• Jennie1987

Luddigt, men ärligt!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag skriver här och hoppas att någon kan ge mig lite goda råd!

Jag har pco, fick det konstaterat 2008. Jag och min sambo började så smått försöka göra barn 2007. Men när det inte gick, och min mens var som bortblåst, så ja, då sökte vi hjälp.

Jag har sen dess, efter mycket farande mellan olika läkare, innan jag hittade rätt, fått hjälp med Pergotime och senare Puregon. Har fått några små ägglossningar med hjälp av behandlingarna, men ingen graviditet.
    Jag blev väldigt överstimulerad av Puregon i mars i år. Och efter det vågade min läkare inte fortsätta behandla mig med det. Utan jag fick snällt börja vänta på IVF. Men det kan jag bara få hjälp med när jag fyllt 25, vilket jag gör i Januari. Och gått ner lite mer i vikt.
    Min läkare tipsade mig därför om LCHF, och jag gav det en chans, och jag har gått ner en del i vikt :)

Sen jag blev överstimulerad i mars, har jag fått tre spontana mensturationer. Helt ofattbart!
    Jag fick min första spontana mens i maj och en till i juni.
    Sen hoppade den över lite och kom nu i september igen.
    Jag blir lika lycklig varje gång! Jag ser det som ett "kvitto" på att min kropp börjat vakna till liv.

Men nu till min fråga:
    Kan det vara så att jag ägglossar någon gång på egen hand mellan mina (om ändå oregelbundna) mensturationer?
    Jag har blivit avrådd av min läkare att testa med ägglossningstest, då de kan visa höjning jämt. Och jag orkar inte tro att jag ägglossar hela tiden ;)
    Men vad tror ni? Kan min kropp ha "kickats" igång? Eller kan man få mens såhär, huxflux, utan att egentligen öka sina chanser?
    Någon med erfarenhet eller tankar?
    Dela gärna med er! :)

• Svar på tråden Luddigt, men ärligt!
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-12-02 00:40:05 följande:
    Förstår att det inte är det fösta man gör när man mår konstigt, men tycker ändå att det varit bra uppdatering :)

Om det har varit mens, har varit små blödningar, jätte små blödningar...Så vem vet? Om det varit det eller inte :P

Jag gjorde en tråd och fråga om just PCO och ägglossningstest. Absolut våran tur kommer! Det måste den göra! :D
    Vad bra att du, trots allt, är nöjd med uppdateringen i bloggen! Jag försöker finna energi till den, även om den sviker mig lite i nuläget.
    Jag har befunnit mig på resande fot över helgen, och tack och lov kunnat koppla bort allt som har med magont, ömmande och molande att göra. Bara njutit av god mat, shopping och trevligt sällskap! Precis vad jag behövde!

Men såklart, på hemvägen började magen göra sig mer och mer påmind.

Enligt VUL i torsdags så hade jag inte blött ut min slemhinna, den var kvar. Alltså trodde inte min gyn att jag haft någon bra mens alls. Det tror inte jag heller, så lite som kom.
    Jag äter Provera nu, har tagit fem av tio tabletter, och än så länge ingen mens i sikte. Trodde den skulle starta nästan direkt, eftersom slemhinnan redan fanns där liksom. Men nej. Min kropp är helt störd verkar det som.
    Ingen mens och konstiga känslor, men negativt på alla gravtest, tog senast i fredags.

Men man får väl leva på hoppet.
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-12-04 20:47:00 följande:
    Vad bra att du, trots allt, är nöjd med uppdateringen i bloggen! Jag försöker finna energi till den, även om den sviker mig lite i nuläget.
    Jag har befunnit mig på resande fot över helgen, och tack och lov kunnat koppla bort allt som har med magont, ömmande och molande att göra. Bara njutit av god mat, shopping och trevligt sällskap! Precis vad jag behövde!

Men såklart, på hemvägen började magen göra sig mer och mer påmind.

Enligt VUL i torsdags så hade jag inte blött ut min slemhinna, den var kvar. Alltså trodde inte min gyn att jag haft någon bra mens alls. Det tror inte jag heller, så lite som kom.
    Jag äter Provera nu, har tagit fem av tio tabletter, och än så länge ingen mens i sikte. Trodde den skulle starta nästan direkt, eftersom slemhinnan redan fanns där liksom. Men nej. Min kropp är helt störd verkar det som.
    Ingen mens och konstiga känslor, men negativt på alla gravtest, tog senast i fredags.

