• Jennie1987

Luddigt, men ärligt!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag skriver här och hoppas att någon kan ge mig lite goda råd!

Jag har pco, fick det konstaterat 2008. Jag och min sambo började så smått försöka göra barn 2007. Men när det inte gick, och min mens var som bortblåst, så ja, då sökte vi hjälp.

Jag har sen dess, efter mycket farande mellan olika läkare, innan jag hittade rätt, fått hjälp med Pergotime och senare Puregon. Har fått några små ägglossningar med hjälp av behandlingarna, men ingen graviditet.
    Jag blev väldigt överstimulerad av Puregon i mars i år. Och efter det vågade min läkare inte fortsätta behandla mig med det. Utan jag fick snällt börja vänta på IVF. Men det kan jag bara få hjälp med när jag fyllt 25, vilket jag gör i Januari. Och gått ner lite mer i vikt.
    Min läkare tipsade mig därför om LCHF, och jag gav det en chans, och jag har gått ner en del i vikt :)

Sen jag blev överstimulerad i mars, har jag fått tre spontana mensturationer. Helt ofattbart!
    Jag fick min första spontana mens i maj och en till i juni.
    Sen hoppade den över lite och kom nu i september igen.
    Jag blir lika lycklig varje gång! Jag ser det som ett "kvitto" på att min kropp börjat vakna till liv.

Men nu till min fråga:
    Kan det vara så att jag ägglossar någon gång på egen hand mellan mina (om ändå oregelbundna) mensturationer?
    Jag har blivit avrådd av min läkare att testa med ägglossningstest, då de kan visa höjning jämt. Och jag orkar inte tro att jag ägglossar hela tiden ;)
    Men vad tror ni? Kan min kropp ha "kickats" igång? Eller kan man få mens såhär, huxflux, utan att egentligen öka sina chanser?
    Någon med erfarenhet eller tankar?
    Dela gärna med er! :)

• Svar på tråden Luddigt, men ärligt!
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-09-30 10:10:25 följande:
    Åh, vad jag blir trött på mig själv!
    Jag sitter här och räknar och räknar och inbillar mig massa saker.
    Är på cykeldag 28 idag. Och när min mens kommit så har jag haft cykler på 32 dagar ungefär.
    Och så får jag för mig att jag kanske är gravid, att mensen inte kommer komma... Ja, du fattar.
    Suck! Att livet ska behöva vara såhär.
    Det där är du inte ensam om. Man "känner efter" tycker att det känns lite konstigt kan man vara gravid? Vill bara få bort känslan och tanken på att känna denna stress, bara känna att det kommer när det kommer. Inte bara ha den tanken.
    Det värsta är att jag VET att det kan ta lång tid och att jag inte ska stressa upp mig, men ändå gör man det. Förstår inte varför...
  • LillWilden

Åh, måste haka på den här tråden då jag verkligen känner igen mig.

Blev diagnoserad med pcos 2008 då jag intefått min mens på mycket länge trots pillerstopp. Slutade ta mina p-piller igen efter tre års använding årsskiftet 2010/11, så för nio månader sedan. Eftersom jag visste om min pcos blev jag inte förvånad då min mens inte kom igång efter en månad. Gick till min läkare som genom ett blodprov iaf kunde konstatera att jag ägglossade. Han skrev ut några hormontabletter tilll mig (mens ej vad de heter) som satte igång mensen några dagar senare. Detta var i början av mars. Hoppades förstås på fortsatta spontanmenser och faktiskt, det funkade! I slutet av april fick jag en, sedan början av juni, sedan början av juli och igen början av augusti. Mina menscyklar har varit 47, 37, 31 och 31 dagar långa. Har haft mens fem gånger i år.

Nu till "problemet" (hoppas ju på att det inte är ett problem). Det är idag 55 dagar sen den första dagen på min senaste mens. Vet ju inte hur många dagar sen bim eftersom det är svårt att avgöra för oss PCOS:are, men enligt de menser jag har haft i år borde det ju vara 31 dagar tycker jag. I sådana fall är jag bim+22.

Men Jennie1987, du skrev ju att din mens hoppade över två månader så det kan ju vara så för mig med.

Tror att jag lyckades pricka in en del mys runt ÄL, men även det är ju svårt att veta när man har PCOS.

Min temperatur har stigit (dock sjönk den lite idag så kan ju vara tant lingon på ingång) och jag har känt av ömma bröstvårtor i två veckor, värk i ländryggen (och övre skinkorna??!) och tjejmagen från och till. Mådde illa i omgångar med, trodde en gång att jag skulle kräkas. Känner mig även lite yr/snurrig.

