Jag har två piercingar i tungan och jobbade länge i en av Sveriges mest välkända och professionella piercingstudio. Du har fått många bra svar, men jag vill gärna lägga till lite småsaker.
Jag tyckte inte att det gjorde så särskilt ont att pierca tungan, men det är förstås individuellt. Vad jag däremot märkte var att de som kom in och var jättespända ofta fick mer ont än de som gled in med en avslappnad attityd.
Så mitt första och största piercingtips är; håll dig lugn. Jaga inte upp dig över smärtan, slappna av i kroppen, glöm för fan inte bort att andas och ta gärna med en vän som kan hålla dig i handen om det känns tryggare.
OM din sträng under tungan är lite för kort är det lätt att fixa, på studion jag jobbade på la vi bara ett litet snitt i strängen. Det läkte fort, och sen var det bara att komma tillbaka och pierca sig!
Att lägga en isbit i munnen kan kännas lite för stort och klossigt när man precis har blivit piercad, vi brukade rekommendera krossad is! (självklart inte smaksatt)
Att röka är inte rekommenderat, men skölj munnen efter varje cigg så ska det nog gå bra.
Använd ALDRIG klorhexidin eller liknande. Aldrig, aldrig, aldrig. Det är på tok för uttorkande. Om du får det av piercaren tackar du och ler, och sen går du hem och beställer någon bättre skölj ögonaböj. Jag trivdes bra med Barbarellas munskölj! (Det var inte där jag jobbade, men jag gjorde min andra tungpiercing där)
Tungan läker väldigt fort! Det brukar vara standard att få en stav som är mellan 18-20mm lång nu i början. När tungan är läkt brukar de flesta ha mellan 12-14mm (med vissa undantag, en del har 16mm, några få 10mm och väldigt få 8mm), så det är viktigt att du byter så staven inte skaver i hålet och kommer i vägen för tänderna. Det absolut bästa att göra är att gå tillbaka till samma piercare och be dem mäta ut en ny stav åt dig när du känner att svullnaden har gått ner såpass mycket att staven är i vägen, och att den är så läkt att den skulle klara att bli lite störd. Men 4-6 veckor brukar man säga.
Och som sagt; slappna av! Lycka till!