Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

    min dotter har åkt fast för snatteri/stöld

    Ja,jag fick ett telefonsamtal här om dagen från polisen.Dom sa då att min 16-åriga dotter hade åkt fast för snatteri.Hon hade tagit lite smink sa dom.Hon skulle förhöras och sedan släppte dom henne.dom hade berättat för henne att dom skulle höra av sig,och att dom skulle kontakta soc.jag är verkligen superchockad,och min dotter är jätteledsen och såklart ångerfull.detta är inte likt henne.Hon har pengar,så hon hade ju lätt kunnat köpa sminket.min dotter har berättat att det var hennes kompis smink som hon la i väskan,för kompisen ville ha sminket men hade ingen väska med sig.Så hon övertalade min dotter att ta det.och när hon åkte fast så sa hon inget om att det inte var hennes,hon vill inte riskera vänskapen med den här kompisen.
    är det någon annan som har varit med om det här tidigare?jag vet att det kommer att räknas som stöld,för det var en liten parfymflaska med som var dyr,så värdet blir över 1000 kr=(.
    jag tycker att hennes liv är förstört nu.Hon får inte övningsköra på 5 år,och prick hos polisen osv.Bara för att en kompis övertalade henne:(.Suck....är det någon som vet hur det går till nu?vill gärna veta så mycket som möjligt,gärna av andra som har varit med om det här.

  • Svar på tråden min dotter har åkt fast för snatteri/stöld
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (vet) skrev 2011-09-12 11:05:13 följande:
    Var inte helt blind. Ingen kan tvinga en att stoppa saker i väskan. Din dotter kunde ha sagt NEJ men hon tog ett val att stoppa saken i fickan om det verkligen så som hon beskriver. Vanligt är även att man tar en vitlögn för att få saker att se finare ut i den åldern. Stoppade hon saken i väskan, visste hon att det var fel men gjorde det ändå.
    Bästa straffet är att hon inte kan ta körkort, att hon ska betala hennes böter själv, ha register hos polisen och tar konsekvenserna av det hela.
    Vad glad, hon lär sig en läxa hon aldrig kommer att glömma, vilket är bra, hon verkar vara ångerfull. Ibland måste barn få läxan i den hårda vägen, du kan inte göra något men låt henne att vara ungvuxen och ta konsekvenserna.

    Hade själv en vän som intalade mig att gå med henne i stan och rycka till gamla tanters väskor då jag var också 15, 16 år. Vi gick runt och letade efter offer, men när det väl kom nästan till punkten, total vägrade jag och sade "du får göra det ensam, jag vill inte". Jag tog ett beslut, efter det nämnde vännen aldrig mer något sånt framför mig, 6 månader senare bröt jag kontakten med henne. Tror att hon är alkoholiserad idag, möjligen narkoman och har suttit inne. Jag är så glad att jag avstod.
    Tack för ditt svar.Den här gången vet jag att min dotter talar sanning.Hon är för "dumsnäll"helt enkelt.den här kompisen har åkt fast så många ggr tidigare,så då har dom sagt till henne att om dom tar fast henne igen så hamnar hon på hem.Så min dotter vill inte ange henne då.men min dotter VET att hon har gjort fel,är otroligt ångerfull,är verkligen jättedeppad.Inte nog med det så lider hon av svår depression så hon har ätit medicin för det i ett halvår nu.Hon har haft det jättejobbigt de senaste åren,så det här gör ju inte saken bättre....
  • Anonym (orolig mamma)
    Kya skrev 2011-09-12 11:21:20 följande:
    Det spelar ingen roll om hon skulle "ange" den andra personen. det är din dotter som gjort sig skyldig till brottet/förseelsen och de är inte intresserad av kompisen...

    med det sagt, snatteri är jättevanligt bland ungdomar. jag skulle säga att de allra flesta jag känner har nån gång i ungdomen testat snatta. det är för spänningens skull. försök att ta det med ro, din dotter har lärt sig sin läxa och kommer med största trolighet inte göra om det.   
    Jag/hon vet att det är hon som får ta straffet.hon känner sig bara så dum som över huvud taget gjort detta.Javisst är det vanligt med snatteri,men detta kommer nog att räknas som stöld(över 1000 kr).Jag kan tänka mig att det blir högre straff.
  • Anonym (orolig mamma)
    MickeN1973 skrev 2011-09-12 11:32:26 följande:
    Självklart kan man tvinga någon till att begå brott.

