• Jennie1987

Luddigt, men ärligt!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag skriver här och hoppas att någon kan ge mig lite goda råd!

Jag har pco, fick det konstaterat 2008. Jag och min sambo började så smått försöka göra barn 2007. Men när det inte gick, och min mens var som bortblåst, så ja, då sökte vi hjälp.

Jag har sen dess, efter mycket farande mellan olika läkare, innan jag hittade rätt, fått hjälp med Pergotime och senare Puregon. Har fått några små ägglossningar med hjälp av behandlingarna, men ingen graviditet.
    Jag blev väldigt överstimulerad av Puregon i mars i år. Och efter det vågade min läkare inte fortsätta behandla mig med det. Utan jag fick snällt börja vänta på IVF. Men det kan jag bara få hjälp med när jag fyllt 25, vilket jag gör i Januari. Och gått ner lite mer i vikt.
    Min läkare tipsade mig därför om LCHF, och jag gav det en chans, och jag har gått ner en del i vikt :)

Sen jag blev överstimulerad i mars, har jag fått tre spontana mensturationer. Helt ofattbart!
    Jag fick min första spontana mens i maj och en till i juni.
    Sen hoppade den över lite och kom nu i september igen.
    Jag blir lika lycklig varje gång! Jag ser det som ett "kvitto" på att min kropp börjat vakna till liv.

Men nu till min fråga:
    Kan det vara så att jag ägglossar någon gång på egen hand mellan mina (om ändå oregelbundna) mensturationer?
    Jag har blivit avrådd av min läkare att testa med ägglossningstest, då de kan visa höjning jämt. Och jag orkar inte tro att jag ägglossar hela tiden ;)
    Men vad tror ni? Kan min kropp ha "kickats" igång? Eller kan man få mens såhär, huxflux, utan att egentligen öka sina chanser?
    Någon med erfarenhet eller tankar?
    Dela gärna med er! :)

• Svar på tråden Luddigt, men ärligt!
  • Pepsi

Hej!

Jag har samma problematik som du, kass ägglossning eller ingen alls ibland.
    Och gör allt för att hitta en väg till att min kropp ska "sköta" detta på naturlig väg. LCHF, vad är det? Fungerar det? Höll du på med det länge?

Nu fick du kanske inga svar på dina frågor utan mer frågor som jag hoppas få svar på. :)

• Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-09-29 13:57:02 följande:
    Hej!

Jag har samma problematik som du, kass ägglossning eller ingen alls ibland.
    Och gör allt för att hitta en väg till att min kropp ska "sköta" detta på naturlig väg. LCHF, vad är det? Fungerar det? Höll du på med det länge?

Nu fick du kanske inga svar på dina frågor utan mer frågor som jag hoppas få svar på. :)
    Hej!
    Usch, vad jobbig ens kropp är alltså! :/
    Jag vet ju inte heller vad min kropp försöker göra, eftersom jag fått igång mensen litegrann, som jag aldrig haft innan. Det känns såklart jättebra. Men man undrar ju om chanserna påverkas alls...

LCHF är en kosthållning som innebär att man inte äter så mycket kolhydrater. Alltså inga potatis, pasta, ris, bröd, osv. Utan man äter sig mätt på fett och protein.
    Eftersom vi med pco ofta är insulinkänsliga, så ska vi undvika kolhydrater så mycket som möjligt.
    Det har med hormoner att göra, och LCHF är hormonstabiliserande. Det finns jättebra info på nätet om du söker på lchf, så får du upp massor att läsa om du är nyfiken och vill veta mer :)
    Jag håller fortfarande på med lchf, det är enligt mig en livstil. Och man kan såklart bestämma själv hur strikt man vill vara. Jag unnar mig ibland och gör avtramp, men dom är oftast inplanerade, vid fest och kalas. Men till vardags så äter jag ganska strikt.
    Det bästa är ju att vågen går neråt (vilket är den stora orsaken till att jag äter såhär), men också att man får massa hälsovinster! Bättre i magen, inte lika uppsvälld som jag var tidigare. Mer energi, och jämnare humör :)
    Många pratar också om bättre hy, många med acne har upplevt att de fått mycket mindre besvär när de ätit lchf.
    Oj, nu låter det som jag verkligen försöker "sälja in" detta. Haha! Men som sagt, är du nyfiken så sök om det.
    Jag tror ju mycket på att det är lchf som fått min mens att komma igång.
    I maj och juni (när jag fick spontan mens) åt jag väldigt strikt lchf. Sen slarvade jag under sommaren och semestern, och då hoppade den över juli och augusti. Men när jag var åter i vardagen och åt bra med lchf igen, så kom den i september. Jag tror att det hänger ihop, på nåt sätt :)

