en del liggdelar verkar vara så himla lågt.. medan andra inte är det... jag måste helt klart ha mer latte nästa gång jag är på stan.

Härligt att mugghållaren passar, Norrlandsförälder!! Yihooo! Hoppas bara nu att mitt paket med den och skiphopen inte fastnat i tullgubbarnas garn....

Tusan, nu kom jag på att jag helt glömt av att köpa Safemanlåset..... undrar om man kan få tag på det ute vid Barkarby i helgen. Eller om jag kanske kan lura med mannen till Kista nån dag *visslar*

Nog bäst att jag går och knyter mig!

• snart tre

Norrlandsförsälder: Aha, bra med lattehållaren. Ska ta en sväng förbi Haven idag och fråga om BB, om de inget vet blir det en sådan du beställt. Ska ju bli varmare nästa vecka och då måste man ju glida på stan med lite stil

• snysop

soffan1,
    Babyhörnan, gillar också Storken bättre men det är så jobbigt att åka dit med bil... *hatar fickparkering*.

• snysop

ICT,
    Utvecklingskostnad och kostnader kring detaljer tror jag ligger bakom. Se bara på "broschyren" man får och att man får tygproverna med sig hem. T.o.m på den lilla vaselinburken i maintenance-kittet så finns BB-loggan. Lång utvecklingstid och högkvalitativa material och små detaljer - det tror jag.

• snysop

Lippo,
    Jag har inte ens varit i city ännu! H är bara 1½ månad och allt tjat om RS-virus gör att vi håller oss till ytterområdena där man får gå utomhus mellan affärerna (dvs ej köpcentrum).

• Norrlandsförälder

Ja mugghållaren är kanon för den är anpasningsbar efter alla typer av muggar eller flaskor. Du kan ha en caffe latte mugg eller en nappflaska eller läskburk allt passar! Det enda som kan vara lite negativt är att beroende på var man vill sätta mugghållaren så kan den ta i när man svänger styret eller viker ihop chassit. Speciellt om man är höger hänt. Jag har den just nu fastsatt så att i ett visst läge när man fäller chassit tar den i. Men man kan alltid skruva loss den om det krisar och du kan fälla ihop vagnen på två sätt och det ena funkar utan att den tar i så det finns valmöjligheter!

Blue vapor: Vilken otur att din leverans verkar dröja, min gick superfort! Ett par dar bara! Hoppas inte tullmonstren har satt klona i paketet!

• Milda

Lippo: Dig har jag nog sett på Linnégatan tror jag Kunde ju inte missa din fina vagn, jättesnygg var den

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III