• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snart tre

Norrlandsförälder: Hm, det var mysko. Ska du köpa på ebay så köp av en barnförsäljare, inte begagnat av privatperson. Vad kostar förresten Cabrio på babybee? (www.babybee.se)

• Norrlandsförälder

1350:-, ett bra pris för att vara Sverige men det tillkommer 145 :- för frakt också. Då skiljer inget, kan jag lika gärna handla i affär...

På ebay kollar jag bara på barnaffärernas auktioner, samt vad de har för leveranskostnader..

• snart tre

Norrlandsförälder: Ja, det var ju ingen skillnad. Vi hade lite tur när vi köpte vår stol - butiken vi köpte den av hade kampanj så vi betalade "bara" 1.100 kr.

• Stargirl

Norrlandsförälder: Kan du inte beställa en Cabrio från samma ställe som vagnen? Då borde du kunan få till ett bra pris?

• soffan1

Nu har vi också varit ute i snön både igår och idag. Igår hann de precis ploga på vår gård innan vi hann ut (ville gärna testa camen på oplogat ) Men på plogat är den grym! Över snövallarna drog jag den bara efter mig och den gled över som ingenting. När vi handlade på coop så hade det hunnit bli väldigt spårigt på parkeringen men det gick superbra ändå att köra med det små hjulen olåsta fram. Jag slirade lite själv så camen följde efter men det gick helt klart över förväntan. Jag undrar lite vilka som går helt off road med sina barnvagnar??? Man kan ju inte köra vart som helst med sin bil som trots det har fyra stora hjul och ibland till och med fyrhjulsdrift. Man kan ju köra fast i både snö,lera och sand?!?!
    Jag bor iofs i gbg så särskilt mkt snö får vi ju aldrig med det är som norrlandsförälder skriver så brukar snöröjningen ta tid på sig här nere innan de plogar. Jag är iallafall supernöjd och tycker helt klart att camen får väl godkännt i snö

• katarina77

soffan1: Jag håller med. Våran bil fastnade idag i lilla snövallen utanför garaget. Så jag fick gå ut o gräva fram den. *asg* så inte ens motordrivna medel med STORA hjul kommer fram i alla väglag.

Men vad det gäller Bugaboo och dess egenskaper i snö så måste jag säga att jag är impad och nöjd och lättad att den funkar så bra som den faktiskt gör. Ännu en anledning att köpa en Bugaboo *s*

• Ellen Dellen

Någon som läst barnvagnstestet i nya Vi Föräldrar? Bugaboon blev diskad!!
    En bekant berättade det igår, och verkade himla nöjd...de har en gammal vanlig vagn!
    Men jag får hoppas att de inte får rätt! Gillar min Frog och den funkar ju faktiskt ganska ok i snön, om man vänder på den i alla fall!

• Norrlandsförälder

Stargirl: De har bra pris på Cabrio på Babytrader men det äts upp av frakten och blir slutligen ändå samma kostnad som att köpa den i affär i Sverige, så dessvärre är det inget alternativ...

Jag kollar auktionerna lite... har man tur att få den extremt billigt som jag sett i vissa fall för ca 600 kr, det blir 750 kr med frakt från den säljaren, så kanske det kan vara nåt...

Tänkte bara kolla om någon hade erfarenhet från köp på ebay från tyska handlare... Jag har kollat in deras betyg och de har höga omdömen allihop. Det jag är lite orolig för är om det är original...

Jag kollar också svenska begagnat-siter såsom Blocket och Tradera, än är det ingen panik... Har inte BF förrän i slutet på mars.

Jag får fundera lite på det...

• Norrlandsförälder

ellen Dellen: Det finns en tråd som diskutera testet där kan du läsa mer om detta www.familjeliv.se/Forum-3-141/m6073117.html

I stora drag kan man konstatera att testet är utfört felaktigt. Man har lastat vagn över rekommenderad vikt samt använt den fjädring på däcken som ska används vid lätt vikt.

Det är ungefär som att testa hur länge en växellåda håller på en bil och sedan varje gång man startar och kör iväg med den så åker man på fyrans växel... Klart det inte håller särskilt länge..

Ännu värre, eftersom detta var ett inledande test så testade de inte vagnen på de andra 20 testmomenten och sedan dömer de ut den på alla moment och skriver dålig kvalitet trots att enbart ett moment är test!

Jag jobbar som testare och tycker inte att detta testet är speciellt seriöst... I artikeln framgår inte heller hur man testar vagnarna med vilken vikt eller på vilket sätt... Märkligt....

Jag är inte orolig för BB:s kvalitet. Det är så många som köpt vagnen världen över och den har funnits ett tag på marknaden. Om den var dålig och säkerheten låg skulle den aldrig blivit så populär! Det där styr marknaden självmant!

• snart tre

Soffan1: Ja är det plogat går det kanon och så fort kramsnön lade sig idag och blev ihoppressad gick det hur bra som helst. Det går att köra vagnen i snö - inget snack om saken, sen är den inte alltid 100 procent perfekt i det väglaget, men fullt tillräcklig för mig iaf (ja, sånär som på iskockorna i framhjulen då). Men allvarligt hur ofta är det så här mycket snö (storm och kramsnö) i Stockholm?

Och tänk tjejer vilket övertag vi har resten av året!

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III