• Yavannie

    Ni som samsover...

    Har lite undringar till er som samsover. I boken man får från BVC och på andra ställen går att läsa att man ska ha en separat madrass och täcke till bebisen om man samsover. Hur vanligt är det att man följer detta?

    Hos oss samsover jag med min 4 månader gamla dotter när hon "vill", dvs nätter då hon vaknar upprepade gånger och är ledsen och blir lugn av att vara nära mig istället. Vissa nätter sover hon som en stock hela natten igenom (bortsett en matning i sömnen) i sin egen säng.

    Jag tycker det är supermysigt att sova med henne, men eftersom jag ligger så stilla när jag gör det så får jag hemskt ont i ryggen (har problem med den annars också) - därför har vi ingen regelrätt samsovning. Men så fort hon visar att hon vill vara med mig så får hon vara det. Om matningen sker framåt morgontimmarna brukar hon bli väldigt pigg. Då brukar jag byta blöjan och lägga henne med mig, och vi somnar då om och sover ett par timmar till.

    Vi använder ingen egen madrass till henne just nu. I början, innan hon ens provade att sova i egen säng, hade vi en, men den tar väldigt mycket plats. Hon ligger i sovpåse eller ibland med mitt täcke. Jag ser såklart till att det inte täcker henne och jag är själv inte en speciellt varm människa så jag tror inte att jag har det för varmt åt henne. Hon är inte nämnvärt svettig eller varm när vi vaknar. Det finns ingen risk att hon ramlar ut. Jag sover i mitten med min sambo på andra sidan, så han kan inte rulla på henne. Jag ligger som sagt blick stilla så vitt jag vet. Vi är båda helt rök- och alkoholfria.

    Trots detta tänker jag varenda gång jag lägger henne bredvid mig i sängen på dessa förmaningar om egen madrass och täcke. Kan inte få det ur huvudet att jag är lite oansvarig. Samtidigt blir hon inte alls lika lugn om hon ligger på madrassen som när hon ligger intill mig. Jag måste då ha ena armen under rumpan på henne om hon är orolig. Ibland hjälper inte det heller.

    Så, ni som samsover och har gjort det med små bebisar - hur har ni gjort? Hur har det gått? Några tillbud? 


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Svar på tråden Ni som samsover...
  • La Lola

    Eget täcke (filt när de är bebisar), ingen egen madrass.
    Så gör vi här.

    Samsov med Alma i 5 år o jag gissar på att det blir något liknande med Hedda.

    Jag är dock ingen AP-förälder poängterar jag ifall det gör någon skillnad.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Challan

    Vi har också samsovit med vårt barn, och numera när han är 10 månader, sover han oftast halva natten hos oss när han vaknar och är orolig.
    När vår lilla kille var nyfödd hade vi ett s.k. babynest till honom. Där låg han ju skyddat och vi kunde känna oss säkra att vi inte skulle kunna rulla på honom. Numera sover han mellan oss, och har sin egen kudde och egna täcke. En egen madrass har han dock inte och har aldrig haft.

    Jag tror, utifrån vad du skriver, att du ju uppenbarligen tänkt mycket på säkerheten av er lilla bebis. Om du känner att hon är lagom varm och hon är glad och nöjd, så tror jag att det räcker. Man kan alltid göra saker annorlunda, men jag tror inte man kan följa ALLA rekomendationer utan man får nog göra det som funkar bäst för en själv och sitt barn.

  • April barn

    Vi har ingen egen madrass, sonen vill gärna ligga väldigt nära. Sen har han sovpåse men de nätter han är extra kinkig så han kanske behöver ligga på min mage eller under mitt täcker får vi ta av den.


    Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • goatess82

    sonen ligger med mig på våran madrass och under mitt täcke då han vill ligga på min mage=) min första son sov med oss första 4 månaderna och då lade vi honom i mitten av sängen på ett täcke vi vikt några gånger för att vi inte skulle rulla på honom, så hade han egen kudde och eget babytäcke.. var väldigt nojig med honom!

  • lövet2

    Jag och maken hade varsitt täcke, och babyn låg i mitten med egen kudde och egen filt. Vid amning drog jag bara ner mitt täcke så babyn kunde äta.

  • Mia386

    Dottern har ingen egen madrass, och sover ibland i egen säng, men just nu är hon inne i en period där hon ska ligga intill oss. 
    I början låg jag också väldigt stilla på ena sidan, men det kan jag knappt längre, så sjukt ont i ryggen, så jag ligger på mage i stället, fungerar jätte bra det med, så kan jag vända huvudet åt två håll så det blir lite variation
     


    Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Yavannie

    Tack för era svar! Då fortsätter jag som nu med egen kudde och sovpåse men utan madrass. 

