• Anonym (Fjompan)

Fästingbett (bild)

Jag hittade och tog bort en fästing på ena underarmen i lördags. Bettområdet är varmt, svullet och ömt. Det kliar en massa också. Har hört från andra att jag ska söka på VC för koll men även att det ser normalt ut. Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill inte ta en onödig tid på VC som någon annan hade behövt bättre, så därför frågar jag här nu:

Bör jag kolla upp det eller är det normalt för ett fästingbett?
  • Svar på tråden Fästingbett (bild)
  • Anonym (Fjompan)
    Anonym (fästing) skrev 2011-09-19 19:35:58 följande:
    Ibland kan det ju bli väldigt irriterat där man haft en fästing. Jag har haft MASSOR av fästingar (alla somrar i skärgården, vi plockade några fästingar varje dag ....) och några få gånger har det blivit så. Mår du bra i övrigt. Inte hängig?
    Jag har haft fästingar förr med, men på andra ställen och har inte haft det så här innan. Just nu är jag hypokondriker helt ärligt känner massa symtom

Kanske ska avvakta 2 dagar och se om det förvärras eller förbättras?
  • Anonym (Ring VC)

Jag tycker du ska ringa vårdcentralen & få det där kollat.
    Har haft mängder med fästingar i år & ett av dom största misstagen jag gjorde va att låta min sambo som aldrig tagit bort fästingar ta bort den, efter ca 1 vecka började det klia galet mkt, vart svullen & fick till & med ett sår där för att det vägrade sluta klia. Mådde hemskt, men vet inte om måendet va pga fästingen eller att jag va gravid.
    Det höll på så i 1 månad sen gick jag till VC pga en annan sak & fick antibiotika utskrivet, läste i bipacksedeln att det även va för borrelia & gissa vad?
    Efter min medicinkur försvann bettet & klådan, så det va väl tur i oturen att jag fick den medicinen för innan jag hade läst (läste i slutet av behandlingen) hade jag aldrig trott på borrelia.

Det skadar aldrig att kolla vad det är, bättre att vara på den säkra sidan. Lycka till.

• Bettiz

Rita med en penna runt märket, kolla sen i morgon om det blivit större eller inte. Om det ökat bör du nog söka läkare.

• Good Golly Miss Molly

Jag brukar få minst ett trettiotal fästingar per år och mina fästingbett bruka skifta mycket i utseende beroende på hur den sitter (tar aldrig bort dem med pincett utan jag snurrar den motsols). Ibland har det sett ut som ditt bett efteråt med svullnad, klåda och hetta. Dock brukar det gå bort inom högst 5 dagar - 1 vecka. Avvakta och se men om du känner dig orolig kontakta sjukvården.

• Anonym (Fjompan)

Jag ska ringa vc imorgon och se vad de tycker. Tror det är enklast. Om de känner att det bör kollas upp så gör jag det och om de vill att jag avvaktar så kommer jag göra det.

Uppdaterar isf under morgondagen vad som händer

• Anonym (fästing)
    Anonym (Ring VC) skrev 2011-09-19 19:39:16 följande:
    Jag tycker du ska ringa vårdcentralen & få det där kollat.
    Har haft mängder med fästingar i år & ett av dom största misstagen jag gjorde va att låta min sambo som aldrig tagit bort fästingar ta bort den, efter ca 1 vecka började det klia galet mkt, vart svullen & fick till & med ett sår där för att det vägrade sluta klia. Mådde hemskt, men vet inte om måendet va pga fästingen eller att jag va gravid.
    Det höll på så i 1 månad sen gick jag till VC pga en annan sak & fick antibiotika utskrivet, läste i bipacksedeln att det även va för borrelia & gissa vad?
    Efter min medicinkur försvann bettet & klådan, så det va väl tur i oturen att jag fick den medicinen för innan jag hade läst (läste i slutet av behandlingen) hade jag aldrig trott på borrelia.

Det skadar aldrig att kolla vad det är, bättre att vara på den säkra sidan. Lycka till.
    Nu kom ju dina symptom efter en ve
  • Anonym (fästing)
    Anonym (fästing) skrev 2011-09-19 19:46:11 följande:
    Nu kom ju dina symptom efter en ve
    Ooops....efter en vecka och med ett påverkat allmäntillstånd. Det är inte det TS beskriver. Det har bara gått två dygn sedan hon tog bort fästingen.

• världsmedborgaren

Man brukar säga att kolla upp om diametern är större än 5 cm. Borrelia brukar ge en tydlig rand (dvs bett, vit hud, rött band), men det kan ju ta längre tid innan det flyttar sig så långt. Det kan se ut som på bilden utan att vara borrelia, men som andra har skrivit, håll under uppsikt närmaste dagarna.

• tomcar1

Bättre att gå en gång för mycket än för lite, kan bara säga att borrelia är inte kul att få : (

• Anonym (Ring VC)
    Anonym (fästing) skrev 2011-09-19 19:48:02 följande:
    Ooops....efter en vecka och med ett påverkat allmäntillstånd. Det är inte det TS beskriver. Det har bara gått två dygn sedan hon tog bort fästingen.

Kliandet & svulnaden kom nästan omgående, det va det andra som kom sen, illamående, yrsel osv, men som jag sa så vet jag inte om det sistnämnda kom pga graviditet men jag vet att svulnaden & det la sig efter min antibiotika behandling som jag gjorde ca 1 månad efter ...
Svar på tråden Fästingbett (bild)