• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snart tre

Quibilini: Håller med dig. Mys på ordentligt med boken.

• Milda

Här är en till som varit ute i snöstormen. Gick min vanliga långpromenad på morgonen då det inte var plogat något. Det gick faktiskt över förväntan. Trots att det var säkert 10cm nysnö gick det fint att köra med dom små hjulen olåsta det mesta av vägen och det blev inga snöklumpar under framhjulen. Ett tag vände jag dock styret och körde med dom stora fram, då gick det mycket bättre. Man vinner ju så mycket på att vagnen är så lätt. Jag kom ihåg att jag kämpade en del med min Teutonia Mistral förra året när det var som värst väder oxå. Men jag måste erkänna att lite trögt var det och kan nog konstatera att Bugaboo inte i första hand är en snö- och vintervagn men eftersom vi har kanske 2-3 veckor sammanlagt med sånt här väder i Göteborg så finns det kvaliteter med vagnen som är mycket viktigare tycker jag. Fast jag hade inte köpt Bugaboo om jag bodde i norra Sverige, då hade det nog blivit en UJ.

• AMH

Känner att det är tur att jag inte sålt min UJ ut i fall att jag måste ta mig ut när det är sånt här väder Bara det att det är lite krångligt att fälla ihop den när man varit ute när man ska in i hissen.

• meandmyfamily

Hej alla bugaboo lovers!

Har själv en splitt ny cam grå/svart, men vill byta vagn, jag ville byta vagn och jag valde en cam, med endast sittdel från simpleworld, jag betalade 7700:-
    Vilket pris tycker ni är rimligt? vagnen är uttagen 051130, har ej åkpåsen till men regnskydd och myggnät?

tacksam för svar!

• 82an

meandmyfamily: Ska du sälja din cam (har inte förstått riktigt ) varför i så fall?*nyfiken* Det var en cam ute på blocket för några dagar sen för 6500:- den var använd 2 mån och med både sitt och liggdel och den försvan efter bara 1 dag.

• meandmyfamily

82an
    Jag tycker om vagnen , men saknar min uj, jag står och velar. Men jag har ingen liggdel, vad tycker du är rimligt då har alla papper. Kanske 6000:-

• 82an

Jag tror att 6000:- är ett bra pris men jag är absolut inget proffs tror tom att du kan få lite mer.

• meandmyfamily

82an:
    Oj, gjorde visst lite fel, blev så glad när du sa att jag kanske kundeta ut lite mer.
    Tack för tipset, nu får jag se om jag säljer!

• 82an

Nu har jag varit ute i riktigt djup kramsnö och kört bugaboo och det var tungt måste jag erkänna *pust* Jag testade efter ett tag att köra med de stora hjulen fram och det gick verkligen jättebra men jag bröt min nya nagel när jag låste småhjulen *snyft*

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III