• Athoria

Skadestånd vid arbetsvägran?

Jag blev uppsagd från min provanställning på McDonalds.

De sa upp mig mitt under arbetspasset och tvinga mig stanna kvar och fortsätta jobb efter.
    Nu har jag då två uppsägningsveckor som jag är skyldig att jobba och de hotar med att kräva skadestånd i fall jag inte gör det.. 
    Det är väl inte helt oväntat att McDonalds skulle göra något sånt här, men så de bara en vecka tidigare sa att de hade planer på att utbilda mig vidare och att allt funka bra så känner jag mig nu bara lurad och utnyttjad.

Iaf. Någon som vet hur mycket de kan kräva en på?
    Har verkligen ingen lust att jobba där med och bara tanken får mig att må dåligt. Bryr mig inte om pengarna för de två veckorna heller.. (och kan till och med tänka mig betala extra för att slippa). 

Om man sjukar sig och inte lämnar sjukintyg, kan de kräva en på extra mycket då? eller man betalar bara tillbaka sin sjuklön? 

Har frågat även om det inte var möjligt att bara byta bort mina pass, då det hade varit lättaste för bägge parter, men då sa de att de hade inte personal till att jobba min pass, och sen hotade de min om skadeståndet igen.

• Svar på tråden Skadestånd vid arbetsvägran?
  • Kjell2

Förutom att du inte får lön kan du bli skadeståndskyldig för den skada du förorsakar, t ex förlorad omsättning eller kostnad för att hyra in dyr vikarie.

Kolla dock ditt kollektivavatal, kan finnas specielregler där.

• Meddelande borttaget
  • Athoria

Det är inget speciellt som har hänt. De hade ingen konkret anledning till varför de sa upp mig( utan bara sa att jag inte hoppa in extra för sjuka tillräckligt mycket, att mina service tider inte var tillräckligt bra, och massa andra saker som de hade lärt sig innantill) vilket de inte heller behöver enligt facket.

Men sen är det inte heller anledningen som jag är arg över utan över hur de säger upp folk. Att bli tvingad att jobba klart sitt pass och höra en massa hot om skadestånd så snart man blivit uppsagt är verkligen känslokallt. Jag mådde verkligen uselt då jag blev tvingad vara trevlig och le för kunderna. (visst jag kunde tjurat men jag tycker inte kunderna ska lida för att jag gör det)

Jag tänker inte jobba, och om de vill dra det vidare så ska jag inte låta som köra med mig. De ska inte få utnyttja, lura och hota ungdomar sådär.
    Så ni är det bara att se om de står för sina hot..

• jassikan

De behöver inte ta det till domstol för att kräva skadestånd. Det kan vara reglererat i ett ev. kollektivavtal d.v.s. straffet för vad arbetsgivaren kan begära. En del har ex.vis två veckors lön, vilket då innebär att om man bara vägrar att arbeta under uppsägningstiden så betalar de helt enkelt inte ut två veckor av vad man har innestående.

Om du hävdar att du blir sjuk kan de kräva intyg från dag ett och får de inget eller om de ej godkänner sjukskrivningen blir du utan sjuklön. Det blir då ogiltig frånvaro.

• Inversable

Det är ju avtalsbrott från din sida om du vägrar jobba de här två veckorna, då kan du bli ersättningsskyldig för den ekonomiska skada som motparten lidit precis som det tidigare skrivits här för t.ex. vikarie och annat. Sen finns det säkert en del arbetsrättsliga lagar och kollektivavtalet också som man måste kolla i för att få hela bilden. Det enklaste är nog att du biter ihop och jobbar dessa två veckorna.

• korfu08

KOlla först vad det står i ditt kollektivavtal det är det som gäller oavsett vad man känner för företaget eller ej.

• Gladskit

Oftast är uppsägningstiden under provanställning 2v vilket verkar stämma med kollektivavtalet på Mc Donalds eftersom du själv nämnt det.

I första hand lär dom lägga ogiltig frånvaro de två veckorna om du inte dyker upp på jobbet. Nästa steg blir att se om de lider någon form av skada på grund av detta (kostnad för att ta in ersättningspersonal) men jag vet ärligt talat inte hur ofta man gör sånt?

Att man blir tvingad att jobba klart sitt pass ser inte jag som något konstigt. Jag förstår att man kan bli upprörd eller ledsen av att få besked om att ens provanställning inte förlängs, men arbetsgivaren har som sagt inte något krav på att ange ett skäl. Däremot kan man tycka att det finns bra och dåliga sätt att göra detta på och har de satt det i system så är det ju jättefel!!

Svar på tråden Skadestånd vid arbetsvägran?