    När hon var riktigt, riktigt liten tyckte hon om att sova på min mage. På BB så hade vi knappt kläder på henne alls, bara den timman då vi hade besök av familjen, resten av tiden låg hon på våra magar i blöjan och sov. Hon sov nog inte en minut i den där lilla plastbaljan som vi fick tror jag :) Men väl hemma så hade jag sådana kval varje gång hon sov på min mage, eftersom hon ju sov på SIN mage etc. Jag antar att man nojjar extra mycket med första barnet. 


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Gunnell
    Yavannie skrev 2011-09-13 07:15:13 följande:
    Tack för era svar! Då fortsätter jag som nu med egen kudde och sovpåse men utan madrass. 

    När hon var riktigt, riktigt liten tyckte hon om att sova på min mage. På BB så hade vi knappt kläder på henne alls, bara den timman då vi hade besök av familjen, resten av tiden låg hon på våra magar i blöjan och sov. Hon sov nog inte en minut i den där lilla plastbaljan som vi fick tror jag :) Men väl hemma så hade jag sådana kval varje gång hon sov på min mage, eftersom hon ju sov på SIN mage etc. Jag antar att man nojjar extra mycket med första barnet. 
    Jag fick höra att det gick bra att de sov på mage på min mage. Bebisens andning hålls igång av din andning. Det man är rädd för är ju att de ska sluta andas (huh!), När din bröstkorg går upp och ner så hålls bebisens andning igång. 

    Min plutt sov på min mage då och då tills han var ett halvår :) Men så vägde han bara 2,4 kilo när han föddes.

    Nu är min son 10 mån och vi har satt en spjälsäng kant i kant med vår säng (och tagit bort en sida). Han snurrar så in i norden på nätterna så jag vågar inte ha honom i sängen.  
  • skånegås

    Alla mina 4 barn har legat bredvid mig och varken haft sovpåse, egen madrass eller kudde. I perioder då de sovit mycket dåligt har de ibland haft eget täcke. Lillen och jag har hittills delat täcke. När han somnat kan jag ofta vända på mig och lägga mig bekvämt. Går också att röra sig när han sover utan att han vaknar (i perioder vill han dock ligga klistrad mot bröstet)

  • Natulcien

    Jag samsov bara med sonen i 2 månader, sen började han sova hela nätter.
    Men då hade han egen filt bara. Inge kudde alls.

    Vår säng var dock för mjuk. Jag upplevde att han rullade in för tajt mot mig, så han och jag samsov på en madrass på golvet som var lite fastare. Men han hade ingen egen madrass.

  • infragilis

    Vi fick aldrig Knyttet att sova mellan oss på egen plats utan hen fick sova på mage på mig (enda sättet jag kunde liggamma på också). Så småningom har hen börjat ligga bredvid, och då med eget täcke (bebispåslakan) medan jag gradvis lärt mig liggamma på sidan och på rygg med bebis bredvid (fördel hängpattar!).
    Nu delar hen faktiskt täcke med oss. Jag har aldrig märkt att hen skulle hamnat under det eller vad nu risken kan vara med att dela, ej heller blir hen för varm då vi har mycket svalt sovrum och tunn pyjamas på Knyttet.

  • Muslimska mamman

    Mitt barn har sovit på min mage i ungefär två månaders tid, sedan blev hon för tung och jag fick ont i axlarna efter varje sömn. Nu sover hon i sin babylift i mitten av sängen eftersom det känns tryggare då jag rör mig mycket i sömnen men kan komma till famnen enkelt om hon vill.

  • lillgarden

    Här har vi en 1,60 säng där vi sover såhär: Först tösen på tio månader, sedan mamma, sedan pappa och sist sonen på 2½.
    Sonen har egen kudde och delar täcke med pappa.
    Tösen har egen kudde och börjar natten med egen filt eller under mitt täcke men slutar ofta med att ligga utan ngt alls.

  • Yavannie

    Kul att läsa om hur ni gör!

    Vi möblerade om i helgen och har nu klämt in spjälsängen mellan väggen och vår säng (som på den andra bilden i din länk, Paddy) så att den mer är som en utbyggnad av vår säng. Det funkar jättebra! Det är lätt att lyfta henne till mig, och om hon skulle rulla så rullar hon bara i sin egen säng, eller i vår.

    Om jag sover lite med henne på dagen ligger vi alltid mage mot mage. Om hon somnar själv någonstans (på filt, i soffan..) så sover hon kanske 30-45 min men med mig eller i sjalen kan det bli ett par timmar, lätt! 


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • kutiom

    Jag har samsovit med dottern sen hon föddes utan och hon har då använt mitt täcke men haft tillgång till (dock inte använt) egen kudde. Täcket använde hon inte heller när hon var liten utan sov då enbart med pyjamas eller bara blöjan. Satte även dit spjälsängen bredvid men den användes aldrig nattetid då hon vill ligga nära

  • Furstinna

    Flickan på snart fyra har alltid sovit hos mig. Samma täcke och madrass

Svar på tråden Ni som samsover...