Inlägg från: Mamma MB |Visa alla inlägg
  • Mamma MB

BF juni 2012

Jättestort Grattis Bejb! Skönt att allt gått bra men se till och vila nu.

Verkligen många bebisar som börjar komma nu. Själv känner jag inte av någonting. Inga förvärkar, ingen slempropp som lossnat.. ingenting! Det som är skönt att jag bara jobbar 2dagar till. Sen ska jag vila. Men helst av allt hade jag sett att det startade nu även om det inte är riktigt dags än (38+2 idag).

• Mamma MB

Jag blir tokig!! Jag vet inte vad jag ska ta vägen, hoppas någon av er känner igen sig av min nuvarande bekymmer som slår alla graviditetssymtom. Mina händer och fötter kliar nåt så fruktansvärt! Knogarna framförallt, de är fullt med små knottror (trodde först det var loppbett men det är det inte, min man har inte fått nåt) och blåsor. Dessa kliar tusen gånger mer än ett myggbett! Googlade lite på det och det närmsta jag kunde komma va graviditetsklåda men jag frågade min bm igår och då sa hon att det är det inte för då skulle jag haft det lite överallt, på mage och rygg osv. Hon trodde det var värmeutslag. Pga värmen, man svullnar och jag jobbar mkt i vatten så händerna kanske torkar ut lite och då kan man få detta. Men guuuuud jag står inte ut. Hon rekommenderade mild kortisonsalva och vänta ut det. Sen när jag går hem på mammaledighet skulle det tydligen gå över för då är jag inte så mycket i vatten.
    Men är det någon annan som har ett tips på någon bra salva eller annan kur?
    Jobbar förövrigt min sista dag idag vilket känns såå befriande!

• Mamma MB

Speedofsound: Tack det vore väldigt snällt om du frågade henne. Så länge jag lyckas tänka på något annat så står jag ut.  

PetraK: Min bm sa direkt att det inte var graviditetsklåda så det verkade inte vara något alternativ att ta några prover. Jag skulle helt enkelt vänta och se då jag går hemma om det lugnar ner sig och smörja med kortisonsalvan och undvika vara för mycket i vatten med händerna. Men det är ju lättare sagt än gjort.
    Går det ändå inte över får jag höra av mig till min vårdcentral eller nåt.

• Mamma MB
    fröken01 skrev 2012-05-31 11:47:34 följande:
    Hur är era män/sambos/pojkvänner just nu? Min är som en zombie. Jobbar och har mycket att göra, övrig tid jättetrött. Somnar stenhårt varje kväll, tidigt. Lite skillnad mot mig som ligger vaken en hel del. Känner ni igen er? Kan det vara så att han också förbereder sig, omedvetet?

Min sambo är världens bästa som fixar och står i här hemma, men sedan är liksom tiden slut. Känns lite tråkigt. Han brukar alltid ha massor med energi så det känns märkligt att se honom så här!!!
    Min man är helt fantastisk! Han hjälper till med allt, om jag ber om något hör jag aldrig någon suck. Och han ser alltid på mig när jag är trött eller har ont och då frågar han om han kan göra något för mig. Så det är skönt!
    Han är väldigt förberedd på förlossningen nu, han ser fram emot den och längtar.
    Samtidigt så ser jag på honom att han är trött och jobbar också sent många dagar. Då försöker jag ju såklart göra mycket själv. Men han blir aldrig sur på mig om jag inte har maten lagad tills han kommer hem om jag slutat tidigare än honom. Nä, all ros och kärlek till honom!
  • Mamma MB
    Speedofsound skrev 2012-05-31 12:45:43 följande:
    MammaMB: Hon tycker synd om dig, men skickar en uppmuntrande påminnelse till dig! Det försvann så fort hennes lilla kom till världen :)
    Tack! Ska försöka komma ihåg det och tänka positivt. Tur att det inte är så långt kvar..
  • Mamma MB
    PetraK skrev 2012-06-07 23:36:01 följande:
    Alltså jag blir galen på dessa hugg! Vet ju inte om det är förvärkar! Jag har pratat med en på förlossningen och hon sa att det inte lät som det var någon fara, men hon sa inte vad det var heller!
    Är det något som känner igen detta? Det hugger precis under magen, i vecket och där i kring, det är inte som mensvärk utan det hugger/ilar till (inte som när bebisen trycker neråt och det ilar i urinröret). Känner inte av det om jag är still men när jag rör på mej kommer det, om jag reser på mej och så. Håller i i ett par sek, slutar, börjar igen en eller ett par gånger, lugnt ett tag och sen kan det komma någon gång igen. Och så håller det på. Har haft molvärk hela dagen idag också, fick kramp i ljumskarna samtidigt som huggen i magen ett par ggr på em, sen har det väl lugnat sig lite tror jag... Inget jag kan klocka alls, för smärtan är så diffus..
    Jag är nojig att något är fel!

