• Anonym (please help)

Ang. tungpiercing!

Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!

* Gör det ont att pierca sig i tungan?

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...

* När kan man byta stav?

* Och till sist, när är den helt läkt?

Iiiih massa frågor men jag är såå nervös! :P Hoppas det finns många som har erfarenhet och vill svara, ALLA svar är välkomna bortsett från onödiga/taskiga kommentarer...

• Svar på tråden Ang. tungpiercing!
  • Anonym (nepp! :))
    Anonym (please help) skrev 2011-09-24 09:19:48 följande:
    Jag har haft i läppen, men ingen annanstans :)
    Haha, då behöver du inte oroa dig, läppen och öronen känns mer än tungan :)
  • Anonym (please help)
    Anonym (nepp! :)) skrev 2011-09-24 09:22:58 följande:
    Haha, då behöver du inte oroa dig, läppen och öronen känns mer än tungan :)
    Är det sant?! :) Shit vad glad jag blev nu, hahaha! :)
  • Izzziz

Du får återkomma på fredag och berätta vad du själv tyckte .

• Anonym (please help)
    Izzziz skrev 2011-09-24 09:30:52 följande:
    Du får återkomma på fredag och berätta vad du själv tyckte .
    Hihi, jag lovar! ;) Tuuuusen tack för alla era svar, de har verkligen varit till hjälp! :D
  • Den allsmäktige

Åh jag vill också ha! Men jag antar att jag är för gammal :(

• Anonym (please help)
    Den allsmäktige skrev 2011-09-24 14:31:57 följande:
    Åh jag vill också ha! Men jag antar att jag är för gammal :(
    Äh, det har ingen ålder tycker jag :) Min mamma funderar också på att pierca sig i tungan igen, haha! :)
  • Anonym (också)

Jag har en tungpiercing och har även på flera ställen på kroppen, inklusive intim. Tungpiercingen kändes minst av alla, jag blev förvånad för jag hade föreställt mig att det skulle kännas minst som att bita sig jättehårt i tungan. Men det gör mer ont att göra hål i öronen.
    Tungan svullnade upp lite men inte fasansfullt mycket. Jag åt is och piggelin. var inte så svårt att lära sig att prata med staven men det var svårare att sluta med ticsen, dvs hålla på med staven på mun och tänder (mycket oattraktivt). Det är inte rekommenderat att röka eller äta stark eller kryddig mat på iaf en vecka ca. Tänk också på att kroppskontakt med tungan så som kyssar och oralsex bör undvikas tills tungan läkt.
    Den stav man får i tungan är längre än den man kommer behöva sedan för att kunna tillåta tungan att svälla lite under läkningen. Det är jätteviktigt att du byter ut denna efteråt till en som passar bättre för annars kommer läkstaven att hamna mellan tänderna när du tuggar och kan orsaka tandskador!
    Givetvis är det också jätteviktigt att du går till en salong som är certifierad.

Lycka till!

• Good Golly Miss Molly

Av de piercingar jag gjort har tungan medfört minst smärta. Daith var "värst" följt av läppen.

• mmmiikaela

* Gör det ont att pierca sig i tungan?
    nej, de känns inte.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?

har aldrig hört om nån som blivit nekad iaf, måste vara super liten tunga isf.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
    jag va nog svullen en vecka, värst första dagarna, men ja kunde äta som vanligt dagen efter.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
    jag läspa aldrig, och inga talsvårigheter heller.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
    jag rökte och drack alkohol nån dag efter
    * När kan man byta stav?
    minns inte riktigt men vet att ja gick dit och bytte.

* Och till sist, när är den helt läkt?
    inte en susning :P jag kände mig normal i käften efter 1 vecka :P

son född 09, & lillebror som kommer i slutet på juni.
  • Anonym (appappapp)

Jag har två piercingar i tungan och jobbade länge i en av Sveriges mest välkända och professionella piercingstudio. Du har fått många bra svar, men jag vill gärna lägga till lite småsaker.
    Jag tyckte inte att det gjorde så särskilt ont att pierca tungan, men det är förstås individuellt. Vad jag däremot märkte var att de som kom in och var jättespända ofta fick mer ont än de som gled in med en avslappnad attityd.
    Så mitt första och största piercingtips är; håll dig lugn. Jaga inte upp dig över smärtan, slappna av i kroppen, glöm för fan inte bort att andas och ta gärna med en vän som kan hålla dig i handen om det känns tryggare.

OM din sträng under tungan är lite för kort är det lätt att fixa, på studion jag jobbade på la vi bara ett litet snitt i strängen. Det läkte fort, och sen var det bara att komma tillbaka och pierca sig!

Att lägga en isbit i munnen kan kännas lite för stort och klossigt när man precis har blivit piercad, vi brukade rekommendera krossad is! (självklart inte smaksatt)

Att röka är inte rekommenderat, men skölj munnen efter varje cigg så ska det nog gå bra.

Använd ALDRIG klorhexidin eller liknande. Aldrig, aldrig, aldrig. Det är på tok för uttorkande. Om du får det av piercaren tackar du och ler, och sen går du hem och beställer någon bättre skölj ögonaböj. Jag trivdes bra med Barbarellas munskölj! (Det var inte där jag jobbade, men jag gjorde min andra tungpiercing där)

Tungan läker väldigt fort! Det brukar vara standard att få en stav som är mellan 18-20mm lång nu i början. När tungan är läkt brukar de flesta ha mellan 12-14mm (med vissa undantag, en del har 16mm, några få 10mm och väldigt få 8mm), så det är viktigt att du byter så staven inte skaver i hålet och kommer i vägen för tänderna. Det absolut bästa att göra är att gå tillbaka till samma piercare och be dem mäta ut en ny stav åt dig när du känner att svullnaden har gått ner såpass mycket att staven är i vägen, och att den är så läkt att den skulle klara att bli lite störd. Men 4-6 veckor brukar man säga.

Och som sagt; slappna av! Lycka till!

Svar på tråden Ang. tungpiercing!