• Anonym (please help)

Ang. tungpiercing!

Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!

* Gör det ont att pierca sig i tungan?

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...

* När kan man byta stav?

* Och till sist, när är den helt läkt?

Iiiih massa frågor men jag är såå nervös! :P Hoppas det finns många som har erfarenhet och vill svara, ALLA svar är välkomna bortsett från onödiga/taskiga kommentarer...

• Svar på tråden Ang. tungpiercing!
  • Anonym (Gör inte ont!)
    Anonym skrev 2011-09-24 08:41:31 följande:
    Du tror inte det kan vara individuellt hur ont det gör? Det finns flera här i tråden som säger att det gör ont, så du är ju inte direkt representativ
    Så mycket skitsnack, för det är så många som säger att det gör ont bara för att skrämma andra.

Var enda piercare jag pratat med säger samma sak, att göra hål i tunga känns inte för det är ett litet stick som tar en sekund. Samma säger alla jag frågat om det gjorde ont på dom och alla säger samma att domsom säger att det gör ont bara säger så för att skrämmas.
  • Izzziz

A(gör inte ont) : tror nog att skitsnacket kommer från ett annat håll.
    Jag visste då inte att du talat med vartenda piercare i Sverige?!

Ja det går fort men det gör inte att du ej känner nåt.
    Man kan till och med känna hur skinnet /muskeln särar på sig, skit skumt och smärtsamt.

Jag har tre piercingar i tungan , varför i hela friden skulle jag skrämma andra för? ser gärna att fler har piercingar.
    Men det göööör ont på vissa, för mig gjorde det så jävla ont att jag svimmade, men visst det finns andra piercingar som är värre. Medusan är en jäkeln jag aldrig i mitt Liv gör om ifall jag måste ta ut den.

• Knasiga morsan

Alltså jag skulle väl vilja beskriva känslan/smärtan när dom för igenom nålen att det verkligen spänner till, du kommer känna att det verkligen spänner och en dov smärta. Men visst fan känns det - herregud, man sticker ju ändå ett föremål genom sin tunga.. Men jag anser att läkeprocessen är mer smärtsam. Aldrig tuggat så mycket is som jag gjort då

• Anonym (please help)

Ååååh gud vad glad jag blir! Vad många svar jag fått på så kort tid, tack! :) Känns mycket bättre nu när jag fått lite mer "verklig" inblick i det här, istället för att bara läsa runt på google :)

Jag är fortfarande nervös, men inte alls på samma nivå som innan :) Mer jag-vill-göra-det-nu-nervös hha :) Jo jag tänkte på det, att om man lägger in en isbit i munnen ca 15 min efter man piercat sig, tar det ner svullnaden såpass mycket att man kanske får liiiite lättare för sig att prata och äta då? Har också hört att den kan svullna upp mer under natten när man sover, och att man ska hålla huvudet högt.

Ska göra allt för att den ska läka så fort som möjligt, bortsett från rökning (ja jag är dum i huvudet som röker) och alokoholen (med måtta!!!!!) :)

Tack så hemskt mycket för alla era svar!! <3

• Izzziz

Lycka till du kommer säkert att bli supernöjd

• Anonym

Det gör inte ont när man gör själva hålet, men efteråt, JA. Jag åt mycket isglass, för det var skönt för svullnaden, och levde i princip på ipren i 2 veckor för att över huvud taget kunna äta och prata.

* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?
    Ingen aning.

* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
    Svullnaden satt i kanske 1-3 veckor, kommer inte ihåg exakt. Det värsta lägger sig på en vecka. Smärtan satt i upp till en månad.

* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
    I början var det jobbigt att prata på grund av svullnaden och smärtan, men jag vande mig snabbt och hade inga större problem med att prata normalt.

* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
    Skulle rekommendera dig att följa din piercares råd om hur du bäst ska sköta den. Min piercare sa ingen alkohol eller tobak på 6 veckor. Och eftersom en infektion i tungan kan leda till hjärnskador och liknande tänkte jag inte riskera det.

* När kan man byta stav?
    Efter 6 veckor.

Det tog nog i alla fall 2-3 månader, kommer int eihåg riktigt. Men det tog många år innan jag kunde ha ute staven helt utan att hålet gick igen på en timme.

Skulle ALDRIG göra om min tungpiercing, det var hemskt haha.

• Anonym (nepp! :))

Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!

Nej, jag kände inte ett smack. (efteråt dock)

Jag har en grymt kort tunga och de fick pierca rakt på ovansidan och snett på undersidan. (bredvid strängen). Ser dock helt rakt ut!

Det är individuellt.. men 2-3 veckor tog det för mig.

Jag läspade inte alls.. Men drog mig för att prata det första dygnet!

Du ska varken röka eller dricka på 10 dagar.
    Jag drack dock samma kväll, rökte och åt pizza! Aldrig haft några problem :P

* När kan man byta stav?
    Efter 4-6 veckor.

Det tar 3-6 månader innan det är helt läkt.

Anonym (nepp! :)) skrev 2011-09-24 09:11:25 följande:

Nej, jag kände inte ett smack. (efteråt dock)

Jag har en grymt kort tunga och de fick pierca rakt på ovansidan och snett på undersidan. (bredvid strängen). Ser dock helt rakt ut!

Det är individuellt.. men 2-3 veckor tog det för mig.

Jag läspade inte alls.. Men drog mig för att prata det första dygnet!

Du ska varken röka eller dricka på 10 dagar.
    Jag drack dock samma kväll, rökte och åt pizza! Aldrig haft några problem :P

* När kan man byta stav?
    Efter 4-6 veckor.

Det tar 3-6 månader innan det är helt läkt.
    Det var ett tag sedan jag hade min, men har tryckt igenom den efter flera år. Tungan är ett av det ställen som känns minst.
    Anonym (nepp! :)) skrev 2011-09-24 09:14:05 följande:
    Det var ett tag sedan jag hade min, men har tryckt igenom den efter flera år. Tungan är ett av det ställen som känns minst.
    Har du andra piercingar TS? isf vart?
  • Anonym (please help)
    Anonym (nepp! :)) skrev 2011-09-24 09:14:37 följande:
    Har du andra piercingar TS? isf vart?
    Jag har haft i läppen, men ingen annanstans :)
Svar på tråden Ang. tungpiercing!