• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Lundinma

Byt till en BB du kommer INTE ångra dig! Har du möjlighet (ekonomiskt) behåll den andra vagnen. Jag har väldigt stor användning en vår EL nu när L är sjuk. Hon måste sova upprätt....Men BB är överlägsen att dra runt på!

• blingbling

Pinkbabe, du kan ju köpa en BB begagnad så blir den lite billigare, och jag tror du har ett ok andrahandsvärde på din Kronanvagn också om du vill sälja den. Annars så är den ju tusen kronor billigare om du besäller den från tex Holland.

I morgon blir det premiärtur med vår BB, vår bebis kom i lördags men vi har faktiskt inte hunnit ut vagnen ännu, men imorgon som sagt är det äntligen dags!

• PinkBabe

82:an: Jo jag vill ju gärna ha den men det känns så trist att jag inte köpte den från början.

Lundinma: Vi har ingenstans att ställa vagnen. Vi bor så litet och hallen är det för trångt och trappen är inte ett alternativ Vill ha en vagn på våran innegård för Alma att sova i ibalnd (bor på bottenplan) men tänkte sälja Kronan och köpa en billig vagn från Blocket så man går lite plus iaf.
    Min mamma sponsrar lite på den nya vagnen för hon tycker så synd om mig som fått så ont i handleder och nacke pga den tunga vagnen

• Granarna

Jag undrar lite vad ni har i vagnarna, dvs om ni bäddar med lakan eller bara lägger på en filt ovanpå madrassen. De nya madrasserna ska väl vara lite special, så då kanske man inte ska bädda bort det med lakan...
    Är vagnen varm eller kan det vara bra med ett fårskinn i?

• Eofrysina

PinkBabe, jag har inhandlat en Gecko. Det är inte så himla stor skillnad på Cameleon och Gecko såtillvida man inte gillar att byta färg osv. Geckon kostar ca 6900 kr i Sverige och ca 1000 kr billigare i Holland. Jag tyckte personligen att Geckon var snyggare än Cameleon... det var därför det blev en sådan.. sedan frågade jag iofs en del på den här tråden också och kom fram till att man nog kan använda båda modellerna lika länge, trots att Geckon är några centimeter kortare, det avgjorde för mig. Nu har jag bara så himla lång väntetid på att få använda den... hi hi...

• snart tre

PinkBabe: Köp en ny Gecko eller en begagnad Frog om du inte vill spendera massor av pengar. Som sagt - skillnaderna är inte så stora. Kan varmt rekommendera Froggen - den finns på Blocket lite titt som tätt. Och din kronanvagn är nog inte svår att bli av med för en hygglig peng.

• 82an

Pimkbabe: Om du köper en begagnad frog kan du vll ta den röda på blocket (den är min)

• Qubilini

Nu har jag bytt tillbaka från sittdelen till liggdelen för min son trivdes inte alls i sittdelen! Han såg bara besvärad ut och trots att vi tog långa promenader så somnade han inte förrän vi precis var hemma igen. Vi bytte för att liggdelen är så liten men det kan inte hjälpas, han får trycka ihop sig.
    Sen fick han knappt plats i sittdelen, huvudet nådde upp till kanten av ryggstödet och han är knappt 70 cm. Jag vet inte vad vi ska göra. Känns som om vi måste sälja till sommaren. Fan att PinkBabe inte gillar Kronan, det var mitt reserv val!

• snart tre

Quibilini: Aj då, ja då är det inte mycket att göra än att byta vagn i så fall. Det är ju omöjligt att helt veta hur ens barn kommer att tycka om vagnen man köpt - alla barn är olika. Har du några andra alternativ? Ska det vara en traditionell vagn eller en med svängbart/svängbara framhjul? UJ, Quinny, Mutsy (har du sett den vagnen) eller Rollerstroller kanske du kan kika på.

• snart tre

Hur gammal är din son förresten? Han kanske helt enkelt inte är redo att byta än.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III