• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Eofrysina

Jag har också familj i Holland Min pappa och min syster, plus en hel massa kusiner.

Jag föll som en fura för alla fina barnmöbler. Jösses vad mycket sött det finns

I Julklapp fick vi en cremevit spjälsäng med mörka trädetaljer, jättesöt. Till den finns jättefint skåp och skötbord/skänk med väl tilltagna mått. Fast skulle jag handla det skulle jag bli halvt ruinerad Jag får nöja mig med spjälsängen.

• Helena75

Fru Hilde: OJ vad kul. Den röda är väldigt fin Ja i Holland finsn ju en massa fint. Har själv en släkting därifrån och har fått en massa fint till Moa av henne som hennes döttrar haft (tvillingar) hon var själv mycket sur över att Bugaboo inte har några tvillingvagnar så hon fick nöja sig med en UJ (bra den oxå såklart)

• Norrlandsförälder

Hej alla Bugaboo- lovers!

Det förvånar mig storligen att många när de diskuterar Bugaboon totalt snöar in på utgångspriset! Varför ser ingen helheten? Bugaboon är den mest eftertraktade vagnen på begagnad- marknaden! Det har jag erfarenhet av då jag försökte att köpa en BB begagnat först. De rök samma dag annonsen dök upp och priset för en välbehållen vagn gick på 6000:- eller mer! Det var för Frogen ska tilläggas! Cameleon kan man säkert få mer för! Har man då som jag köpte vagnen från nätet för ca 7700 kr tappar man inte mer än 1700:- !!!

Köper man en vagn för 3000:- tror jag man får svårt att sälja den och kanske inte mer än ett par hundralappar, låt säga 500:-. Då har man tappat 2500:-, en klart sämre affär!

För att inte tala om den framtida användningen. Vid två års ålder är de traditionella vagnarna för tunga och bökiga att köra så stora barn i. De flesta väljer att köpa en Sulky för ca 2000 - 4000:- lägger man till det på ca 6000:- så är man uppe i Bugaboons kostnad.

Ser man det på detta sätt så TJÄNAR man på att köpa en BB!!!!

(Kunde inte låta bli att påpeka detta på tråden där man fortfarande bemödar sig med att diskutera VF- testet i relation till Bugaboon...)

GO Bugaboo- lovers!!! GO!!!!

• Helena75

Norrlandsförälder: Ja det finns alltid folk som irriterar sig. Är såååå van. Folk som är insnöade på allt gammalt vägrar att se att tiden går framåt. Varför görs det så många kopior av Bugaboo om den är såååååå dålig *s*

Min mormor vägrade använda micron för den var farlig och trots att det tog ett dygn att tina köttfärs annars så vägrade hon att använda micron. *asg*
    Inte samma sak men typ samma tänk......

Nu ska vi iaf ut på en promenad innan lunch. Ja Moa ska åka i sin Bugaboo i SNÖ hhihihi

• Qliana

Jag behöver hjälp!

På Bontis hemsida står det att man INTE kan ha en Maxi-Cosi i en Volvo.
    På Maxi-Cosi så står det att man KAN ha Maxi-Cosi på vissa ställen.

Så, är det någon som har en Volvo s40 t4 som HAR en Maxi-Cosi? Vill ju ha den till Bugaboon....

• snart tre

Maxi Cosi Cabrio passar inte generellt i Volvobilarna (för korta bälten) och någon mer modell (Saab tror jag). Vi lyckades dock få in vår stol i min mammas Volvo Cross Country, men det var på håret att bältet gick runt.

• leify

aj då vi har ju också volvo .... då måste man altså tänka om vad det gäller babyskydd finns det inget annat som passar bb .....

• Qliana

Finns det något skydd som passar Volvo som också passar med adapterna till Bugaboon?

• Helena75

Qliana: Akta Gracos Auto baby har en tvilling i USA som heler Graco BABY snug. Till den stolen finns det adapters för Bugaboo. Enligt GRACO är dom identiska (stolarna alltså)
    Så i teorin borde Graco adaptern passa även Auto baby i Sverige och därmed oxå Bugaboo

• snart tre

Maxi Cosi har ett annat babyskydd (Maxi Cosi Citi) som iaf passar BB-adaptrarna - men om det går in i Volvo vet jag inte. Kolla med en försäljare - de kan svara på sådant.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III