Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

JennieJ skrev 2011-11-11 15:20:10 följande:
    Åh så kul! Åter igen har min tarm gått sönder satte mig på toa och total förstoppad men tryckte och försökte kändes som jag pissa på mig dok med röva så reste mig och de rinner blod ner på låren och hela toasitsen så riktigt ordentligt. Väntar på min syster som ska passa barnen sedan in till akuten för dom ville jag skulle komma in direkt. Vad händer nu tro? Räckte de inte med urininfektion eller? Fredagsmys på akuten *jippi*
    usch o fy Här får jag trycka på med fingrarna inifrån för att få ut nåt så jag bara väntar på att tarmen ska spricka snart...fungerar inte alls längre så de kan lika bra sätta en påse på magen snart...
    Hoppas det går snabbt på akuten så du får komma hem ikväll!
  • Zvartaliljan
    JennieJ skrev 2011-11-11 21:42:15 följande:
    Hejsan alla! Sitter nu på en kudde i bilen på väg för att få lite kina mat i mig då jag är hungrig som ett djur efter 5 timmar på akuten. Känner mig våldtagen i baken snabbt var dom kom fram till. Dom gjorde avföringsprov som ska skickas för analys, även en undersökning där de bokstavligen kändes som att dom körde in hela näven i röva på mig. Men de dom nu kom fram till är att jag har en pricka i ändtarmen då min slemhinna var snustorr och jag har även hemorrojder både på insida å utsida av öppningen. Mediciner jag nu fick var scheriproct som är ett storpiller och xyloproct som är en salva som ska strykas på utsidan. Även första tiden nu efter rekommendera dom mig olika slags laxeringsmedel och att jag ska smörja in ändtarmsöppningen med olja eller liknade innan så jag inte var så torr. Dom ville oxå om jag inte blir bättre till nästa vecka genomförra en koloskopi och de innebär att gå in med slang i analen *aj aj aj* då de kan vara någon form av inflammation i tarmslemhinnan vilket hette enterkolit. Så nu jävlar har man hela apoteket hemma snart då man även idag fick veta att man har en urininfektion som gått upp mot njurarna suck men men jag har ju en bebis i magen som växer så de är väl värt varje kramp antar jag även om jag nu bara vill lägga kudden över huvudet men innan dess äta då spyan står långt upp i halsen. Ha en underbar fredag alla gravida
    huu jag har gjort ett antal koloskopier o det är fan illa...hur gör de med lugnande nu då när du är gravid? Mig får de ge så mycket så jag tuppar av när de ska göra sånt...för en gång klippte jag till sjuksköterskan med en rak höger när de började pumpa in luft....

Hoppas verkligen du blir bättre. Jag har också haft de medicinerna mot hemorrojder o de hjälper faktiskt jättemycket och snabbt! Hoppas de gör detsamma för dig. Bada i varmt vatten med olivolja/babyolja i, det är toppen!!
    Och en annan grej är att du bör dricka kamomillte för magen, mer naturligt och hjälper mer (iaf för mig) än laxermedel.
  • Zvartaliljan
    MissFörstånd skrev 2011-11-11 22:33:32 följande:
    Jjohansson - usch låter inte alls kul för dig, hoppas det blir bättre. Jag har gjort koloskopi också och jag tyckte inte att det var så farligt. Har en bekant också som gjorde det utan lugnande och det var helt ok. Så det beror nog helt på hur man är som person, jag var lugn som en filbunke
    kan ju också bero på hur tarmen faktiskt ser ut....jag har en kronisk inflammation så på mig gör en koloskopi J*VLIGT ont! Finns det sår o inflammation där inne så gör det ju ont när de tar sig in...o när de blåser in luft, ja hua då får jag världens magkramper...beror väl lite på smärttröskeln också.
    Det är ju så med allt att det gör olika ont för olika personer. Finns ju de som säger att de fött barn utan att det gjorde särskilt ont...typ 100 olika faktorer som påverkar hur ont man får vid olika saker. Var nerverna sitter, hur starka signalerna till hjärnan är, hur mycket man spänner sig o.s.v o.s.v
    Tror inte personligheten spelar någon större roll i om man får ont eller inte...däremot kan det spela roll i hur man hanterar smärtan och därmed hur man upplever den.
  • Zvartaliljan
    Dancia skrev 2011-11-12 10:28:50 följande:
    jjohansson: Usch vad obehagligt :(. Hoppas det läker fort på dig.

