Anonym (please help) skrev 2011-09-24 06:32:01 följande:
Jag har bokat in en tid för att pierca tungan nästa fredag, och är verkligen jättenervös!
* Gör det ont att pierca sig i tungan?
* Jag har lite kort tunga/tungband, uppstår det problem av det? Har hört att vissa inte får pierca sig för piercaren för att de har för korta tungor..?
* Efter piercingen, hur länge är tungan svullen då? Funkar det om man lägger på is direkt efteråt? Kommer svullnaden tillbaka?
* Hur länge läspar man? Har man mycket talsvårigheter? (vet att det är olika från person till person, men är nyfiken på hur just DU hade det!!)
* Kan jag röka efteråt? Kanske om jag sköljer munnen? Hur lång tid innan jag får dricka alkohol? Ska kanske festa en vecka efter :/ Lite tråkigt om jag inte kan dricka då...
* När kan man byta stav?
* Och till sist, när är den helt läkt?
Iiiih massa frågor men jag är såå nervös! :P Hoppas det finns många som har erfarenhet och vill svara, ALLA svar är välkomna bortsett från onödiga/taskiga kommentarer...
* Det gjorde inte ont att pierca sig det kändes inte alls, däremot hade jag jätteont i ca 2 veckor efteråt på grund av att min tunga svullna överdrivet mycket
* Min tunga var svullen 1 månad och jag la på is men svullnaden gick inte ner och dessutom satt jag isbiten i halsen så sen la jag isbitar i en påse istället och la mot tungan. Hjälpte inte.
* Jag läspade inte alls och har inga talsvårigheter varken då eller nu. Däremot har jag fått ökad salivproduktion (inte överdrivet) och när jag var ny piercad hade jag svårt att svälja så jag gick och drog in saliven kan inte förklara men typ andades in med öppen mun. Såg lite konstigt ut säkert.
* Jag rökte hela tiden och nästan direkt efter, inga problem utan jag sköljde efter varje gång bara. Alkohol väntade jag med några veckor.
* Jag fick bytta efter 1 månad eftersom tungan var så svullen.
* Kommer inte riktigt ihåg men tog säkert 2-3 månader innan min tunga var sig själv igen.
Så sammanfattning , jag fick sova sittandes och kunde inte äta fast föda första veckan, jag dregglade och det gjorde svinont. Men det var helt klart värt det! Men det är väldigt personligt hur det blir också, min kompis tog i tungan dan före mig och hon hade inga problem alls. Inge ont och knappt svullet.