• mammatilljames

hur nattar ni era bebisar????

Hur nattar ni era barn?
    Min son är 4½månad och vaggas me "Brio- vyssan lull tassar".
    Han äter sin "gonatt ät" i soffan  på amningskudde med mig eller pappa. Sen rapar vi honom och bär in honom till sängen. Ibland sover han redan, och väldigt sällan somnar han direkt han får nappen i munnen. Men oftast får vi stå och vagga upp till5 minuter.Detta gäller även på hans middagslurer, även om han inte äter precis innan.

Vi får då oftast vagga honom till sömns!
    Det är bra mycket skönare än att mata till sömns, men någon gång vill man börja vänja av detta.
    När han vaknar på nätterna som har börjat göra nu, (orolig, utvecklingsfas eller vad det är) så måste vi vagga, ibland 10-15 minuter och det är fruktansvärt jobbigt när man är halvZombie.

Hur nattar ni era barn som är runt 4-5 månader?  Hur gör man sen? Hur  får man bebisen att somna om, när den vaknar på natten?
    Innan vi köpte tassarna så ammade jag honom till sömns, och han sov i vår säng med oss. Nu vet jag inte hur vi ska ta oss ur vaggandet.. Någon som kan ge tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 00:02
    glömde tillägga att han vaknar oftast 3-4 gånger innan 00.00 och gnäller. Svår att "söva" bara..
  • Svar på tråden hur nattar ni era bebisar????
  • Alexi

Jag har matat till sömns i tio månader, funkat kanonbra, första sex månaderna sov sonen i famnen vid bröstet tills jag gick och la mig, det smidigaste jag har gjort, bra mycket smidigare än som med första barnet hålla på och lägga på kvällen och kämpa med läggningar och uppvak.

• SailorGirl

Fem minuter är ingenting. Jag skulle kalla din grabb för en lyxbebis. Här var det amning i 30 minuter, därefter vyssande/vankande lika länge om dottern inte somnade vid bröstet och jag lyckades lägga ner henne utan att hon vaknade. Att lägga ner och bara köra vyssan-lull funkade bara om hon var på väg att vakna vid nerläggningen, då kunde man vända det, annars var det bara att ta upp och börja om med vyssandet.

• lövet2

Nej, jag har aldrig ägnat mig åt att natta en baby. Jag ammar på beställning och bär om det blir gnälligt, och så har de somnat när det passat dem. De flesta av ungarna har i och för sig gjort det vid ungefär samma tider för det mesta, men jag har inte kollat klockan så noga ...

• Frontline

Hur vi gjorde hmmm
    Vi la dottern i sängen runt 19 hon jiddra lite i 5 minuter innan hon somna, vaknade sen 1 gång runt 02 och fick välling och somna om igen till klockan 8 på morgonen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lovedoodi

lägger oss på sängen å ammar så somnar hon gott när hon är mätt å sover skönt hela natten..
    on är snart 4 månader å får fortfarande sova i våran säng :P
    hon trivs inte i sin säng så hon får bli ett tag till, tills hon visar intresse mer för sin säng..
    Men att amma tills sömn är mycket lätt tycker ja..

• mammatilljames
    SailorGirl skrev 2011-09-23 23:23:13 följande:
    Fem minuter är ingenting. Jag skulle kalla din grabb för en lyxbebis. Här var det amning i 30 minuter, därefter vyssande/vankande lika länge om dottern inte somnade vid bröstet och jag lyckades lägga ner henne utan att hon vaknade. Att lägga ner och bara köra vyssan-lull funkade bara om hon var på väg att vakna vid nerläggningen, då kunde man vända det, annars var det bara att ta upp och börja om med vyssandet.
    Ja, en liten lyxbebis är han allt ibland. Men vissa gånger får man vagga sådär 20-30 min och det är jättejobbigt!
    Hur nattar man utan att vagga?

Han vaknar OFTAST flera gånger kort efter nattningen, som att han inte riktigt somnat!  
  • ninagirrl

Vi nattar våran 5 månader  genom att han ligger på  bröstet  (min eller sambons) och vi hysar lite försiktigt. Samtidigt klappar vi lite i rumpan. Oftast har vi en filt eller ett täcke så det blir lite varmt  och han känner av mitt (vårt) hjärtljud. Efter ett tag somnar han och då lyfter vi ner honom i sin säng eller i soffan.
    Ibland har vi tröja ibland inte, det beror på.

Vi gjorde samma sak med vår äldsta kille (1 år 5 mån), men han var svårare. Då gick vi ibland runt med en sele i flera timmar tills han kunde somna.  

Ibland äter lill killen innan han sover ibland inte, samma sak med vår äldsta. 

Vi tycker att nattningarna går bäst!  

• aud

Min är 9 mån, men jag har gjort likadant hela tiden. Jag ammar, han somnar i min famn och så ligger han där eller så lägger jag honom bredvid mig i soffan. När jag är trött bär jag in honom till sovrummet och så samsover vi. Han ligger i tutthöjd, så när han söker tutten i sömnen vaknar jag och så ammar jag så både han och jag kan sova vidare. It's da bomb, yo. Jag gillar att göra det lätt för mig. ;)

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Larsson2006

Vi matar våran, sen rapar vi och lägger ner honom i sin säng stoppar om och stryker lite över huvudet. Somnar han inte då så håller vi för ögonen åh sjunger lite ibland även hålla handen. Det tar honom ca 5-10 min att somna, ibland är det lite gnäll i början men det ger sig. Vi vyssa förut åh då fick man inte göra annat. När vi sluta med det var det grinit några dar men nu e de bra.
    Han vaknar 1 gång per natt då när jag hör honom börja röra sig en massa gör jag käk och sen byter jag på honom. Matar och rapar och lägger ner. Sen somnar han HELT själv efter ca 5-10 min. Ashärligt!

Tipps lägg dem vakna i sängen då lär de sig att sängen betyder sova. Spärra synen för dom och ev. Låt dom känna att ni är där genom att hålla handen och sjung. Men framförallt var konsikventa. Håll samma rutiner samma tider (låt dock babyn vakna själv på natten om den nu vill det).

• Mysanochmimer

Jag ammade och bar och vaggade.
    Strax över 6 månader började vi ge en flaska ersättning, mest för att han skulle lära sig eftersom jag skulle börja hoppa in på kvällarna så då tog pappan över ett tag tills vanan satt.

Bärandet och vaggandet fortsatte vi med tills han var runt 12-13 månader då började vi med att lägga oss brevid han i sängen och att han somnar så.

Svar på tråden hur nattar ni era bebisar????