Oj! Jag skriver hela noveller här ;)
    Hoppas du orkade ta dig igenom allt ;)
  • Pepsi

Nu fick jag lite mer kött på benen! Och tack för att du tog dig tid och svara :)
    Kanske tåls och tänkas på, att pröva det. För att man vill ju verkligen att ägglossning och mens ska komma igång..Det blir ju lite lättare att till slut "plusa"

Och man mår ju så mycket bättre när kroppen fungerar som den ska. Har haft pms/mens-symtom i ca två veckor men det kommer liksom inte igång...och det gör mig mycket frustrerad :) Men med lite träning och bättre kosthållning ska det nog gå vägen :)

• Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-09-29 15:13:11 följande:
    Nu fick jag lite mer kött på benen! Och tack för att du tog dig tid och svara :)
    Kanske tåls och tänkas på, att pröva det. För att man vill ju verkligen att ägglossning och mens ska komma igång..Det blir ju lite lättare att till slut "plusa"

Och man mår ju så mycket bättre när kroppen fungerar som den ska. Har haft pms/mens-symtom i ca två veckor men det kommer liksom inte igång...och det gör mig mycket frustrerad :) Men med lite träning och bättre kosthållning ska det nog gå vägen :)
    Vad härligt att höra din positiva inställning! Det är precis det som behövs! :)
    Ja, gud ja, det där plusset har man längtat efter läänge nu. Tycker att det någon gång borde få bli min tur. Men ödet verkar inte vara med på noterna riktigt.
    Men visst vore det fantastiskt om man kunde lyckas utan en massa hormoner och behandlingar!
    Man hoppas ju så innerligt att det ska ordna sig ändå.
    Och jag tror helhjärtat på lchf, med tanke på mina blödningar då ;)

Har du några andra symtom på din pco?
  • Pepsi

Nej, inget annat än att mensen inte kommer som den inte ska. Annars inget annat. :)
    Du?

• Texasmamma

hejsan
    tänkte bara dela med mej lite :P
    min mens kom igång å blev så småning om regelbunden efter att jag gick ner 25 kilo i vikt och tränade i stort sett varje dag.
    så jag kan absolut tänka mej att dina huxflux menser beror på ändrad livsstil :)
    varje månad blir jag nervös å orolig över att mensen inte ska komma,man får sånna men av sånt där...
    och nu efter grav. verkar det va lite hur som haver igen.

jag gick upp 23 kilo på 10 månader när jag fick hormontabletter för att få igång mensen igen.så jag slutade med dom och vände livet upp å ner med 100% träning och inget godis lr snask what so evör.
    sen började mensen dyka upp lite här å där som för dej, för att sedan bli på sekunden regelbunden.( haha helt sjukt hur det kan diffa.det va samma datum samma klocklsag månad efter månad från att varit helt utan i 4 år)
    jag har inte skyddat mej sedan jag var 18 år eftersom jag "inte kunnat bli gravid pga pco"
    När jag hade haft mens regelbundet igen i ca 1 år och jag träffade min kille så tog det 1 månad innan jag va gravid!
    ment to be lr bara ren tur det vet bara stjärnorna, jag såg det som min lilla mirakelbebis :)

kämpa på! :)

• Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-09-29 15:43:29 följande:
    Nej, inget annat än att mensen inte kommer som den inte ska. Annars inget annat. :)
    Du?
    Vad skönt att du inte har massa anda symtom :)
    Jag har en del extrakilon, som jag jobbar med ;) Och oregelbunden mens och äl.
    Så jag har också kommit ganska lindrigt undan. Man har ju hört om de som lider väldigt av ökad hårväxt och ance m.m.