Sånna hugg känner jag också av när jag går promenader. Jätteobehagligt för det kommer så plötsligt. Förstår dig precis!
  • Mamma MB

Jag måste få fråga er där slemproppen har gått.
    Idag gick jag och min man en ganska lång promenad och när jag sedan gick på toaletten så kom det lite segt slem på pappret när jag torkade mig. Det var inte jättemkt, klumpen var kanske 2 cm lång ungefär.
    Helt genomskinlig, inget blod eller nåt sånt. Men segare i konsistensen än vanlig flytning (ursäkta om det låter lite äckligt). Har haft ganska mycket flytningar de senaste veckorna. Kan det ha varit slemproppen eller iaf delar av den? Efter det har det inte kommit mera. Men fick lite molande värk (precis som jag brukade få innan mensen kom) direkt efter men som försvann ganska fort igen. Nu känner jag ingenting.
    BF är idag så man börjar ju leta efter tecken på att det snart ska sätta igång.

• Mamma MB

BF+2 och fick också en hinnsvepning idag hos bm. Var lite obehagligt och fick lite molande värk efteråt men som nu är helt borta. Jag har dessutom gått 2 promenader idag, båda på 1h. Vi får väl se om nåt händer. Inga förvärkar ännu. Men hon trodde att det inte var så långt borta nu. Vid hinnsvepningen kände hon också att jag var öppen 1,5 cm. Fast det behöver ju inte betyda något...    

• Mamma MB
    RocketQueen skrev 2012-06-11 21:24:22 följande:
    Jag fick en hinnsvepning vid tretiden i eftermiddags, kände inget särskilt efteråt förutom obehag men nu har jag fått rejält med molvärk. Som mensvärk deluxe. Hoppas, hoppas, hoppas att det händer nåt och att det har öppnat sig mer på fredag när jag ska dit igen!

ÅÅ, besvikelsen är stor just nu, känner absolut ingenting fortfarande. Precis som innan..
    Verkar som om hinnsvepningen inte hjälpte alls på mig..
    Hur kommer det sig att du ska dit igen på fredag? Fick du fråga om det eller vad det nåt bm föreslog? Hur många har du gjort? Jag hade inte en tanke på att fråga komma dit igen och göra en ny, har en ny tid nästa onsdag för vanlig kontroll men det känns lite långt fram...  
  • Mamma MB

BF+10 idag med och inga tecken på att fl är nära.. Imon har jag tid hos bm igen, ska be henne undersöka om jag har öppnat mig mer efter förra veckan då jag var 1,5 cm öppen och fick en hinnsvepning som inte verkar ha gjort någon nytta alls. Men imon får hon nog göra en ny. Men jag har börjat lugna ner mig lite nu, tyckte det va riktigt jobbigt att dagarna bara passerade utan att något hände. Nu har jag ställt in mig mentalt på igångsättning och det känns ok. Jag har insett att man inte kan göra så mycket åt det.
    På midsommarafton (fredag) är det tänkt att vi ska på bröllop. Hoppas man kan gå på det... 

• Mamma MB

BF+11 idag och kom precis hem från  mitt sista besök hos bm.
    Inte mycket har hänt sen förra veckan, är öppen ca. 2cm nu och det är en liiten bit av tappen kvar sa hon. Gjorde också en till hinnsvepning som var smärtsam denna gången, förra gick rätt bra men denn kändes rejält!
    Om inget händer av sig självt nu så blir det igångsättning på måndag... Skönt att få ett sista datum även om det inte känns så roligt att bli igångsatt då man läst mycket om att det ändå kan sluta med kejsarsnitt. Men, jag kan inte göra så mycket åt det, läget är som det är. Huvudsaken är att bebisen mår bra.   

• Mamma MB
    Moa Li skrev 2012-06-21 07:36:51 följande:
    Jag har också fått tid till måndag. BF 11 juni, men här händer inte heller mycket ... Bara några dagar kvar nu! Kanske blir en midsommarbebis iallafall ...
     kram Moa Li

Hotet om igångsättning kanske gör susen, man vet aldrig. Vi får hålla tummarna att våra bebisar inte gillade det beskedet och sätter fart under midsommarhelgen =) Lycka till
  • Mamma MB
    Fru HH skrev 2012-06-21 13:58:20 följande:
    Klockan 9.40 imorse kom vår prinsessa till världen. 52cm lång och 3.8 kg och är 8 dagar tidig. Min lilla tjockis :)
    Från det att vattnet gick hemma till att hon var ute tog det ca 8 timmar, fort men bra.

GRATTIS!!
  • Mamma MB

Har inte hunnit skriva nåt förrän nu..
    Kl. 02.13 den 26/6 föddes lille Edvin, 4160 gram 56 cm lång efter igångsättning. Förlossningen tog totalt 18h, seg väntan. Nu har vi kommit hem och landat lite. Allt gick bra och ut kom en helt underbar kille med mycket svart hår!

Svar på tråden BF juni 2012