• Anonym (Fjompan)

Fästingbett (bild)

Jag hittade och tog bort en fästing på ena underarmen i lördags. Bettområdet är varmt, svullet och ömt. Det kliar en massa också. Har hört från andra att jag ska söka på VC för koll men även att det ser normalt ut. Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill inte ta en onödig tid på VC som någon annan hade behövt bättre, så därför frågar jag här nu:

Bör jag kolla upp det eller är det normalt för ett fästingbett?
  • Svar på tråden Fästingbett (bild)
  • Bettiz
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-19 20:25:18 följande:
    Bettet eller det andra röda?
    Den yttersta kanten.
  • Anonym (Fjompan)

Nu har det ändrat lite på sig. Bettmärket är rött, sen blir det en vit ring och sen röd ring. Så jag kommer begära en tid imorgon så de får titta på det. Börjar känna mig nervös över detta nu.

Håll tummarna för att jag får en snabb tid imorgon och tack för alla svar

• Anonym (vård!)

jag hade faktiskt en kompis som blev "förlamad" i halva ansiktet hahah. Det var ganska kul med tanke på hur hon såg ut, men det var jätte allvarligt, så sök vård!

• Skruttelito

Jag har all respekt för fästingar och har själv haft borrelia nyligen utan att ens märkt av att jag blivit biten. Mig veteligen brukar man inte få symtom så snabbt som ett par dygn, men jag tycker att det är lika bra för dig TS att gå till vårdcentralen och be dem titta på det. De kommer ta lite blodprover också.

• Anonym (Fjompan)

VC tycker jag ska avvakta några dagar, blir det inte bättre eller om det blir större ska jag ringa igen.

• Anonym (Fjompan)

Ska försöka ta en ny bild senare där man kan se den vita och röda ringen. Men enligt tjejen på VC lät det normalt.

• Anonym (fästing)
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-20 10:44:45 följande:
    VC tycker jag ska avvakta några dagar, blir det inte bättre eller om det blir större ska jag ringa igen.
    Det låter ju bra!
  • Anonym (fästing)
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-20 10:56:02 följande:
    Ska försöka ta en ny bild senare där man kan se den vita och röda ringen. Men enligt tjejen på VC lät det normalt.
    Man kan ju få en rejäl reaktion av själva bettet ibland. Oftast inte men ibland blir det så. 
  • Anonym (haft borrelia)

Jag har haft borrelia och märket jag fick då var inte alls det där klassiska med en ring som växer. Jag tycker att TS ska kolla upp detta omedelbart. Borrelia är en lurig sjukdom.

• Anonym (fästing)
    Anonym (haft borrelia) skrev 2011-09-20 11:45:54 följande:
    Jag har haft borrelia och märket jag fick då var inte alls det där klassiska med en ring som växer. Jag tycker att TS ska kolla upp detta omedelbart. Borrelia är en lurig sjukdom.
    Absolut! Långt ifrån alla får ens något rött utslag!Min sambo ex  vis fick det inte! MIn mamma fick en väldigt, väldigt svag ring. Min pappa fick i hårbotten och då såg man ju inte den första ringen, men sedan när nästa ring kom och korsade ansiktet så så
    g man. Borrelia utan sk erythema migrans (som utslaget kallas) är dessutom vanligare hos kvinnor.

Men ts tog bort fästingen för bara ett par dagar sedan och en reaktion efter själva bettet är normalt.  

Avvakta ett par dagar Ts och se hur det utvecklar sig!
Svar på tråden Fästingbett (bild)