• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • JaneDoe10

Man verkar ju få PCO av övervikt. Jag är också överviktig men har inte PCO, men skulle du inte kunna tänka dig att försöka gå ner till under 100kg då? Det är ju faktiskt slitsamt på kroppen att bli gravid med den övervikten.. Lycka till hur än det blir för dig!

Älskade lilla hjärta <3 11.03.16 <3
  • sju27
    Dancingpaws skrev 2011-09-27 09:53:42 följande:
    Hej jag ska kontakta Kvinnoläkarna imorgon och boka tid.

en vad ska man säga?

Jag har fått konstaterat att jag har pco. och jag vill bli gravid men som det är just nu har jag varken ägglosning eller mens.
    Jag försöker gå ner i vikt utan framgång.. 

Jag undrar derför om ni skulle kunna hjälpa mig på något vis?

typ nå i stil med det? kan de funka? eller vad tusan ska man säga?     
    Det du har tänkt ut låter jättebra! gå bara dit och stå på dig! :]
  • sju27
    delih skrev 2011-09-27 10:06:20 följande:
    De kommer nog vilja titta på dina äggstockar även fast du fått det konstaterat tidigare, antar att det är en rutin för att de själva kan se att du har PCO om de skulle ge dig något.

För mig behövde jag bara berätta mitt problem och så gav han olika förslag. Så länge du är påläst så du vet vad de berättar om, för ibland så kanske de inte berättar allt. 
    Hej! Ja hon gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet!
  • sju27
    Jennie1987 skrev 2011-09-27 19:35:32 följande:
    Nej, du är verkligen inte ensam om detta! Många fler lider av pco än man kan tro.
    Själv visste jag inte ens att pco fanns innan jag fick det själv, och då inser man hur stort det är. Hur många som verkligen drabbas, hur många som kämpar och som faktiskt lyckas! :)
    Jag har också mycket att gå ner. Men är glad för varje litet steg i rätt riktning. Och eftersom min kropp verkar ha fattat nånting, och att jag faktiskt får mens, helt spontant, så blir jag lika lycklig varje gång! :)

Hoppas verkligen att du ska hjälp av den nya gynekologen! Du kan väl uppdatera oss om hur det har gått! :)
    När jag kom till min privata läkare, så sa jag precis som det var; att jag blivit nekad hjälp med Pergotime osv. pga min vikt. Han tittade bara på mig och sa "Vad är det för konstiga läkare?".
    Ska tillägga att den första läkaren som jag var hos, sa att jag inte kunde få Pergotime förens jag blivit 24 år! Detta var helt orimligt enligt min nuvarande läkare.. Han hade aldrig hört talas om någon "åldersgräns", är man över 18 år så har man rätt att välja detta själv, enligt honom.
    Men sen sa han bara att jag självklart skulle få börja med Pergotime. Jag fick tre doser, men fick inte någon riktigt bra ägglossning. Så vi övergick till Puregon, men då blev jag hemskt överstimulerad, och fick läggas in på sjukhus.
    Efter det vågade min läkare inte fortsätta med stimuleringen, så då bestämde jag mig för att satsa på LCHF och försöka mer själv.
    Här i Jönköping så måste man bli 25 år innan man får hjälp via landstinget med IVF (som är mitt nästa steg).
    Så då tänkte jag att det är lika bra att satsa själv under tiden och inte bara låta tiden gå.
    Sen är ju antagligen mitt bmi för högt för att jag ska få genomgå IVF, så det är väl bara att fortsätta kämpa med vikten och hoppas att det går vägen.

Oj, vad långt det blev! Förlåt för det... ;)
    Lycka till!
    Tack för dina stöttande ord!!! :} det betyder mycket och känns skönt att veta att andra faktiskt har fått hjälp. Hur mycket vägde du? om jag får fråga..  vilken landsting tillhör du?

hon jag var hos idag gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet! det borde ju gå att bara ringa in och boka en tid för vul och undersöka äggblåsorna på dag 10? vad tror du?

Önskar dig lycka till med! Jag äter också lchf och det är kanon! synd bara att min kropp vägrar gå ner något i vikt i den takt jag vill.
  • sju27
    JaneDoe10 skrev 2011-09-27 19:48:36 följande:
    Man verkar ju få PCO av övervikt. Jag är också överviktig men har inte PCO, men skulle du inte kunna tänka dig att försöka gå ner till under 100kg då? Det är ju faktiskt slitsamt på kroppen att bli gravid med den övervikten.. Lycka till hur än det blir för dig!
    Man blir överviktig av PCO. och kvinnor med PCO + PCO:S har mycket svårare än "vanliga" att gå ner denna övervikt, så det blir verkligen ett jävla moment 22 :(

tack för ditt lycka till! :)
  • Jennie1987
    sju27 skrev 2011-09-28 06:32:36 följande:
    Tack för dina stöttande ord!!! :} det betyder mycket och känns skönt att veta att andra faktiskt har fått hjälp. Hur mycket vägde du? om jag får fråga..  vilken landsting tillhör du?

hon jag var hos idag gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet! det borde ju gå att bara ringa in och boka en tid för vul och undersöka äggblåsorna på dag 10? vad tror du?

