• Jennie1987

Luddigt, men ärligt!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag skriver här och hoppas att någon kan ge mig lite goda råd!

Jag har pco, fick det konstaterat 2008. Jag och min sambo började så smått försöka göra barn 2007. Men när det inte gick, och min mens var som bortblåst, så ja, då sökte vi hjälp.

Jag har sen dess, efter mycket farande mellan olika läkare, innan jag hittade rätt, fått hjälp med Pergotime och senare Puregon. Har fått några små ägglossningar med hjälp av behandlingarna, men ingen graviditet.
    Jag blev väldigt överstimulerad av Puregon i mars i år. Och efter det vågade min läkare inte fortsätta behandla mig med det. Utan jag fick snällt börja vänta på IVF. Men det kan jag bara få hjälp med när jag fyllt 25, vilket jag gör i Januari. Och gått ner lite mer i vikt.
    Min läkare tipsade mig därför om LCHF, och jag gav det en chans, och jag har gått ner en del i vikt :)

Sen jag blev överstimulerad i mars, har jag fått tre spontana mensturationer. Helt ofattbart!
    Jag fick min första spontana mens i maj och en till i juni.
    Sen hoppade den över lite och kom nu i september igen.
    Jag blir lika lycklig varje gång! Jag ser det som ett "kvitto" på att min kropp börjat vakna till liv.

Men nu till min fråga:
    Kan det vara så att jag ägglossar någon gång på egen hand mellan mina (om ändå oregelbundna) mensturationer?
    Jag har blivit avrådd av min läkare att testa med ägglossningstest, då de kan visa höjning jämt. Och jag orkar inte tro att jag ägglossar hela tiden ;)
    Men vad tror ni? Kan min kropp ha "kickats" igång? Eller kan man få mens såhär, huxflux, utan att egentligen öka sina chanser?
    Någon med erfarenhet eller tankar?
    Dela gärna med er! :)

• Svar på tråden Luddigt, men ärligt!
  • LillWilden

Jennie1987: tack! Har fortfarande inte begripit det... och har förstås börjat tänka på allt annat som kan gå fel nu... sen började Jag oroa mig för att det var ett falskt plus och att jag inte alls är gravid. Ska gå till min doktor nästa vecka och bekräfta. Det enda jag känner av i symptomväg nu är lite ömma bröstvårtor och ointresse/illamående gentemot det mesta i matväg. Som sagt, mycket ovanligt för matglada mig. Skriver mer utförligt imorgon på jobbet. Är nyinflyttad och saknar dator fortfarande...

• LillWilden

Pepsi: välkommen tillbaka och bra att du kryat på dig lite. Grattis till mensen! Låter som ganska lite blödning om jag jämför med mig själv. Det är inte en nidis möjligtvis? Vänta några dagar och se om det tar sig. Vill bara önska er båda lycka till! Det kan gå! PS. Sitter och tittar på "Barn till varje pris?" på SVT play. Intressant program!

• Jennie1987
    LillWilden skrev 2011-10-09 10:06:32 följande:
    Jennie1987: tack! Har fortfarande inte begripit det... och har förstås börjat tänka på allt annat som kan gå fel nu... sen började Jag oroa mig för att det var ett falskt plus och att jag inte alls är gravid. Ska gå till min doktor nästa vecka och bekräfta. Det enda jag känner av i symptomväg nu är lite ömma bröstvårtor och ointresse/illamående gentemot det mesta i matväg. Som sagt, mycket ovanligt för matglada mig. Skriver mer utförligt imorgon på jobbet. Är nyinflyttad och saknar dator fortfarande...
    Nej, jag förstår att det måste kännas obegripligt, men ett plus är alltid ett plus, säger de som vet :)
    Men skönt att du ska till läkaren och få det bekräftat, du ska se att det blir mer "på riktigt" då :)
    Okej, men ömma bröstvårtor och ointresse av mat räcker ju för att ha några symtom iaf. :)

Jag har grymt ont i svanken. Jag simmade i fredags, och då utlöstes det, men det känns inte som träningsvärk riktigt, utan mer som en molande, ömmande känsla. Men det gör grymt ont. Det kan naturligtvis bero på simningen, men jag har dessutom känslor i magen, molande känslor. Och igår hade jag mycket stick i brösten och i magen. Idag har jag inte känt några stick alls.
    Men massor med bubblor i magen, alltså det burrar, kurrar, tjuter och "hoppar". Antagligen massor med gaser i magen.