    Antingen med våld/hot om våld eller övertalning.

    Vad får dig att tro att hon inte får ta körkort på 5 år?

     
    Väktaren som tog henne sa det att hon inte får ta körkort så länge som hon har en prick i polisregistret
    MickeN1973 skrev 2011-09-12 11:36:49 följande:
    Din dotter ska inte omgås slödder.

    Hon får lära sig att vara selektiv när det handlar om vänner.

    Och endast omgås de som är bra för henne 

     
    Du har så rätt så.Vi har försökt länge med att peppa henne att skaffa andra vänner,men hur lätt är det?
  • Anonym (orolig mamma)
    MickeN1973 skrev 2011-09-12 11:53:08 följande:
    Du ska inte bry dig om vad vakten säger, denne har inte kompetens att avgöra detta.

    Man gör en prövning av lämplighet när man söker körkortstillstånd och där väger man in flera faktorer.

    Jag tvivlar på att en stöld påverkar nänmvärt.

    Däremot flera poster i belastningsregistret och fylleri kan påverka lämpet. 
    Men hur kan en väktare bara säga en sådan sak då?han sa typ:Bara så du vet så kommer du inte kunna ta körkort på många år nu
  • Anonym (orolig mamma)
    saju skrev 2011-09-12 11:55:33 följande:
    Hur mår din dotter? Ofta är sånt ett rop på hjälp, mer eller mindre.
    Såg nu att du skrivit att hon äter antidep.
    Jag har varit där själv, och förmaningar och liknande kommer inte att hjälpa. Se till att hon hittar en bra samtalskontakt som ger henne något mer än en timmes tidsfördriv, gärna utanför barn o ungdomspsykiatrin... Av egen erfarenhet är dem inte de bästa.

    Hon kommer inte att få vänta med körkort, det är enbart om det är trafikförseelser hon har prick för. Och pratar du med åklagare, berätta att din dotter mått dåligt under en längre tid och att hennes antidepressiva inte har full effekt än (beroende på vad det är för typ), så kanske han/hon fattar beslut om åtalsunderlåtelse.

    Lycka till, och hoppas att din dotter kommer må bättre!
    Min dotter mår jättedåligt just nu.Hon ska till sin läkare nu för att öka dosen antidepp.Vi är inte arga på henne efterssom vi vet att hon bara mår ännu sämre då.För ett år sedan så gjorde hon ett självmordsförsök,så hon har fått mycket hjälp från bup mm.Det självmordsförsöket var så allvarlligt så det bara handlade om minuter om hon skulle överleva=(
  • Anonym (orolig mamma)
    saju skrev 2011-09-12 12:22:31 följande:
    Känner igen det. Har själv varit där och vänt.
     Vet ni orsaken till varför hon mår så dåligt? Det är ju viktigt att komma till roten av problemet. Känner hon att kontakten med BUP hjälper henne?
    Bup har berättat att hon har utmattningssyndrom.Det är en av orsakerna.min dotter har alltid velat vara duktig i skolan,kämpat och kämpat för att få de bästa betygen.Har musiken som sitt stora intresse,uppträdde mycket förr men orkar nu inte längre.Förr vilade hon typ aldrig och sov bara några timmar på natten.Vi har aldrig haft höga krav på henne,snarare försökt att stoppa henne när det varit för mycket osv.pus att mitt i alltihopa så var det en nära släkting som dog,som hon hade jättebra kontakt med.Hon ska få mer tid hos bup nu
  • Anonym (orolig mamma)
    saju skrev 2011-09-12 13:24:35 följande:
    Det viktigaste är att hon mår okej. Uppenbarligen vet hon att hon gjort fel, så fokusera på att underlätta för henne så att hon slipper ta till sånt beteende för att visa att hon inte mår bra.
    Säger hon att Bup hjälper henne? Om inte, så se till att hon får en kontaktperson eller liknande. Det kan vara bra att ha en närmare kontakt i vardagen som man träffar och gör saker med, fikar eller liknande. På bup blir det lätt stelt och opersonligt, en envägs relation ger ofta inte mycket.
    Hon vet att vi har koll på hur hon mår.Vi har inte gjort något annat än att underlätta för henne det senaste året.Hon har fått all uppmärksamhet osv.....Det är inte därför hon snattade.Hon förstår inte själv hur hon kunde vara så dum.När hon kom hem från förhöret så var hon så ångerfull.Hon erbjöd sig att sälja alla sina musikinstrument för att betala böterna som hon kommer att få.och jag lovar,mister hon sina instrument så är hennes liv slut.Musiken är hennes allt.Så det är självklart att vi inte kräver att hon ska sälja något.
    Hon har fått beviljad en kontaktperson av soc,för ett ÅR sedan.Hon har fortfarande inte fått någon,det är väldigt svårt att fått tag i kontaktpersoner som passar.Och ännu svårare att hitta dom själv
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-09-12 14:03:17 följande:
    Jag har varit med i brottsregistret i 10 år för ringa narkotikabrott, stöld och försök till stöld och jag har tagit körkort under den tiden. Kan inte tänka mig att din dotter inte skulle få ta körkort.
    oj!jag har pratat med polisen nu och det är faktiskt väldigt stor risk att min dotter inte får något körkortstillstånd.och hon har aldrig begått något brott förut,detta var första gången.vad olika det kan vara=(
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-09-12 14:10:21 följande:
    Jag kan berätta att jag var ung och dum jag med. Jag åkte dit för stöld jag med, men jag visade min ånger för åklagaren och fick åtalsunderlåtelse lr vad det nu hetter, ett x antal år sedan nu.