Önskar dig lycka till med! Jag äter också lchf och det är kanon! synd bara att min kropp vägrar gå ner något i vikt i den takt jag vill.
    Jag vägde nog 95 kilo när jag började med Pergotime, det var i april 2010. Jag bor utanför Jönköping, så där håller jag till ;)
    Nej men usch vad jobbigt att du hamnar hos såna nötter! Men jag kan trösta dig med att jag också gjorde det. Vet inte hur många gynekolger jag besökte utan framgång innan jag träffade min nuvarande läkare, och han tog mig på allvar direkt! Sen att jag inte lyckats ändå med graviditet, men jag har ialla fall fått hjälp och behandlingar.
    Hoppas att du får träffa någon vettig människa i oktober nu då! Förstår att det är hemskt jobbigt, och det är det, innan man hittat någon som verkligen lyssnar.

Jag själv är lite av en fegis när det kommer till att handla Pergo på nätet, jag har aldrig gjort det. Och just när man har Pco så är ju risken för överstimulering så överhängande (been there!!!) så min läkare var jättenoga med täta kontroller med VUL och blodprov.
    Så jag vågar dessvärre inte råda dig i detta. Eftersom jag vet hur hemskt det är att behöva bli överstimulerad, nu blev jag det av Puregon (sprutor) iofs. Men eftersom vi har så otroligt mycket äggblåsor som bara väntar på att mogna så är ju risken rätt stor.

Vad synd att lchf inte gett dig de resultat du önskat dig! Men mitt råd är bara att ha is i magen och ta det lugnt så kommer nog viktminskning igång, så var det ialla fall för mig :)

Det är snart vår tur! Det måste det vara! :)
  • delih
    sju27 skrev 2011-09-28 06:30:10 följande:
    Hej! Ja hon gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet!
    Vad tråkigt att höra, när man är i den situation man är i idag vill man inte träffa människor som henne. Vad hade hon där att göra om hon ändå inte kunde hjälpa dig med ditt problem?

Jag hoppas innerligt att du får hjälp hos den privata kliniken, de verkar ju vara lite bättre på att inte generalisera människor som besöker dem och verkligen ser efter ens behov oavsett vikt.

Jag menar, jag är stor.  Risken för missfall är ju större men då skrev ju min gyn ut folsyra för att förhindra missbildningar (vilket jag antar minskar risken för missfall bland annat, antar jag?). Får metformin för mitt sockerbegär, vilket medför att det underlättar för mig att göra bättre val med kosten.  De hjälper en på traven, än att bara skicka hem någon.

Förstår att du är ledsen när du blir bemött på det viset, styrkekramar till dig!! 
  • JagVill84

Äntligen en tråd som passar mig!

Jag och sambon har försökt bli gravida i 1,5 år. I somras fick jag reda på att jag har PCO, har bla väldigt oregelbunden mens. Vi bad om utredning. I måndags var vi iväg på första försöket efter att vi lämnat prover och så. Sambons sperma var helt normal. Jag fick göra gynundersökning och VUL, där man såg att jag hade många äggblåsor som vid PCO. Sedan skulle jag också göra en kontraströntgen av äggledarna för att se så jag inte har något stopp, men då jag fortfarande hade lite urin i blåsan som jag inte fick ut så fick läkaren först tömma mig, något jag aldrig varit med om innan, men gick bra och fort, lite obehagligt bara. Sedan skulle en liten kateter in i livmodern och upp till äggledarna eller något sådant och det gjorde krampaktigt ont i magen som vid mensvärk, katetern fick läkaren aldrig in, försökte tre ggr så hon gav upp. När jag sedan skulle klä på mig höll jag på att svimma (läkaren hade sagt att man kunde göra det efter), fick flera som tog hand om mig och sedan kräktes jag fyra gånger (något läkaren aldrig varit med om någon som gjort tidigare och jag som inte ens brukar vara känslig eller kräkas spec ofta). Fick skjutsas iväg på bår till ett annat rum för att vila lite, var som vanligt igen efter 10 min.

Läkaren kom in till oss efter en stund och berättade att hon inte hade propsat på med röntgenundersökningen i och med att jag hon tyckte att jag måste gå ner i vikt för att få hormontabl (om jag ska göra en sådan röntgen igen så kan jag få sövas en kort stund). Jag har nu ett BMI på c:a 41 och måste gå ner 15-20 kg för att få ett BMI på 35 eller mindre och sedan är jag välkommen tillbaks för att få hälp. Men läkaren tror att jag skall kunna bli gravid på egen hand om jag går ner i vikt. Proverna jag tagit visade att jag för tillfället inte har någon ÄL, men har däremot mens i mellanåt. 

Man har visst bara tre månaders försök att bli gravid på hormontabl, därför vill man inte "slösa" bort dem på någon som är överviktig, sedan blir remiss till IVF.

Jag förstår läkaren helt och fullt, inte hälsosamt med min övervikt, nu ska jag gå ner! Kör med viktväktarna och så skall läkaren skicka en remiss till en dietist. Om jag inte går ner något i vikt inom 6 mån kan det bli gråga om gastric bypass och det vill jag verkligen inte göra. Känns som man fått en enorm morot nu.

Kämpar ni alla med vikten här inne? Vi kanske kan följas åt och peppa varandra!

Lycka till!

Kram 

• Dancingpaws

Sju 27 hur gick det hos privat läkarna? Fick du nån pregotime?

Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(