Men som ni skrivit redan... man hoppas såååå mycket på något och letar desperat efter symptom, bara för att bli besviken. Kan ju bara vara så att min mens hoppade över en månad...

• LillWilden

Nu blev det ju ingen svar på din fråga Jennie1987, bara fortsatta funderingar. Men ja, jag tror man kan ägglossa trots oregelbundna eller uteblivna menser. Har ingen erfarenhet av ägglossningstest dock... så där är jag inte till nån större hjälp.

• flumhum

hej jag har också pco och håller på och försöker gå ner. jag bara undrar var du hos en vanlig gyn när de rekomenderade LChF dieten?
    för jag går hos en professor/gyn inom pco/pcos och hon avrådde mig STORT från att gå på lchf dieten just för att de inte har några grunder vad som sker längre in i framtiden från den dieten. hon reknomenderade lite andra saker.. som jag provat och det funkar ju delvis, står nu still men väger mindre än vad jag någonsin gjort..

men iaf jag fick en tablett som jag skulle äta i 14 dagar och de skulle då stimulera min mens, efter det så fick jag 2! ägglossningar och ens själv ( kände av ägglossningen) men nu har jag känt att de varit på G men inte brutit ut..så jo du kan få egna ägglossningar oftast kickar det i gång med viktminskning för det är vikten som du får av pco/ samt gör pcon värre..så förlorar man vikt kan man helt klart kicka igång och bli " normal".
    Sen finns det ju undantag  för allt men det är så de har visats för många iaf.

jag har haft pco sen 2005 fick jag diagnosen..så har hållt igång ett bra tag med att få ordning på min pco och nu verkar ju de gå åt rätt håll så ni kan ju prova på och göra bebis för du kanske får en spontan ägglossning! det är inte alls ovanligt!

och Grattis till viktnedgången! 

• Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-09-30 12:11:01 följande:
    Det där är du inte ensam om. Man "känner efter" tycker att det känns lite konstigt kan man vara gravid? Vill bara få bort känslan och tanken på att känna denna stress, bara känna att det kommer när det kommer. Inte bara ha den tanken.
    Det värsta är att jag VET att det kan ta lång tid och att jag inte ska stressa upp mig, men ändå gör man det. Förstår inte varför...
    Ja, usch. Undrar varför man är sån? :/ Jag försöker tänka bort det hela tiden. Och stundtals lyckas jag ganska bra. Men ibland sköljer det bara över mig...
    Man undrar ju vad man gjort för att behöva ha det såhär. Barn blir till överallt, tillochmed hos människor som inte vill ha dem. Och här finns vi, som längtar, drömmer, hoppas varje dag.
    Men vem har sagt att livet ska vara rättvist. Men ibland kan man bli så trött!

Nä, nu satsar vi på en skön fredagvkäll :)
  • Jennie1987
    LillWilden skrev 2011-09-30 14:19:26 följande:

Åh, måste haka på den här tråden då jag verkligen känner igen mig.

Blev diagnoserad med pcos 2008 då jag intefått min mens på mycket länge trots pillerstopp. Slutade ta mina p-piller igen efter tre års använding årsskiftet 2010/11, så för nio månader sedan. Eftersom jag visste om min pcos blev jag inte förvånad då min mens inte kom igång efter en månad. Gick till min läkare som genom ett blodprov iaf kunde konstatera att jag ägglossade. Han skrev ut några hormontabletter tilll mig (mens ej vad de heter) som satte igång mensen några dagar senare. Detta var i början av mars. Hoppades förstås på fortsatta spontanmenser och faktiskt, det funkade! I slutet av april fick jag en, sedan början av juni, sedan början av juli och igen början av augusti. Mina menscyklar har varit 47, 37, 31 och 31 dagar långa. Har haft mens fem gånger i år.

Nu till "problemet" (hoppas ju på att det inte är ett problem). Det är idag 55 dagar sen den första dagen på min senaste mens. Vet ju inte hur många dagar sen bim eftersom det är svårt att avgöra för oss PCOS:are, men enligt de menser jag har haft i år borde det ju vara 31 dagar tycker jag. I sådana fall är jag bim+22.

Men Jennie1987, du skrev ju att din mens hoppade över två månader så det kan ju vara så för mig med.

Tror att jag lyckades pricka in en del mys runt ÄL, men även det är ju svårt att veta när man har PCOS.

