• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • sugaboo

Min gecko är snart 3 mån gammal.Och min man avskyr vagenen fortfarande han tyckte bättre om vår uj.
    Nu är han mycket med minstingen och han tar aldrig med sig vagnen,utan bär henne!
    I bland ber han mig bära henne en stund men då säger jag nej
    Han får fan skylla sig själv för att han vägrar ta med vagnen.
    Han vill inte ens lära sig att plocka i sär vagnen?? Som i dag tex så plockade han upp mig och vi hade bestämmt att vi skulle till centrum för att handle lite kläder till lillan. Då hade han inte med vagnen!!! Så han fick bära på henne och klagade och ville bara hem!

Vad ska jag säga eller göra?? Han vill byta vagn men jag vägrar!
    Det är alltid jag som lägga in vagnen i bilen och sånt..

• snart tre

Sugaboo: Varför gillar han inte vagnen? Är det utseendet eller gillar han inte att köra den?

• sugaboo

köra tror jag..utseendet var det i början. Han har aldrig gillat den, han säger att hela vagnen raslar och är inte lika mjuk som uj.
    Vet inte vad ska jag säga eller göra??

• snart tre

Sugaboo: Ja, vad gör man i en sådan situation. Det låter inte särskilt snällt mot er dotter att låta henne vara utan vagn bara för att han inte vill köra den. Kanske inte det trevligaste sättet att säga det på, men det kan du ju använda mot honom. Tycker också du ska fråga varför han trilskas och säg att du verkligen gillar vagnen (antar att du är den som kör den mest, eller?) och det är val viktigt att det fungerar. Lycka till

• PinkBabe

Testade vagnen idag. Fy fasiken vilken skillnad. Det blir en Bugaboo Cameleon för oss Jag gick med min väninna som har en Brio vagn och hon var lika sugen som jag. Min sambo är helt med på att byta vagn Alma satt som en prinsessa i Cameleon vagen som vi testade. Det som jag var överraskad över var att sittdelen till Cameleon är lika lång som på Kronan. Fast kronan är nog ngn cm bredare. Det var jag inte beredd på

Så nu ska vi beställa en i helgen och ringa runt o kolla om ngn har de färgerna hemam som vi vill ha. Grå bas och röd topp färg blir det för oss.

Quibilini: Har ni en Frog eller en Cameleon? Cameleons sittdel är mycket större än på Froggen. Jo jag gillar inte Kronan, den är så klumpig och trög. Fast du kanske gillar den man är ju olika. Fast gå från en Bugaboo till en Kronan är ett nedköp för du lär bli tokig för att vagnen är helt omöjlig att styra.

Sugaboo: Hihihihi jasså han vägrar att köra Bugaboon....Men köp en vagn åt honom på Blocket. Ngt begagnat som har får köra

• Lilla Sanna

Sugaboo: Vad tråkigt, kanske kan han få köpa sin egen vagn då då *s* som han gillar.

• Granarna

MorrMorr... Jag hade hoppats bli en lycklig cameleon-ägare idag, men leveransen kom inte idag. Så jag får vänta en låååång helg

Min dotter är 5,5 månad och vi insåg förra helgen att vi VÄGRAR ha kvar vår gamla vagn, som dessutom är för kort för vår 70 cm tjej... Den gamla vagnen är en blå-och-grön-rutig teutonia, 5 år gammal, som vi köpte begagnat. Första tiden gick vi och tyckte att den var helt perfekt, och alla som betalade massa pengar för sin vagn måste vara lite kocko. Men sen började vi ändra oss... Att gå runt med vagnen, framförallt på typ NK blev en pina!

Jag hade läst lite om bugaboo, och ju mer jag läste desto mer perfekt verkar den ju vara. Men vi tyckte först att man inte kunde byta när barnet var så gammalt. Så förra helgen var vi på en fest där vi träffade ett par föräldrar med en frog. Vi testade den, och dagen efter beställde vi en cam Så nu hoppas jag verkligen att jag får den på måndag så att vi slipper skämmas nå mer... Håll tummarna!!!

• Fiffa5

Vilka av Bugaboos tillbehör har ni köpt o vad har ni tyckt om dem?

Tex verkar inte många ha köpt skötväskan utan kör med en SkipHop i stället?

• Lilla Sanna

Frida S:

Vi har köpt parasollet och bilstols adapptrar just nu och väntar med åkpåse till nästa vinter eftersom vi inte behöver den i år för jag har en fårskinns åkpåse som passar liggdelen.

• Lilla Sanna

Granarna: Var köpte ni er vagn?

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III