• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Skrutteplutt

Hej alla Bugaboo-experter
    Jag var inne i en affär och försökte få en demonstration av Cameleon - tjejen där var ny så hon hade inte hundra koll... Enligt henne måste man plocka av sittdelen av chassit när man fäller ihop vagnen, är det så? Låter i så fall lite bökigt om nu vagnen är så smidig i övrigt?

• Stargirl

Skrutteplutt: Ja det måste man efetrsom det är sits/liggdel som låser chassit. Det är väldigt logiskt när man kan funktionen.

• snart tre

Ja, trots att man måste dela vagnen är den supersmidig att fälla tycker jag

• Mamma2001

vi tar av liggvagnen med ju som man ska... menar liggdelen.. men är hur smidigt osm helst iaf och tar inte alls mkt plats

• regret

Har en liten fråga.. hur gör ni som bär upp eran vagn för trappen? Alltså hur är smidigast att bära? Jag tycker det är jättetungt och krångligt med sonen som väger 6kg i liggdelen och sen att liksom få med sig allt på en gång. Några bra tips? Kanske bara är jag som är svag, haha!

• Blue Vapor

Regret -
    har inte övat själv, men min granne med kroppsfigur petite har en frog. Hon bor tre trappor upp och hänger chassit på ena axeln och tar sen liggdelen/nu sittdelen med båda händerna i bågen och bär upp allt.

• snart tre

Regret: Har inget bra svar, jag lade nämligen ner mina bärplaner (bor tre trappor upp utan hiss) eftersom jag blev akutsnittad och inte fick lyfta tyngre än min son de första åtta veckorna. Har bara burit froggen upp för våra trappor med G i den en gång, för att testa, och det kändes enklare att ställa hela vagnen i trappuppgången (rejält fastlåst förstås) oc ta G på armen eller i selen.

• regret

Blue Vapor: Okej! Ja jag får testa det.. är nog bra att använda båda händerna till delen med barnet i! :)

Snart tre: Låser du fast din vagn i trappuppgången nu?

Jag funderar på nått mellanting, att man kanske kan lämna chassit fastlåst nere i trappuppgången och bara ta upp ligg/sittdelen.. men då måste man ju kanske tömma varukorgen varje gång och det är ju bökigt det med. Bugaboo är ju helt klart den bästa vagnen för att kunna bära upp men var jobbigare än vad jag trodde innan vi köpte vagnen..

• snysop

Skrutteplutt,
    Det är inte bökigt att plocka loss liggdelen. Hela vagnens låsfunktion hänger på "de två mittenstagen". Alltså, sitter det en liggdel/sittdel eller bilstolsadaptrar på de två uppstickande "pinnarna" så kan man inte fälla vagnen.

MEN för MIG som kör bil mkt så är det en nackdel att vagnen blir i två delar. Om jag skall lägga liggdelen i bagaget så får jag lägga över en regnkappa så att inte slask droppar ned på fleecen. Men man kan ju givetvis ställa liggdelen på något av sätena...

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III