liljan o loppan: Å vad jag har tänkt på dig! Grattis! Är såå glad för din skull. Precis som vi alla faktiskt trodde så har det ju växt precis som det ska där inne :). Jag tycker att de är riktigt dåliga som har dragit förhastade slutsatser och till och med gick så långt att de beställde en tid för skrapning. Det måste ju ha varit riktigt jobbigt de här veckorna. Men nu kan du äntligen börja njuta av denna graviditeten :)  
    Ja det har varit rejält plågsamt o gå o tro att jag inte bär på något foster o att jag ska skrapas o sen få vänta länge innan jag blir gravid igen....o så visar det sig att allt är bra!!
    Det var en annan läkare denna gången o han kunde inte riktigt förstå hur det inte kunde synts något för 2 veckor sen...
  • Zvartaliljan
    Dancia skrev 2011-11-12 15:57:12 följande:
    Nu är min man äntligen hemma, ett par dagar iallafall :).

I 6 dagar har vi oroat oss och väntat och varit utan varandra. Jag har gråtit, kräkts som en tok och hamnat alldeles för långt bak i studierna :(. Äntligen har de gjort en MR som visade att allt såg normalt ut.

Nu misstänker de att han antingen har haft en propp i hjärnan som har löst upp sig själv under dagarna, eller att han har en infektion eller eller ett virus som inte syns på vanliga blodprov. Därför ska de ta ett ryggmärgsprov nu på måndag vilket innebär att han nog får stanna en eller ett par nätter till. Men sen ska han förhoppningsvis få stanna hemma hädanefter och slippa fler besök på sjukhuset för sådana ändamål.

Nu har oron lagt sig ganska mycket men illamåendet hänger kvar och igår fick jag en sjukskrivning så jag slipper oroa mig för studierna som jag absolut inte klarat av senaste veckorna och heller inte kommer klara så länge illamåendet och tröttheten är så kraftig.  
    vad skönt att det ändå börjar gå åt rätt håll och att MR visade att allt var normalt. Ni får försöka ta det lugnt nu båda två!
  • Zvartaliljan
    Tess1979 skrev 2011-11-12 19:42:31 följande:
    Jag är också jättesugen på coca cola, men vill inte dricka det pga koffeinet. Men jag älskar julmust så det blir mycket sådant istället!
    du kan dricka upp till 3 liter coca-cola om dagen utan att bebis tar skada av det ^^ Så lite koffein innehåller det
  • Zvartaliljan

Här är det citrus som gäller...i alla former! Vräker i mig clementiner, apelsiner o t.o.m citroner....o jag avskyr citrusfrukter i vanliga fall!!

• Zvartaliljan
    Tess1979 skrev 2011-11-12 20:13:03 följande:
    Jo jag vet att man "får" dricka lite koffein om dagen. Men jag skulle nog få dåligt samvete om jag gjorde det. Jag tycker att det är så kort tid jag behöver vara utan så det är helt klart värt det. Det är nu i början av graviditeten som alla organ och allt som utvecklas och då vill jag inte vara där och "förstöra" med koffein eller nåt. I slutet av graviditeten är jag inte lika noga och kan dricka lite kaffe eller coca cola, men just nu i början är jag strikt
    ja men du har ju ingen anledning att få dåligt samvete....du riskerar absolut inte att påverka något i utvecklingen negativt så länge du håller dig inom gränserna (o 3 liter Cola är MYCKET att dricka per dag). Rekommendationerna finns ju där av en anledning. Om det fanns minsta lilla chans att Coca-cola skulle påverka fostrets utveckling negativt så skulle det ju vara en 0-gräns i så fall. Så du oroar dig totalt i onödan. Det är ju när man dricker för mycket koffein som ens eget blodtryck och blodflöde ändras, och därmed påverkas bebisen. Men då krävs det en hel del Cola för att det ska hända...däremot rent kaffe innehåller ju betydligt mer koffein.
    Ja du gör så klart som du vill, men någon risk finns inte iaf så jag tycker inte någon gravid Cola-drickare ska få dåligt samvete.
  • Zvartaliljan

Lite info för jämförelser:

En 33 cl Coca-Cola innehåller ca 40 mg koffein. Motsvarande mängd kaffe innehåller 150-200 mg beroende på tillagningssätt. I samma mängd te är koffeininnehållet mellan 50 och 100 mg, kakao innehåller 20 mg och en chokladkaka också ca 20 mg

källa: sverigesbryggerier.se

Svar på tråden Juni-barn