• Anonym (Fjompan)

Fästingbett (bild)

Jag hittade och tog bort en fästing på ena underarmen i lördags. Bettområdet är varmt, svullet och ömt. Det kliar en massa också. Har hört från andra att jag ska söka på VC för koll men även att det ser normalt ut. Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill inte ta en onödig tid på VC som någon annan hade behövt bättre, så därför frågar jag här nu:

Bör jag kolla upp det eller är det normalt för ett fästingbett?
  • Svar på tråden Fästingbett (bild)
  • Anonym (fästing)

Ni som tycker att Ts ska söka vård , vad gör att ni inte tycker att TS kan avvakta några dagar och se hur det utvecklar sig?

• tomcar1

Jag kan bara säga, att jag vaknade en morgon och hade halvsidig ansiktsförlamning  och det var inte trevligt, så jag tycker man ska gå innan det blir värre.

• Anonym (Fjompan)

Om VC skulle misstänka borrelia, hur kollar de det? Blodprov?

• Anonym (fästing)
    Anonym (Fjompan) skrev 2011-09-19 20:07:35 följande:
    Om VC skulle misstänka borrelia, hur kollar de det? Blodprov?
    Man brukar gå efter symptom.
  • Anonym (Ring VC)
    Anonym (fästing) skrev 2011-09-19 20:00:20 följande:
    Ni som tycker att Ts ska söka vård , vad gör att ni inte tycker att TS kan avvakta några dagar och se hur det utvecklar sig?
    Varför vänta? Det är väl lika bra att kolla upp det så fort man misstänker nått, det skadar inte att vara försiktig..
    Du kanske hellre vill vakna upp på samma sätt som tomcar1 & uppsöka vård då istället?!
  • tomcar1

Jag fick lämna blodprov, fast jag blev insatt ändå direkt på behandling med antibiotika och ögondroppar, då jag inte kunde stänga ögat ordentligt

• Anonym (Fjompan)
    Anonym (Ring VC) skrev 2011-09-19 20:11:44 följande:
    Varför vänta? Det är väl lika bra att kolla upp det så fort man misstänker nått, det skadar inte att vara försiktig..
    Du kanske hellre vill vakna upp på samma sätt som tomcar1 & uppsöka vård då istället?!
    Nej det skadar ju inte egentligen, men jag är fjompig när det gäller att söka vård för egen del. Och jag blir lite konfunderad själv över ev symptom så tidigt. Därför tänker jag åtminstone ringa VC och se vad de säger och anpassa mig efter det. Kan ju bli att man får pencillin i förebyggande syfte och slipper då att bli riktigt sjuk. Kanske en onödig tråd enligt vissa men svaren här kanske får fler att söka råd direkt än att vänta för länge.

Googla om saken är inte bra, känner mig febrig och illamående nu Obestämd
  • Husis

Min dotter fick stafylokocker i sitt fästingbett efter ett par dagar. (Vi pratar om KRATER med var i.) 10 dagars penicillinkur... Efter knappt en vecka igen, fick hon tillbaka det, bara ett par cm från det förra. Likadan krater, ny penicillinkur.

SÖK NU! 

• tomcar1

Ingen onödig tråd alls, detta är ju jätteviktigt

• Anonym (Fjompan)
    Bettiz skrev 2011-09-19 19:40:19 följande:
    Rita med en penna runt märket, kolla sen i morgon om det blivit större eller inte. Om det ökat bör du nog söka läkare.
    Bettet eller det andra röda?
Svar på tråden Fästingbett (bild)