Min temperatur har stigit (dock sjönk den lite idag så kan ju vara tant lingon på ingång) och jag har känt av ömma bröstvårtor i två veckor, värk i ländryggen (och övre skinkorna??!) och tjejmagen från och till. Mådde illa i omgångar med, trodde en gång att jag skulle kräkas. Känner mig även lite yr/snurrig.

Men som ni skrivit redan... man hoppas såååå mycket på något och letar desperat efter symptom, bara för att bli besviken. Kan ju bara vara så att min mens hoppade över en månad...

Vad kul att du fått igång din mens såpass bra!! :)
    Du är lik mig i mycket. Jag räknar också dagarna och försöker lägga detta komplicerade pussel!
    Och ja, min mens kom i maj och juni men hoppade över juli och augusti, för att sen komma i september.
    Men som jag skrivit tidigare så blir jag ju lika lycklig varje gång den kommer! Och jag är övertygad om att det är min vikt som spelat in där och lchf! :)

Åh! Hoppas att ni lyckats pricka in en bra äl nu då! :) Hade ju varit helt fantastiskt om vi kunde få ett plus i denna tråden!! :)
    Samtidigt som jag förstår att du inte vill skena iväg alldeles, för jag vet också hur grymt besviken man blir om det inte är något... Denna gången heller :/
    Men NÅGON GÅNG måste det ju bli plus! Eller hur?! :)
    Jag hoppas att din mens försvunnit av den anledningen att du är gravid :)
    Men som sagt, kroppen är knepig ibland. Och jag talar av egen erfarenhet när jag säger att mensen kan hoppa och skutta som den vill ibland. 
    Men ge inte upp! Och håll oss uppdaterade :)
  • Jennie1987
    flumhum skrev 2011-09-30 14:29:35 följande:
    hej jag har också pco och håller på och försöker gå ner. jag bara undrar var du hos en vanlig gyn när de rekomenderade LChF dieten?
    för jag går hos en professor/gyn inom pco/pcos och hon avrådde mig STORT från att gå på lchf dieten just för att de inte har några grunder vad som sker längre in i framtiden från den dieten. hon reknomenderade lite andra saker.. som jag provat och det funkar ju delvis, står nu still men väger mindre än vad jag någonsin gjort..

men iaf jag fick en tablett som jag skulle äta i 14 dagar och de skulle då stimulera min mens, efter det så fick jag 2! ägglossningar och ens själv ( kände av ägglossningen) men nu har jag känt att de varit på G men inte brutit ut..så jo du kan få egna ägglossningar oftast kickar det i gång med viktminskning för det är vikten som du får av pco/ samt gör pcon värre..så förlorar man vikt kan man helt klart kicka igång och bli " normal".
    Sen finns det ju undantag  för allt men det är så de har visats för många iaf.

jag har haft pco sen 2005 fick jag diagnosen..så har hållt igång ett bra tag med att få ordning på min pco och nu verkar ju de gå åt rätt håll så ni kan ju prova på och göra bebis för du kanske får en spontan ägglossning! det är inte alls ovanligt!

och Grattis till viktnedgången! 
    Hej!
    Det var min gyn som rekommenderade mig att testa lchf.
    Och den ständiga debatten är jag väl medveten om. Men jag tänker mest på att man känner själv i kroppen om det är bra eller dåligt för en. För mig har det funkat väldigt bra, jag har fått mycket "på köpet", inte bara vikten som pekat neråt. Jag kan mycket väl tänka mig att lchf inte är för alla. Man måste hitta sitt eget sätt, ett hållbart sätt för att må bra. Men för mig har lchf funkat och jag kopplar såklart ihop detta med min spontana mensturationer. Så ja... Men jag vet ju att en del läkare inte litar riktigt på lchf, och din läkare/professor är nog en av dom :)

Jag hoppas verkligen att du har rätt! Jag önskar att jag kunde få igång spontana ägglossningar med hjälp av viktnedgången. Hade ju varit underbart! :)

Tack och grattis till dig också! Hoppas vågen fortsätter neråt nu!! :)
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-09-30 21:33:56 följande:
    Ja, usch. Undrar varför man är sån? :/ Jag försöker tänka bort det hela tiden. Och stundtals lyckas jag ganska bra. Men ibland sköljer det bara över mig...
    Man undrar ju vad man gjort för att behöva ha det såhär. Barn blir till överallt, tillochmed hos människor som inte vill ha dem. Och här finns vi, som längtar, drömmer, hoppas varje dag.
    Men vem har sagt att livet ska vara rättvist. Men ibland kan man bli så trött!

