• Tesssi

Juni-barn

snuppis skrev 2012-03-14 17:39:27 följande:
    var på mvc idag jag har 25 i sf mått. Är i vecka 25 så de låter ju bra, men ändå frågar folk om de är två och att bebisen kommer tidigare. Varför ser jag så stor ut? 
    Nåväl jag måste äta järntabletter =/
    Jag hade samma SF mått som dig i v.25, och får snarare kommentarer av familjen att min mage är liten... däremot har ingen utomstående kommenterat magen, varken som stor eller liten.
  • Tesssi
    PIO skrev 2012-03-15 11:35:34 följande:
    Varit på besök hos min bm idag:

Vecka 27+1
    Glykos: 7,7
    Hb: 105
    Sf: 26
    Fosterljud: 140
    Blodtryck:110/55

Allt såg bra ut. Men en liten fundering. Ni som äter järn va låg ert hb på när ni började. När ja skrev in mej låg mitt hb på 129 o hade nu gått ner till 105. Min bm sa att allt över 100 är bra. Men ja funderar på om ja endå skulle börja med järntabletter då ja e så trött o ofta har huvudvärk. Bm tyckte att ja kunde vänta... Hmm
    Min BM sa att om man brukar ligga högt i HB normalt kan man känna av en stor sänkning även om man ligger över 100 och då bör man äta järntillskott. (Mitt har bara sjunkit från 138 vid inskrivningen till 128 i v. 28 - så jag behöver inget än så länge)

Verkar vara olika bud från olika BM i det här fallet.
  • Tesssi
    Tre Flickor skrev 2012-03-22 11:18:54 följande:
    Vecka 31 är här!
    Jag sitter och "väntar ut" tiden känns det som. Jag har börjat få en hel del sammandragningar när jag anstränger mig, går mm. Slemmisen lossnade i går igen och jag tror att det var hela som kom den här gången. Jag hoppas att den återbildas ännu en gång. Jag ska på återbesök till barnmorskan i början på april , 32 veckors kontrollen, så jag ska nog be om att få en ny gynundersökning utförd då.

Mina tankar går till er som kämpar med sammandragningar och får besöka FL och ligga inne. Hoppas verkligen att era små vill stanna i värmen ett tag till. 
    Jag har också börjat känna av sd så fort jag rör mig, men jag tror att det inte är så farligt som för de som behöver ligga på FL, tack och lov.

Håller tummarna för att bebbosarna vill stanna i magarna ett tag till!
  • Tesssi
    gammelmamma skrev 2012-03-23 10:10:48 följande:
    Någon som har koll på om det finns några allergitabletter man kan äta när man är gravid?
    Min BM säger att jag kan äta Loratadin-tabletterna som jag normalt äter vid pollensäsongen. Jag borde med andra ord börja nu.
  • Tesssi
    Sweet life skrev 2012-03-23 10:52:11 följande:
    Ok, ja man hoppas ju att dem kan sin sak...
    Min BM tog upp mitt fall (med Loratadin) speciellt vid någon genomgång de hade med läkare och andra BM och de sa att det inte är någon fara.
  • Tesssi
    Bumman79 skrev 2012-03-25 20:15:21 följande:
    Ikväll hände det IGEN att jag trodde att jag skulle svimma.

Jag å killen skulle ut på en promenad och jag har svårt att andas såfort jag kliver ut ur porten...det blir inte bättre av en lång uppförsbacke...jag blir helt snurrig i huvudet, illamående och ser suddigt det nästan svartnar för ögonen å jag får stödja mig mot killlen och tom sätta mig på huk och andas i 5 min.

Det verkar vara just uppförsbackar/trappor som gör mig svimfärdig.
    När jag får den där svimningskänslan börjar det alltid även värka i bakre delen av armarna (triceps kanske?) Skumt iaf å väldigt obehagligt...man kanske ska undvika att gå i uppförsbackar men det kan man ju inte alltid välja...

Ush vill inte att detta ska vara något återkommande...
    Det där känner jag också igen, men jag blir oftast bara matt i hela kroppen och behöver sätta mig ner. Men det börjar också i armarna. Känns väldigt märkligt!
  • Tesssi
    Bumman79 skrev 2012-03-26 14:10:46 följande:
    Ja vad skumt...man börjar känna igen tecknen nu iaf men det är svårt när man är långt ifrån ngn bänk eller så och det kommer så plötsligt. Men nu ska jag ha dextrosol i väskan jämt iaf det verkar hjälpa! :)
    Åh, då kanske jag också ska köpa dextrosol att ha i väskan. Så får jag också prova om det hjälper. Tack för tipset!
  • Tesssi
    RocketQueen skrev 2012-04-02 09:53:31 följande:
    Jag tycker att min mage slutat att växa! Det känns inte som den växt nånting de senaste veckorna. Visserligen har den blivit hårdare så jag antar att det är mitt vanliga fluff som flyttat på sig, så den kanske visst har växt men det inte syns?

Och nu börjar naveln sjunga på sista versen, jag som hoppades så på att få behålla mil navel! Haha fråga mig inte varför det spelar nån roll egentligen
    Min navel börjar vända på sig nu. Insåg för några veckor sedan att min navel antagligen kommer se ut som en knapp innan detta är klart.
  • Tesssi

Jag tillhör Västmanlands landsting och här går man till BM på hälsosamtal, inskrivning och kontroller i ca v.12, v. 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39 och ev. i v. 41. Vi erbjuds inte KUB/NUPP om man inte är över 35 år.

Jag var till BM idag.
    SFmått: 29, så kruvan planar ut, dock ligger jag inom normalspannet.
    Blodtryck: 130/70
    Minis hjärtslag låg runt 144 slag / min och just nu ligger han med huvudet nedåt, men det kan ju ändras än.

Känns skönt att allt är ok.

• Tesssi

Har svårt att välja skötväska. Just nu lutar det åt att jag kommer använda min gamla messenger bag, men det känns egentligen för stor.

Vad har ni för märke och modell?

Svar på tråden Juni-barn