• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snart tre

Skrutteplutt: Tull slipper du om du handlar inom EU, däremot kan man behöa betala mellanskillnaden i momssatser mellan länderna (Sverige har t ex 25 procent medan Tyskland har 16). Bästa sidan vet jag inte - det är både tyska, holländska och brittiska webshoppar som säljer vagnen.

• pug

Skrutteplutt:
    Jag har beställt min vagn från Babytrader, men pingpong är billigast. Pingpong måste du kontakta via telefon eller fax för att beställa. Hos Babytrader kan du göra beställningen och betalningen direkt via nätet och de är enligt uppgifter på respektive hemsidor snabbare än pingpong. Pingpong är en tysk sida, Babytrader är holländsk.

• pug

Majbebis: Såååå himla kul att ha fått hem vagnen! Hoppas att min också kommer snart!!! Lägg in bild om du kan/vill

• Skrutteplutt

Pug: Har du fått hem din vagn redan? Hur snabbt gick det och hur mycket "extra" fick du betala?

• jompa

En fråga till er andra, hur gör ni när ni åker rulltrappa? Om ni åker upp åker ni då på framhjulen eller vänder ni er och åker på bakhjulen? Har inte behövt åka rulltrappa ännu men det lär ju komma den dagen då man måste det.

• Ellen Dellen

Jompa- Jag åker på bakhjulen! Det går hur lätt som helst!!

Jag har en Frog...mina framhjul har börjat knarra och gnissla. Lite dåligt efter 5 månader kan jag tycka. Nån som haft samma problem? Fick ni byta hjulen gratist eller köpa nya?

• Mamma2001

jompa

kör också med bakhjulen i rulltrappa..funkar super och garanterat lättare än andra vagnar att hålla i

• 82an
    jompa:jag åkte en gång rulltrappa uppåt med de små hjulen olåsta först och när jag skulle av så satte sig de ssmå hjulen på tvären så att jag inte kom av skit läskigt! jag fick lyfta vagnen lite i styret (jag vet nu i efter hand att man absolut INTE ska åla rulltrappa på det viset) nu åker jag nästan aldrig rulltrappa längre jag blev lite rädd efter det där men om jag måste så åker jag med de stora hjulen före

Ellen Dellen: Spraya med 5-56 eller siliconspray på fjädrigen så slutar der nog gnissla. hadde precis samma med min frog Peta även bort håret som sitter inlindat i de små hjulen (ett tipps)
  • Mamma2001

-liten BB rapport-

Så börjar Bugaboo hitta hit till lilla Härnösand... Tildan han ju då en,jag har en och sen en till tror jag... Maken (verkar lika intresserad som jag -asg-) ringde precis från jobbet (är nere och fixa med papper etc lite) och sa att han sett en sand/svart Cam.... Här,i lilla härnösand tänkte jag?! hihi men kul att vagnen börjar hitta hit också för "mord"blickarna jag fått av vissa mammor här i stan då jag varit ute och gått med geckon har verkligen varit intressanta.... ASG! Fast i denna stad ser man typ inte ens en UL heller så....

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III