• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • Erica26

Be att få riktigt bra hjälp mot övervikten, p-piller kan hjälpa, metformin, å säkert ännu fler saker.
    Dietist, be att få prova viktpiller. Sätt in alla klutar!

• sju27

Alla de här gränserna alla regioner verkar ha, dessutom olika, tycker jag är diskriminerade, SJUKT. läkarna borde se till allmän hälsan och inte ett bmi, bmi är dessutom inte ens tillförlitligt då det inte mäter med muskler ect.

Ska verkligen ta upp sånt här när jag ska till gyn igen, har bokat in två nya tider nu, en hos en privatklinik, men den är inte först i oktober, sen hos gyn här på vårt sjukhus där jag bor.  håller tummarna att det går att diskutera med henne åtminstone och att hon ger mig en chans! annars köper jag skiten på nätet..

någon som gjort det här? eller någon som vet om man bara kan boka en tid hos gyn för att göra ett vul när det är dags och kolla äggblåsorna efter jag ätit klormifen? ( om jag köper det på nätet)

• sju27
    Erica26 skrev 2011-09-15 23:01:50 följande:
    Be att få riktigt bra hjälp mot övervikten, p-piller kan hjälpa, metformin, å säkert ännu fler saker.
    Dietist, be att få prova viktpiller. Sätt in alla klutar!
    Tack! ja det ska jag absolut göra, det är metaformin lät bra så ska höra med mig gyn om det!
  • sju27
    AgnesGN skrev 2011-09-15 22:59:25 följande:
    Läste på mitt landstings hemsida och jag får inte hjälp om jag har ett bmi för 30. Måste ner minst 15 kg till alltså. Goodbye till hjälpen känner jag. Just nu rådeppat och ledsen. Men ska avvakta med de värsta farhågorna tills min gynekolog ringer om provsvaren och jag kan fråga ur henne allt som jag nu lärt mig.

Vägen mot bebis står still.... Fick ju veta idag om hur läget ser ut. Jag har PCO, troligtvis PCOS med tanke på min oregelbundna och nästan obefintliga mens.... Kontaktade gyn på grund av den och för att jag blödde 16 dagar i sträck förr förra mensen. Läkaren gav mig tre alternativ när jag var där: p-piller (kan ej bli gravid som jag vill) gulkropphormon (heller inte att föredra om jag vill bli gravid snabbt enligt läkaren) och ansöka om utredning hos barnlöshetskliniken. De kräver alltså BMI på under 30 - alltså = inget alternativ för mig just nu... Helt sjukt att vi som behöver hjälp, på grund av vår sjukdom, ej kan få det! Jag läste att hälften av de som har PCOS är överviktiga. Hur tänker de egentligen? Hur ska vi nånsin kunna få barn?

LCHF funkar för mig, men går ganska sakta. Men får vara glad att det går neråt. Min läkare tyckte att LCHF nog var vägen för mig och tyckte jag skulle fortsätta leva så. Så jag får fortsätta...
    sjukt att de har en sådan låg gräns där du bor.. du får ta upp det du med! annars byta gyn om de nekar dig! så gör jag nu, och håller tummarna att det finns andra gyn där ute som ser till annat än bara bmi!

Jag skulle nog ha valt att försöka få till mensen och sedan byta till en annan gyn och be direkt om pregotime där! nekar dom dig, så byt igen! eller prova privatklinik!

mm förstår inte heller hur dom tänker.. det är dumt som fan! vi hamnar helt utanför systemet.
  • AgnesGN

Läste någonstans att pergotime ger de inte kvinnor med många äggblåsor. Men det är ju det vi med PCOS har. Vad gör de istället? Är det IVF direkt eller vad har man för val? Lite lost på detta måste jag säga...

• Japan87

Försök o gå ner i vikt ?

Jag har också pco och har gett mig fasen på att jag ska ner i vikt.
    Vill man gärna få barn och har pco, får man uppoffra sig litegranna ...

• ominte

Jag har också haft pco. Den försvann när jag gick ner i vikt. Behövde gå ner ca 5 kilo och så kom min ägglossning tillbaka
    Min gyn gjorde klart för mig från början att jag kunde avhjälpa sjukdomen själv genom viktnedgång. varför skulle det vara diskriminerande när man faktiskt KAN hjälpa sin kropp på traven?

Lycka till!

• sju27

Ni som endast kommenterar om att " gå ner i vikt" kan sluta upp med det, ni har ingen aning om vad jag gör varje dag eller vad jag inte gör, ni har heller ingen aning om vilka andra sjukdomar jag har eller hur jag har blivit överviktig. så att komma och leka viktigt och tro att det är så jävla lätt kan klicka sig härifrån! Tack!

Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(