Men man får väl leva på hoppet.
    Vad konstigt, att du mår som du gör...Hoppas att de kommer fram till vad det är om det inte skulle vara en liten där inne ;)  Skönt att du haft en bra helg, skönt och komma bort och tänka på något annat.

Provera, är det någon tablett som ska stimulera ägglossningen? Ska ju till läkaren i slutet av Januari så tänkte ta reda på lite om de olika tabletterna. Det där andra som alla skriver om, Pergotime. Hur fungerar det? Massa frågar  nu :P
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-12-04 21:02:07 följande:
    Vad konstigt, att du mår som du gör...Hoppas att de kommer fram till vad det är om det inte skulle vara en liten där inne ;)  Skönt att du haft en bra helg, skönt och komma bort och tänka på något annat.

Provera, är det någon tablett som ska stimulera ägglossningen? Ska ju till läkaren i slutet av Januari så tänkte ta reda på lite om de olika tabletterna. Det där andra som alla skriver om, Pergotime. Hur fungerar det? Massa frågar  nu :P

Ja, efter alla negativa gravtest så måste man ju ändå lita på dom. Men skumt att mensen dröjer så.

Provera äter man för att få igång en blödning. Det är ett gulkroppshormon som hjälper kroppen att bygga upp slemhinnan (som senare blöder ut som mens). Man äter Provera i 10 dagar, men mensen kan komma igång innan man avslutat kuren, då behöver man inte ta tabletten mer.

Pergotime är ägglossningsstimulerande. Pergotime tar man vanligtvis på femte mensdagen (ofta får man Provera först, för att få igång en mens), och äter den i fem dagar, alltså cykeldag 5-9. Gyn gör sen ett VUL där han ser om någon äggblåsa börjat växa till sig, han kan då räkna ut ungefär vilken dag du har förväntad ägglossning. 
    Hoppas du blev lite klokare av det ;)

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-12-05 10:48:06 följande:

Ja, efter alla negativa gravtest så måste man ju ändå lita på dom. Men skumt att mensen dröjer så.

Provera äter man för att få igång en blödning. Det är ett gulkroppshormon som hjälper kroppen att bygga upp slemhinnan (som senare blöder ut som mens). Man äter Provera i 10 dagar, men mensen kan komma igång innan man avslutat kuren, då behöver man inte ta tabletten mer.

Pergotime är ägglossningsstimulerande. Pergotime tar man vanligtvis på femte mensdagen (ofta får man Provera först, för att få igång en mens), och äter den i fem dagar, alltså cykeldag 5-9. Gyn gör sen ett VUL där han ser om någon äggblåsa börjat växa till sig, han kan då räkna ut ungefär vilken dag du har förväntad ägglossning. 
    Hoppas du blev lite klokare av det ;)

Ja, lite klokare blev jag allt :) Önskar att man fått sin tid nu så man hade något o se fram emot!
    Hur mår du idag?
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-12-05 11:20:28 följande:
    Ja, lite klokare blev jag allt :) Önskar att man fått sin tid nu så man hade något o se fram emot!
    Hur mår du idag?
    Ja, det förstår jag! Väntan är det jobbigaste. Man vill få klara besked.
    Jag förstår att du inte behandlats med något tidigare, eftersom du undrade över Provera och Pergotime.
    Hur länge har du vetat om din PCO? Hur länge har du försökt bli gravid?

Idag mår jag. Ja, du, jag kan knappt säga det. Svårt att sätta ord på det.
    Men allmänt trött, noll energi, skum känsla i kroppen. Har inte kunnat få i mig något att äta, känner ingen vidare hunger eller sug efter något. Så, jag kan inte säga att jag mår helt bra, men heller inte jättedåligt.
    Jag har inte så ont längre, min mensvärk är nästan helt borta, kände av den lite igår, men väldigt lite.
    Och nu borde jag ju ha lite mer mensvärk, om mensen är på gång. Men jag känner mig inte alls som jag brukar innan jag ska få min mens, så jag vet inte.

Antar att jag bara kan vänta och se om Proveran kör igång någon mens.
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-12-05 12:11:20 följande:
    Ja, det förstår jag! Väntan är det jobbigaste. Man vill få klara besked.
    Jag förstår att du inte behandlats med något tidigare, eftersom du undrade över Provera och Pergotime.
    Hur länge har du vetat om din PCO? Hur länge har du försökt bli gravid?