Men längtan efter det där pluset är lika stark ändå...
  • Jennie1987
    Texasmamma skrev 2011-09-29 16:00:39 följande:
    hejsan
    tänkte bara dela med mej lite :P
    min mens kom igång å blev så småning om regelbunden efter att jag gick ner 25 kilo i vikt och tränade i stort sett varje dag.
    så jag kan absolut tänka mej att dina huxflux menser beror på ändrad livsstil :)
    varje månad blir jag nervös å orolig över att mensen inte ska komma,man får sånna men av sånt där...
    och nu efter grav. verkar det va lite hur som haver igen.

jag gick upp 23 kilo på 10 månader när jag fick hormontabletter för att få igång mensen igen.så jag slutade med dom och vände livet upp å ner med 100% träning och inget godis lr snask what so evör.
    sen började mensen dyka upp lite här å där som för dej, för att sedan bli på sekunden regelbunden.( haha helt sjukt hur det kan diffa.det va samma datum samma klocklsag månad efter månad från att varit helt utan i 4 år)
    jag har inte skyddat mej sedan jag var 18 år eftersom jag "inte kunnat bli gravid pga pco"
    När jag hade haft mens regelbundet igen i ca 1 år och jag träffade min kille så tog det 1 månad innan jag va gravid!
    ment to be lr bara ren tur det vet bara stjärnorna, jag såg det som min lilla mirakelbebis :)

kämpa på! :)
    Åh! Tack för att du ville dela med dig! :)

Och vad kul att höra att du lyckats gå ner så mycket i vikt!
    Jag hoppas såklart att min viktnedgång och ändrade livsstil ska kunna påverka mina chanser också.
    Jag blir fortfarande förvånad varje gång mensen dyker upp. Och även om jag inte lyckats bli gravid så blir jag glad över att kroppen ändå har börjat fatta att den ska blöda. Det har den liksom inte begripit förut ;)

Vad roligt att du lyckades bli gravid! Och det är verkligen en mirakelbebis du fått! :)
    Då finns det alltså hopp trots allt :) Jag har försökt bli gravid sen 2007, men försökt aktivt sen 2008, fått hjälp med behandlingar 2010. Och nu är det bara lchf för min del, och som sagt så tror jag att mina stora förändringar hänger ihop med det :)

Tack, kämpa på ska jag verkligen göra! :)
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-09-29 16:11:25 följande:
    Vad skönt att du inte har massa anda symtom :)
    Jag har en del extrakilon, som jag jobbar med ;) Och oregelbunden mens och äl.
    Så jag har också kommit ganska lindrigt undan. Man har ju hört om de som lider väldigt av ökad hårväxt och ance m.m.

Men längtan efter det där pluset är lika stark ändå...
    Ja...Extra kilon har man ju tyvärr men med lite träning och rätt mat så ska väl de försvinna med tiden =)

Absolut längtan försvinner inte förens man har det där pluset på testet ;)
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-09-30 08:07:29 följande:
    Ja...Extra kilon har man ju tyvärr men med lite träning och rätt mat så ska väl de försvinna med tiden =)

Absolut längtan försvinner inte förens man har det där pluset på testet ;)
    Åh, vad jag blir trött på mig själv!
    Jag sitter här och räknar och räknar och inbillar mig massa saker.
    Är på cykeldag 28 idag. Och när min mens kommit så har jag haft cykler på 32 dagar ungefär.
    Och så får jag för mig att jag kanske är gravid, att mensen inte kommer komma... Ja, du fattar.
    Suck! Att livet ska behöva vara såhär.
Svar på tråden Luddigt, men ärligt!