• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Lilla Sanna

82:an: Ja du kan ju göra om den till en sådan kärra på två hjul. Dom visade oss i affären.

www.babyuniverse.com/product_images/pic/455/s28455-84072.jpg

typ så här.....fast kanske inget i normal väder utan mer i extremfall med myyyyycket snö eller sand. det såg så smidigt ut att göra det fast hon var väl oxå van. Hon hade en Bugaboo själv sa hon och var väldigt nöjd med sin.

Filippinan: Frog är en modell som utgått nu finns Cameleon och Gecko. Vet inte så mycket om vilken är bäst men för oss är det Cameleon som gäller för den har höj och sänkbart handtag. Sambon är lång och jag är kort så det måste vi ha.

• Filippinan

Samma här, min man är lång och jag kort. Cameleon alltså... ska kolla! Tack.

• ICT

Har kollat på BB hemsida.

Jag vet inte om man egentligen "bör" jämföra Geckon och Cameleon... Båda är intressanta för min del.

Undrar lite om för och nackdelar om man då jämför de båda.

En tanke om styret...hur pass mycket kan man ändra på Cameleon?
    Jag är ca 150 cm, min kille ca 160 cm...vilken är bra för de höjderna? Hu hög är Geckons?

• 82an

Hahaha nu har jag varit och handlat med min kära BB på två hjul. Plockade bara bort dem och fäste "pinnen" mellan de stora hjulen. Kan varmt rekomendera detta i kramsnö det går juh att köra vagnen framför sig och dra den efter sig det gick hur bra som helst. Det var dock lite jobbigt att bara ha en fri hand i affären. Men det roligaste var reaktionerna på folk man gick förbi och som var i affärn. De flesta stirrade som om vi var galningar till och med ett gäng tjejer i 13-14 års åldern la komentarer som -vilken lustig vagn är den trasig? en annan svarade nä det är nog mycket lättare att dra den så där. Hihi!
    Måste varna att man blir utstirrad när man kommer med ett "UFO" på två hjul

• soffan1

82an: Hahahahahaha *asg* jag måste också testa det nån dag

• Norrlandsförälder

82:an: Hur komplicerat är det att ta av och på små hjulen? Är det mycket bökigt att sätta tillbaks hjulen igen? Eller kan man ta hjulen med sig i varukorgen och sedan när man kommit fram till målet t ex. en shoppinggalleria, affär el. liknande sätta på dem för att sedan ta bort dem när man ska ut igen, tillbaks hem?

Hoppas ni förstår vad jag menar?

• Linnet76

Norrlandsförälder: fäller man inte bara upp de små hjulen, eller hur menar du?

Körde vagnen hem i snövädret i natt och vi var utanför stan med oplogade vägar. Lite tungt, men med de stora hjulen fram och låsta bakhjul så funkade det. Säkert något enklare med en klassisk vagn - bättre rull, fast ännu lite tyngre då... Skulle kanske provat på att köra på två hjul istället. Vissa bitar var det väldigt djup snö och då måste ju det ha fungerat ypperligt.

• 82an

Det går att bara fälla upp dom också men man måste vända styret och sittdelen så lite bök är det juh...

• Blue Vapor

Imorrn tror jag att jag ska ta och beställa vagnen! Det känns jättestort! En grå/svart Cam, och så ska jag köpa en Lodger Wrapper om de har någon vi vill ha..... och beställa babyskyddet om de säger att det funkar i vår nuvarande långlånebil eller den vi ska köpa mot sommaren! (någon som vet hur Cabrion funkar i Jepp Grand Cherokee eller Renault Megáne Scenic??)

Det ska bli SÅ spännande! *alldeles nervös*

Jag har pajjat mina övre magmuskler också, tyvärr, och det gör så FRUKTANSVÄRT ont, så jag inte vet var jag ska ta vägen..

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III