Nä, nu satsar vi på en skön fredagvkäll :)
    Tänk om jag hade haft svar på varför man analyserar sönder allt, då hade jag varit glad :)
    Det är väl det som är mest irriterande att människor som inte vill och inte är i stånd för att kunna ta hand om sitt barn, det verkar så lätt för dem. Tänk att inte samma lilla "olycka" kan drabba oss ;)

Tycker att det kan vara jäkligt påfrestande. Jag vill inte ens ha dessa tankar utan bara njuta av livet och försöka helt enkelt =)

Hoppas du haft en bra helg :)
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-10-02 18:05:11 följande:
    Tänk om jag hade haft svar på varför man analyserar sönder allt, då hade jag varit glad :)
    Det är väl det som är mest irriterande att människor som inte vill och inte är i stånd för att kunna ta hand om sitt barn, det verkar så lätt för dem. Tänk att inte samma lilla "olycka" kan drabba oss ;)

Tycker att det kan vara jäkligt påfrestande. Jag vill inte ens ha dessa tankar utan bara njuta av livet och försöka helt enkelt =)

Hoppas du haft en bra helg :)
    Jag håller med dig till 100%!
    Man önskar bara att man kunde tänka bort alla dumma tankar, men det verkar omöjligt!
    Tänk att det enda vi vill egentligen, är att få bli gravida. Det mest "självklara"... Alla arter lever för att föröka sig. Och så kan man inte det. Känns hopplöst. Och jag vet att det där lät lite väl tragiskt. Men det är så jag känner just nu.

Jag har jättekonstiga känslor i hela kroppen, och har haft det i flera dagar.
    Det som började nu idag var att det "rinner till", och jag tror att det kan vara mensen som är på gång. Men när jag går på toa så är det ingenting.
    Sen har jag väldigt ont i mina båda äggstockar, men det kan man ju ha då och då, och det beror visst på pco:n har jag hört?
    Men sen har jag en till skum grej... Precis vid naveln lite till höger, så är det som om något trycker, eller en ilande känsla. Lite svårt att förklara. Men så har jag känt nu sen igår...

Man undrar ju, som alltid, vad kroppen försöker säga?
    Kan det vara en ny mens på gång?

Helgen har tillbringats på jobbet. Och nu väntar två lediga dagar! :)
    Hoppas din helg har varit kanon!
  • LillWilden

Precis som ni skriver känner jag med! Vissa kvinnor blir med barn hur lätt som helst, vissa som inte ens vill ha barnet till 100%. Hörde för ett par dagar sen om två kusiner som gifte sig och fick barn "stup i kvarten", alla med kromosomfel. Ett hade dött vid nio års ålder, de andra hade varit sjuka. Ändå fortsatte de att skaffa barn... usch, vet att jag kan verka fördomsfull, men jag tycker det känns så egoistiskt! Varför inte sätta stopp för produktionen när deras barn ändå bara kommer lida och/eller leva korta liv? ... precis som ni skriver så är ju att få barn det enda vi verkligen vill - det naturligaste i världen! Ändå måste vi kämpa så...

Men det kan hända! Vi får tänka positivt!

Jag har fortfarande inte fått mens och nu borde alltså min andra redan ha börjat. Brösten ömmar (märks mest i duschen när jag tvålar in mig och när jag springer/går nerför trappor snabbt), mår också illa... inte så att jag måste springa och spy som många gravida kan få, men när jag tänker på mat mår jag illa. Har känt av hugg i ljumskarna på natten, när jag vänder mig om plötsligt. Känner mig även väldigt varm och får värmevallningar regelbundet. Men även det kan ju vara PCOS, lågt blodsocker....

Jennie1987 skrev 2011-10-02 23:01:24 följande:
    Jag har jättekonstiga känslor i hela kroppen, och har haft det i flera dagar.
    Det som började nu idag var att det "rinner till", och jag tror att det kan vara mensen som är på gång. Men när jag går på toa så är det ingenting.
    Sen har jag väldigt ont i mina båda äggstockar, men det kan man ju ha då och då, och det beror visst på pco:n har jag hört?
    Men sen har jag en till skum grej... Precis vid naveln lite till höger, så är det som om något trycker, eller en ilande känsla. Lite svårt att förklara. Men så har jag känt nu sen igår...

Man undrar ju, som alltid, vad kroppen försöker säga?
    Kan det vara en ny mens på gång?
    Håller tummarna för dig, Jennie! Det kan vara nåt på gång! Den där rinnande känslan har jag hört andra beskriva som sina först gravsymptom! Flört
Svar på tråden Luddigt, men ärligt!