• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • 82an

Filippinan: Jag tycker att liggdelen ser mindre ut än vad den är. En tjej i den förra tråden har testat med grannens 4 åring och det funkade. Så klart att den är mindre än sittdelen till en Brio eller EL men dom är juh tok stora så ungen kan både ligga på längden och tvären

De små hjulen är enligt mig obetydligt jobbigare att köra med i snö. Man kan juh alltid vända över styret och köra med de stora hjulen fram, vilket funkar fint eller ta bort de små och dra vagnen efter sig eller skjuta den framför sig på det sättet, vilket och så funkar bra (har testat båda). Enligt mig väger alla fördelar upp att det är lite svårare att köra i snö för det är inte mycket lättare med fyra stora hjul. De gånger jag har haft det trögt (i snö) så har jag mött mammor med traktor vagnar som kämpat lika mycket som jag

Lycka till!

• Norrlandsförälder

Filippinan: Hälsa din mamma att det finns föräldrar i Norrland som har köpt vagnen och som inte bekymrar sig om snön. Blir det mycket kramsnö som eventuellt kan ställa till det tar man pulkan! Alla vagnar är jobbiga att dra i snöväder mer eller mindre! Med Bugaboon kan du variera så oändligt mycket, köra med stora hjulen fram, låsa de i bak eller helt ta bort de små hjulen. På traditionella vagnar kan man inte göra ngt alls, det är lika i köregenskaper oavsett väder... D vs. tunga och otympliga...

• Norrlandsförälder

Sittinsatsen på en Cameleon har jag hört är ganska stor och rymlig.. har inte fått min än så jag har lite svårt att svara men det kollade jag innan jag beställde vagnen.. vad säger ni andra BB- ägare?

• Filippinan

OK tack för goda argument! Ska bearbeta mamma och även ta med henne på demo.

• 82an

Norrlandsförälder: jag tyckte att camen var stor jag har är juh van vid frogen. Liggdelen till camen såg superlång ut (bugaboos limmo )

Det ska bli sååå spänande att kunna jämföra frogen och camen av egen erfarenhet. Får hem den om 2-3 veckor

• katarina77

Ja cameleons sittdel är STOR. Längre än Teutonias som vi hade innan. Det är en synvilla att den ska vara liten för att chassit inte är gigantisk.

• Mamma Rosa

Qubilini: (Angående Skiphop.) Ja, exakt vad jag har letat efter! Vilken modell har du? Vilken färg? Hur matchar den Bugaboon? Och var kan man köpa den - eller har ni beställt på nätet?

Undrar ännu hur det ligger till med upphängningsmekanismen på Bugaboon. Hur får ni väskan att hänga på handtaget - det verklar ju liksom inte ha några krokar eller knoppar att haka fast väskan i. Hur gör man?

Tack!

• soffan1

ang skip*hopen så har den korta vagnsremmar + en lång axelrem. Väskan hänger jättebra på camens skumhandtag. Den hänger stilla och det är lätt att komma åt sina saker. Om man går där det blir lite skumpigt typ kullersten så kan remmarna glida ner, och väskan hamnar på sniskan. Men det är som sagt bara när det blir skumpigt aldrig annars, vad jag har upplevt ialf. Jag är supernöjd med min dash

• Blue Vapor

Vi ska köpa en storm-grå Skip*Hop till vår svarta Cam med dimblå Lodger Bunker! Eller en orange................................... *beslutsångesten har till den 9e på sig, då inköparen vill ha slutgiltigt besked *

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III