Oj, vad jag spånar efter mycket.
    Hoppas att du mår bra och njuter av din tid nu med det fina som växer i din mage! :) :)
  • Pepsi
    LillWilden skrev 2011-10-09 10:11:23 följande:
    Pepsi: välkommen tillbaka och bra att du kryat på dig lite. Grattis till mensen! Låter som ganska lite blödning om jag jämför med mig själv. Det är inte en nidis möjligtvis? Vänta några dagar och se om det tar sig. Vill bara önska er båda lycka till! Det kan gå! PS. Sitter och tittar på "Barn till varje pris?" på SVT play. Intressant program!
    Tackar så mycket :) Tror tyvärr inte att det är en nidis... Men jag tycker att det har gått för fort bara. Ev viktnedgång tills att jag får mensen. Får se om det tar sig något mer...

Jag såg programmet på 3:an som var i Torsdags...och guu vad ja grät när adoptivföräldrarna fick sin dotter :P Tycker det har kommit många "Barn-program" ....Roligt och se men blir något stressad av det ändå.
  • Jennie1987

Tog ett gravtest nyss, efter att många sagt till mig att jag borde.
    Men det där kontrollstrecket kom aldrig :/ Då står det att testet inte fungerat och att jag ska göra ett nytt.
    Men all min lust försvann. Så nu känner jag inte alls för att testa igen.
    Det är antagligen inte meningen att jag ska få något klart besked på det här.
    Och som jag sagt innan, det kan vara en miljon andra anledningar till att jag mår som jag gör.
    Jag har själv väldigt, väldigt svårt att tro att det skulle bero på graviditet iaf.
    Så, jag vet inget, och mår kanske bättre av att inte veta. Får ju en chans att leva på hoppet ett tag till och lära mig inse att det inte blivit något, och att min mens antagligen ballat ur igen och inte tänker dyka upp.

Nu blev det deppigt värre, men ibland är det ju så.

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-10-09 18:43:47 följande:
    Tog ett gravtest nyss, efter att många sagt till mig att jag borde.
    Men det där kontrollstrecket kom aldrig :/ Då står det att testet inte fungerat och att jag ska göra ett nytt.
    Men all min lust försvann. Så nu känner jag inte alls för att testa igen.
    Det är antagligen inte meningen att jag ska få något klart besked på det här.
    Och som jag sagt innan, det kan vara en miljon andra anledningar till att jag mår som jag gör.
    Jag har själv väldigt, väldigt svårt att tro att det skulle bero på graviditet iaf.
    Så, jag vet inget, och mår kanske bättre av att inte veta. Får ju en chans att leva på hoppet ett tag till och lära mig inse att det inte blivit något, och att min mens antagligen ballat ur igen och inte tänker dyka upp.

Nu blev det deppigt värre, men ibland är det ju så.
    Usch! Gahh varför ska det krångla?
    Lider med dig, jag vet inte men jag har tagit tester ett par gånger tyvärr hade det ju inte varit något då. Men när jag fått svart på vitt att ja inte är gravid så får jag min mens. Det är som om jag skulle blockera med tankar omedvetet.

Hoppas och håller alla tummar att du ska få ett plus!

Styrke kramar
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-10-09 18:49:56 följande:
    Usch! Gahh varför ska det krångla?
    Lider med dig, jag vet inte men jag har tagit tester ett par gånger tyvärr hade det ju inte varit något då. Men när jag fått svart på vitt att ja inte är gravid så får jag min mens. Det är som om jag skulle blockera med tankar omedvetet.

Hoppas och håller alla tummar att du ska få ett plus!

Styrke kramar
    Jaa, man blir ju knäpp!
    Och så typiskt att inget streck kom i kontrollfönstret, för då kan man ju inte lita på svaret, eller?
    Jag känner mig sjuk. Trött och matt i kroppen, nästan febrig. Så jag kanske känner symtom på det, all molvärk och stickningar kanske beror på min pco bara?
    Uh, man blir ju helt fixerad.
    Min sambo lagar mat nu, och jag är jättehungrig och väldigt sugen. MEN det står mig upp i halsen, och spykänslor kommer titt som tätt, men jag har inte behövt spy än, så kanske mest inbillning...?

