• Anonym (Fjompan)

Fästingbett (bild)

Jag hittade och tog bort en fästing på ena underarmen i lördags. Bettområdet är varmt, svullet och ömt. Det kliar en massa också. Har hört från andra att jag ska söka på VC för koll men även att det ser normalt ut. Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill inte ta en onödig tid på VC som någon annan hade behövt bättre, så därför frågar jag här nu:

Bör jag kolla upp det eller är det normalt för ett fästingbett?
  • Svar på tråden Fästingbett (bild)
  • ModestyB

Kolla upp det, sådär har inte mina fästingbett sett ut så lång tid efter...

• Marzenie o dziecko

Såna märken har jag aldrig fått....och jag har haft runt 15-20 fästingar.

Jag hade sökt hjälp eller åtminstone ringt 1177 .

• anka och uggla

det ser ut som borrelia, men jag har hört att det vanligtvis brukar ta ca 2 veckor efter bettet innan man får såna där ringar som du har. kan ju vara en infektion i bettet också. hade antagligen borrelia i somras och fick kåvepenin "för säkerhets skull". det brukar ta upp till 3 månader innan man får besvär av borrelian, så det är inget akuttillstånd i alla fall. skulle nog gå till vårdcentralen om jag var du, kan ju som sagt vara infekterat..

lycka till!

• IsDimma

När jag och han jag bor med fått fästingbett dom senaste åren så har det varit små små, pyttesmå prickar efteråt. Knappt synbara. Jag hade gått och kolllat det där.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (Fjompan)
    trettioplus skrev 2011-09-19 19:29:51 följande:
    www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../

googla borrelia och kika på bilder, så kan du jämföra!
    Ursäkta min säkerligen dumma fråga, men blir det som på min bild så fort om man har borrelia? Det är 48 timmar sen jag tog bort den.
  • Anonym (fästing)

Hur många cm i diameter är det? Var det två dagar sedan du hade fästingen?

• Anonym (Fjompan)
    Anonym (fästing) skrev 2011-09-19 19:33:06 följande:
    Hur många cm i diameter är det? Var det två dagar sedan du hade fästingen?
    Området är större än en enkrona iaf.
  • Anonym (fästing)
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-19 19:32:56 följande:
    Ursäkta min säkerligen dumma fråga, men blir det som på min bild så fort om man har borrelia? Det är 48 timmar sen jag tog bort den.
    Nej, det brukar inte komma så fort. En till fyra veckor brukar det ta. Jag tror mer att du fått en lokal irritation på bettstället. Jag hade avvaktat med att söka vård.
  • Anonym (fästing)
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-19 19:34:11 följande:
    Området är större än en enkrona iaf.
    Ibland kan det ju bli väldigt irriterat där man haft en fästing. Jag har haft MASSOR av fästingar (alla somrar i skärgården, vi plockade några fästingar varje dag ....) och några få gånger har det blivit så. Mår du bra i övrigt. Inte hängig?
Svar på tråden Fästingbett (bild)