• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • AgnesGN

Nu har gyn ringt. Jag får utskrivet gulkroppshormon (provera) som jag ska äta varannan månad för att få igång en blödning, medan jag kämpar med vikten. Förhoppningsvis kanske min ÄL startar av sig själv i och med viktnedgång, annars får jag kontakta barnlöshetskliniken när jag gått ner nog mkt i vikt, alltså ca 15 kg för BMI under 30. I will keep on fighting. Aldrig varit så motiverad att gå ner i vikt förr så... =)

• valkyrie

har men råkat ut för detta. så har varit tvungen att gå ner 50 kg i vikt. och nu väntar jag på att få hjälp- dålig still men tyvärr är det så.

• theangel

Vi fick samma svar. Nu ska vi börja utredning på en privat klinik. Känns som ett steg fram.

• Jennie1987

Hej!

Jag har Pco och fick det konstaterat, lite luddigt, 2008.
    Jag kunde inte heller få hjälp med Pergotime genom landstinget, eftersom jag var/är överviktig.
    Men jag sökte till en privat gynmottagning, där fick jag hjälp direkt!
    Det kostar 300 kr att gå dit, men när du kommit upp i 900 kr (dvs tre läkarbesök) så är det gratis ett år (heja Sverige och högkostandsskydd!). Så det är helt klart värt att gå till en privat klinik och få hjälp! :)

Jag har, sen jag började gå hos min privata läkare, fått hjälp med Pergotime, och Puregon.
    Jag har tyvärr inte lyckats bli gravid. Blev bara väldigt överstimulerad av Puregon.
    Så nu satsar jag på viktnedgång! Och min läkare rekommenderade LCHF, som ska vara väldigt bra för oss med pco. Så det kämpar jag på med nu :) Och har fått tre spontana mensturationer sen jag började med det :)
    (Jag får normalt en mens per år spontant annars.)

Hoppas att du kan bli hjälpt av en privat mottagning!
    Och som min läkare sa till mig:
    "En bra mamma behöver inte vara en smal mamma".

Lycka till! :)

• Dancingpaws

Hej
    Har har också fått samma diagnos som dig och ett nej till hjälp. Jag måste gå ner 10kg. Jag har ett bmi på 35.

Finns det någre privatkliniker i västerås?

Jag trodde kvinnokliniken var en privat.

Doktorerna Lundholm vet du något om dom är de en privat klinik?

Mvh/ en som är trött på att vänta          

• delih

Jag var till en privatklinik och fick idag ut recept för pergotime, 2 st tabletter om dagen. Hag har ett bmi närmare 40. Jag har också PCOs och sedan jag slutade med p-piller har jag bara gått upp i vikt. Jag fick därför utskrivet metformin för att hjälpa mig med sötsuget.

Om det inte finns en privatklinik i din kommun så kika på nån av grannkommunerna.

• AgnesGN

Ska kämpa med vikten lite grann, men funkar det inte är det privat läkarvård som gäller hör jag på allas beskrivningar. Jag hade BMI på runt 40 i maj, och lyckats gå ner till 35, så nu satsa för att komma under 30. Men annars privat hör jag, när det kostar lika som landstinget men du får hjälp trots högre bmi.,

• Wynn88

Orsakerna till att de har en viktgräns, är att chanserna att lyckas är betydligt mindre med stor övervikt.

Av samma skäl har de ju åldersgräns. Det kan tyckas orättvist, men det är så det är. Och de måste väl ha samma regler för alla, även om de alltid bör göra en individuell bedömning, funkar det liksom inte om alla kommer och säger: "Behandla mig, jag väger 120 kg men är lika pigg och frisk som en 80-kilosperson", eller "behandla mig, ja jag vet att jag är 42 men jag har faktiskt en 30-årings kropp???" 

• AgnesGN
    Wynn88 skrev 2011-09-26 21:18:02 följande:
    Orsakerna till att de har en viktgräns, är att chanserna att lyckas är betydligt mindre med stor övervikt.

Av samma skäl har de ju åldersgräns. Det kan tyckas orättvist, men det är så det är. Och de måste väl ha samma regler för alla, även om de alltid bör göra en individuell bedömning, funkar det liksom inte om alla kommer och säger: "Behandla mig, jag väger 120 kg men är lika pigg och frisk som en 80-kilosperson", eller "behandla mig, ja jag vet att jag är 42 men jag har faktiskt en 30-årings kropp???" 
    Haha, du är klok. Men det KAN ju funka fast man är fetare än bmi på 30. Du kan vara ganska hälsosam ändå. Fast svårt att gå ner i vikt i och med ämnesomsättning, eller PCO som kan göra att du har svårare att gå ner i vikt.
  • Wynn88
    AgnesGN skrev 2011-09-26 21:27:36 följande:
    Haha, du är klok. Men det KAN ju funka fast man är fetare än bmi på 30. Du kan vara ganska hälsosam ändå. Fast svårt att gå ner i vikt i och med ämnesomsättning, eller PCO som kan göra att du har svårare att gå ner i vikt.
    Javisst - det KAN funka när man är 43 år också - men landstingen har ändå satt den övre gränsen vid 38 (privata kliniker vid 42 har jag för mig)? Detta för att det finns en anledning och för att resurserna är begränsade.

Sen kan jag personligen tycka att det är dumt att bara ta hänsyn till BMI. Dels är måttlig övervikt inget hinder (lika lite som måttlig undervikt), dels kan man ju inte "dissa" en muskulös person med BMI 30, på samma sätt som en rund person. En individuell bedömning bör alltså alltid göras. Men i praktiken kommer då gränsen dras någonstans mellan 30-35 för många. De har väl även andra hälsokrav, t ex att man ska vara rökfri? Detta för att optimera ens chanser och inte slänga ut för mycket resurser "i onödan".

Genetiska och medicinska faktorer, påverkar absolut vikten, men inte så mycket som många tror. Även en person med PCO eller låg ämnesomsättning kan nå en sundare vikt, men får kanske anstränga sig lite hårdare. Absolut tycker jag att landstinget kan erbjuda stöd och hjälp här, inte bara skicka hem en. 
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(