Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barn

Hemma efter ett besök hos barnmorskan...

Vecka 36+2
    Blodtryck: 98/62
    Blodsocker: 7.0
    Hb: 138
    SF-mått: 35
    Föreliggande fosterdel: Huvud, rörligt
    Hjärtljud: 154

Helt fantastiskt att Hb stigit från 107 till 138 utan att jag ätit några järntabletter sista månaden. Dock tyckte vi alla tre att det faktiskt är dags för bebis att fixeras nu!

Det här var sista besöket hos min ordinarie barnmorska och jag kommer sakna henne. Hon var så underbar, men jag får ju träffa henne på efterkontrollen sen!

• Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-05-25 11:15:14 följande:
    Åh jag blir så lycklig när man läser att allt gått bra och att de kommer ut små friska levande mirakel :)

Igår gav jag mig på att tvätta och sämskinna vår bil, phu! Måste vart en kul syn. Har även vart duktig och gått minst två promenader per dag, men de händer inget! Har tillochmed prövat på lite sex såhär på slutet, de gick fint, men man känner sig inte så graciös precis :(
    Duktig du är, jag skulle inte ens kunna nå vindrutan om jag så ville utan att få grönjävligt ont! Tänk bara på att det inte brukar hjälpa en förlossning att starta genom att man tokrör på sig. Det har egentligen bara motsatt effekt...

Haha det här med sex är ett kapitel för sig. Vi har båda vääääldigt stor lust, men det är inte så kul just nu! Allt sex är likadant för det är bara en ställning som funkar.. Enformigt är bara förnamnet. Men, det blir väl bättre sen när krabaten är ute och man har läkt ordentligt..

Sambon skojade idag och sa att renovering av vardagsrum får bli hans sommarprojekt, för det blir ju ändå inget sex i sommare..
  • Sweet life

Vecka 38, 37+0 idag! Färdigbakad!!! Och nu får han mer än gärna komma! Eller nej, han får vänta en vecka till för babyskyddet kommer med posten senast på måndag!

Jag börjar bli så jävla trött på det här nu... Lös i magen varje morgon, molvärk och sammandragningar varje kväll/natt men dagarna är hur lugna som helst! Fingrar och händer domnar bort på natten och gör så ont att jag bara vill gråta. Fötterna krampar och fotsulorna värker för varje steg jag tar...

• Sweet life

Midsommar är heligt för mig.. Men enbart av anledningen till att jag älskar att fixa midsommarfest för vännerna...

Nu i år har vi dock bestämt att det blir midsommarknytis här hemma OM vi är hemma (BF 19/6) och inte på BB, förlossning eller helt nyhemkomna med liten. Vännerna har sagt att jag inte ska fixa nått alls utan bara ligga på latsidan. MEN, det går inte. Har iaf lovat att göra den obligatoriska midsommartårtan som bara jag kan göra...

• Sweet life
    Ensortsmamma skrev 2012-05-29 15:48:17 följande:
    Ja jösses alltså dessa drömmar, inatt drömde jag att jag födde trillingar!!! Två ganska stora pojkar och en liten tjej.. Undra vad en sån dröm vill säga?
    Jag tror att hjärnan går igenom alla möjliga saker och sorterar intryck när man drömmer. Jag har drömt allt ifrån att ingen haft tid för mig på förlossningen, att jag snittats men sen fått stå upp medan pappan legat och myst med bebis i en skön säng, att jag hållt på att förblöda hemma innan vi kommer in till förlossningen osv...

Galet är bara förnamnet!
  • Sweet life
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-05-30 11:56:35 följande:
    Slemproppen sitter ju i själva slidan och har ingenting med tappen att göra. Så visst kan man öppna sig utan att den lossnar:)

Hoppas också att det händer något snart. 19 dagar kvar men min andra kom i v 37 och min tredje i 25 så jag har ju trott att denna ska dyka upp i maj, men det känns inte som det. Min slempropp håller på att lossna i omgångar nu och jag har ett riktigt tryck neråt och molvärk i ryggen. Så inom en vecka kanske ;) 
    Fast slemproppen sitter ju i livmodertappen (livmodermunnen som är den nedersta delen av livmoderhalsen) för att skydda mot att bakterier ska ta sig in i livmodern...
  • Sweet life
    Elvis Mamma skrev 2012-05-30 13:15:26 följande:
    Frågade min BM om hinnsvepning men såklart är det inget dom utför på det MVC där jag går, dom gör inte ens vanliga gyn undersökningar längre :-/  Frågade henne var jag då kan vända mig om jag vill ha en sådan om några veckor, jag gick över 8 dagar med sonen å kan man på något sätt slippa gå över tiden så gör jag gärna det men min BM hade ingen aning var dom utför hinnsvepningar, vad jag än frågar om så har hon inge riktigt svar.. Känns verkligen som att just mitt län ligger efter med de mesta

Någon som vet hur de funkar med att byta BM såhär i slutet? Jag har ju visserligen bara tre inbokade besök kvar men jag känner mig inte alls trygg med min BM längre, varje gång får jag be henne ta blodtryck, socker, HB å liknande för de är tydligen ingen rutin på att de ska göras varje gång utan ser de bra ut i början behöver man inte ta igen vilket jag tycker låter helt sjukt, värdena kan ju svänga från dag till dag nästan men hon tycker att eftersom jag hade så bra värden under första graviditeten så går hon efter de vilket knappast är vettigt, det är ju en ny graviditeten å den ena är ju inte den andra lik!
    Enligt grundprogrammet är inte provtagningar rutin för varje besök. Men blodtryck ska tas varje gång då det är en väldigt bra indikation om man behöver ta de andra proverna vid det besöket. Jag har t ex bara lämnat urinprov en gång för att se om det finns äggvita då mitt blodtryck är super.

Klart du kan byta BM om du inte trivs med din! Även om det är kort tid kvar!
  • Sweet life

Jag har min angelsound som är underbar de dagar bebis känns lugnare. Men oftast är han lugn i perioder och har vart så hela graviditeten.

Men jag har insett att när han är lugn drar jag bara på musiken på datorn som jag alltid har i knät på hög volym och då blir det full rulle där inne!

• Sweet life

Igår provade jag att lägga mig på spikmattan efter 9 månaders uppehåll! Jag somnade som en stock och sen under kvällen fick jag massa sammandragningar och mensvärk heeeela natten. Nu är det som bortblåst, men jag tror det blir en daglig rutin med spikmattan. För nån nytta verkar den ju iaf ha!

• Sweet life

15 dagar till BF och jag är så jävla trött på det här nu!!!!

Kan inte sova, orkar inte vara vaken... I morse när sambons klockan ringde 05.50 hade jag redan vart vaken i tre(!) timmar!! Dock kunde jag somna om när jag la mig på hans sida av sängen. Den är mjukare än min och det behövdes väl lite omväxling för att kroppen skulle slappna av. Men jag sov ändå bara en timme..

Jag har hittills vart den där superkvinnan som aldrig gnällt över sin graviditet till familj, vänner eller barnmorskan. Men nu orkar jag inte längre.. Har gråtit konstant sen jag vaknade och mamma ringde för ett tag sen och då bröt jag ihop så nu är hon på väg hit och ska försöka pigga upp mig lite...

Svar på tråden Juni-barn