Tack! Jag håller såklart tummarna för dig också!
  • Pepsi

Det låter ju väldigt bra, det låter ju som om det är symtom på att du skulle vara gravid. Tråkigt bara att testet inte fungerade. Tror inte att du ska lita på det om det inte kommer upp något i testrutan.
    Så det finns fortfarande chans!

Håller tummar o tår :) Hoppas du får en skön och lugn söndagskväll!

• LillWilden
    Jennie1987 skrev 2011-10-09 19:51:41 följande:
    Jaa, man blir ju knäpp!
    Och så typiskt att inget streck kom i kontrollfönstret, för då kan man ju inte lita på svaret, eller?
    Jag känner mig sjuk. Trött och matt i kroppen, nästan febrig. Så jag kanske känner symtom på det, all molvärk och stickningar kanske beror på min pco bara?
    Uh, man blir ju helt fixerad.
    Min sambo lagar mat nu, och jag är jättehungrig och väldigt sugen. MEN det står mig upp i halsen, och spykänslor kommer titt som tätt, men jag har inte behövt spy än, så kanske mest inbillning...?

Tack! Jag håller såklart tummarna för dig också!

Tråkigt att läsa att du känner dig så nere... önskar jag kunde pigga upp på något sätt. Om kontrollstrecket inte syns i fönstret så är det ogiltigt. Konstigt bara, undrar varför det blev så? Tycker du ska införskaffa ett nytt.

Tror inte man behöver spy för att det ska klassas som "riktigt" illamående. Jag har också bara olustkänslor mot mat. Kan vara jättehungrig, men inte sugen på nånting... förutom sötsaker. Illamående är liksom i halsen, som om något trycker på där. Och som sagt, verkligen detta ointresse för mat, vilket är väldigt olikt mig. Förut tyckte jag om att planera vad jag skulle äta till lunch eller middag, men nu är det bara ett jobbigt moment jag måste överkomma för att slippa hungervärken och tröttheten. Och den där värken i svanken du beskrev hade jag med för ett par veckor sen. Vet ju förstås inte om det var i samband med graviditeten, men det kändes som en konstant dock svag molvärk. Hade ävenvärk i tjejmagen till och från, men det har jag inte längre. Får däremot hugg i ljumskarna när jag hostar eller rör mig plötsligt. Men det fick jag ibland förut med, så...

Bröstvårtorna är som sagt lite ömma, men inte så ömma som jag ser att vissa beskriver. Har t.ex. inga problem att ligga på mage. Bröstvårtorna ser annorlunda ut och känns underliga med. Den där "pluppen" längst ut står ut mycket mer än vanligt. Det syns faktiskt inte så mycket "ovanifrån" när jag tittar ner, men i spegeln syns det och framförallt så känns det annorlunda när jag rör dem med händerna.

Är också ovanligt trött och frusen om kvällarna... men vet inte om det kan bero på att jag och min fästman nyss flyttat in i ett nytt hus och jag inte känner mig riktigt hemma än. Nu i helgen somnade jag redan vid 21-22-tiden och vaknade klarvaken kl 8.

Ska registrera mig hos min nya husläkare idag, förhoppningsvis får jag tid nästa vecka. Tänkte göra ett annat test idag bara för att se om det också visar positivt.

Du får meddela oss om/när du tar ett till test, Jennie1987!
  • Matilda03

Hur vanligt är det egentligen att man har mens utan att man har haft ägglossning?

Jag har haft mens nu några dar men jag vet inte om det betyder att jag ägglossat eller ej, väldigt jobbigt! Då vet man ju inte om man behöver Pergotime eller inte heller, om man fortsätter ha mens det vill säga..

Jag vet att jag hade ÄL i augusti iaf, finns det nåt som talar för att jag haft det nu också då eller kan det vara hur som helst?

Jag har börjat mäta tempen på morgonen men har inte gjort det så länge så det kan jag inte utläsa så mycket av än..

Svar på tråden Luddigt, men ärligt!