    Det betyder att jag inte blir straffad på något sätt OM jag sköter mig 5år efter. Dvs inga fler dumheter. Och med dumheter räknas att inte begå brott, måste gå klart skolan/jobba, umgås med RÄTT personer.

    Jag fick ingen prick lr indraget körkortstillstånd. lr prick och prick vet jag inte om jag fick, finns iallafall inte i mitt brottsregister nu iallafall eftersom jag skötte skolan och bytte kompisar som drog ner mig i skiten.

    Hoppas ni har lika tur jag som jag hade. KRAM 
    Med min dotters vanliga otur så har hon säkert inte lika tur som dig=(
  • Anonym (orolig mamma)
    saju skrev 2011-09-12 14:12:31 följande:
    I det läget gäller det att pressa socialen... Har du pratat med dem? Visst är det svårt, men det går. Det finns iallafall i Lund något som heter Familjecentrum, som tillhandahåller kontaktpersoner. Nu vet jag inte var ni bor, men det borde finnas någon motsvarighet.
    Det är en jobbig situation för alla inblandade kan jag tänka mig, har du som mamma någon att prata med också? Det är ju viktigt att du vet hur du ska bemöta hennes beteenden.
    Jag vet inte hur många ggr jag ringer till soc om det här.men hur ska dom göra när det inte finns någon?Det är ju många många barn som behöver kontaktpersoner,det är ju inte bara våran dotter.Vi föräldrar har fått hjälp och har en kurator som vi pratar med
  • Anonym (orolig mamma)
    mylife skrev 2011-09-12 14:30:42 följande:
    Bor du i Sthlm? Jag har varit med om att ett av mina bonusar stal. Noll tolerans är det i Sthlm. Polisförhör på plats, straffmyndig (16 år) samt soc som blir inblandat förståss pga minderårig. Sen rättegång.

    Det är jättemånga ungdomar som stjäl. Duktiga i skolan eller inte.  
    Vi bor i stockholms län,men detta hände inne i stockholm.Ja,polisen som jag pratade med var väldigt otrevlig,och tyckte att det var ju självklart att hon skulle bli ordentligt straffad=(
  • Anonym (orolig mamma)
    mylife skrev 2011-09-12 14:47:23 följande:
    Ja, det är så nu. Noll tolerans inne i butikerna i Stockholm. Blir nog rättegång.
    Erkände din bonus med en gång?Och hur lång tid tog det innan det blev rättegång?
  • Anonym (orolig mamma)
    mylife skrev 2011-09-12 15:02:05 följande:
    Ja, vakten tog henne inne i butiken. Tog henne sedan till ett litet kontor och sen kom polisen.

    Jag minns inte när det blev av men jag tror att det gick ett par månader iaf. 
    ok!Tack för att du svarar.vad blev hennes straff?och hur mycket fick hon böta?var det första gången hon åkte fast?
  • Anonym (orolig mamma)
    mylife skrev 2011-09-12 15:15:25 följande:
    Ja det var första och sista gången hoppas jag. Hon fick böta. Minns inte hur mycket. Dock rätt åt henne.
    ok!Men hur blev det för henne med körkortet?Fick hon övningsköra eller inte?det verkar ju vara så olika på alla
Svar på tråden min dotter har åkt fast för snatteri/stöld