Idag mår jag. Ja, du, jag kan knappt säga det. Svårt att sätta ord på det.
    Men allmänt trött, noll energi, skum känsla i kroppen. Har inte kunnat få i mig något att äta, känner ingen vidare hunger eller sug efter något. Så, jag kan inte säga att jag mår helt bra, men heller inte jättedåligt.
    Jag har inte så ont längre, min mensvärk är nästan helt borta, kände av den lite igår, men väldigt lite.
    Och nu borde jag ju ha lite mer mensvärk, om mensen är på gång. Men jag känner mig inte alls som jag brukar innan jag ska få min mens, så jag vet inte.

Antar att jag bara kan vänta och se om Proveran kör igång någon mens.
    Jag var 19 när jag fick veta. Då var jag i ett dåligt förhållande med en äldre kille som ville att vi skulle skaffa barn. Då fick jag några tabletter men kommer inte ihåg vad det var för nått.

Jag och min nuvarande sambo har kört utan skydd sedan i början av sommaren. Men det är ju så svårt om ens omöjligt och försöka pricka rätt när man inte vet när man har ägglossning. Jag hoppas på och få lite hjälp med ägglossningen så att man kan ha en liten chans att pricka rätt :) Men vi får vänta och se helt enkelt.

Usch vad konstigt att du mår som du mår. När är tidigast de kan se om du är gravid?
    Hoppas att du snart mår bättre!
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-12-07 07:47:14 följande:
    Jag var 19 när jag fick veta. Då var jag i ett dåligt förhållande med en äldre kille som ville att vi skulle skaffa barn. Då fick jag några tabletter men kommer inte ihåg vad det var för nått.

Jag och min nuvarande sambo har kört utan skydd sedan i början av sommaren. Men det är ju så svårt om ens omöjligt och försöka pricka rätt när man inte vet när man har ägglossning. Jag hoppas på och få lite hjälp med ägglossningen så att man kan ha en liten chans att pricka rätt :) Men vi får vänta och se helt enkelt.

Usch vad konstigt att du mår som du mår. När är tidigast de kan se om du är gravid?
    Hoppas att du snart mår bättre!
    Jaha, okej, då är jag med :)
    Tur att det inte blev någon bebis i det dåliga förhållandet och hoppas att det blir det nu istället med din nuvarande sambo! :)

Okej, då har ni försökt ungefär ett halvår nu då? Spännande! Jag förstår verkligen vad du menar, svårt att pricka en ägglossning när man inte vet när den är, eller om den ens är!
    Hoppas du får all hjälp du behöver nu i Januari då!! :)
    Jag och min sambo har försökt sen 2007, så det känns länge.

Ja, det är jättejobbigt att behöva må såhär. Men nu är jag ledig två dagar från jobbet, behöver det känner jag. Är totalt slut! Jag har ingen energi. Det är inte alls roligt! :(
    Jag hade ju min ägglossning den 8 november. Så min mens är ca 2 veckor försenad. Men alla test är negativa. Så jag vet inte vad som händer. Får se om mensen kommer igång nu när jag ätit Provera, har två tabletter kvar, sen kommer kanske mensen iaf.
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2011-12-07 10:04:55 följande:
    Jaha, okej, då är jag med :)
    Tur att det inte blev någon bebis i det dåliga förhållandet och hoppas att det blir det nu istället med din nuvarande sambo! :)

Okej, då har ni försökt ungefär ett halvår nu då? Spännande! Jag förstår verkligen vad du menar, svårt att pricka en ägglossning när man inte vet när den är, eller om den ens är!
    Hoppas du får all hjälp du behöver nu i Januari då!! :)
    Jag och min sambo har försökt sen 2007, så det känns länge.

Ja, det är jättejobbigt att behöva må såhär. Men nu är jag ledig två dagar från jobbet, behöver det känner jag. Är totalt slut! Jag har ingen energi. Det är inte alls roligt! :(
    Jag hade ju min ägglossning den 8 november. Så min mens är ca 2 veckor försenad. Men alla test är negativa. Så jag vet inte vad som händer. Får se om mensen kommer igång nu när jag ätit Provera, har två tabletter kvar, sen kommer kanske mensen iaf.
    Den enda hjälp jag vill ha är något som får igång min ägglossning...Och går det inte med det..Då får man ju ta till andra metoder :) Så då hoppas jag att ja eller vi får den "lilla" hjälp vi vill ha :)

Sen 2007, då förstår jag att det känns långt. Men om jag hängt med och förstått rätt skulle ni få börja med IVF, nästa år. Om det inte händer något?
    Då får du se om mensen kommer om ett par dagar då. Hoppas det kommer något, antingen att mensen kommer eller att du får ett plus, så du iallafall kanske mår lite bättre!
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2011-12-07 21:31:38 följande:
    Den enda hjälp jag vill ha är något som får igång min ägglossning...Och går det inte med det..Då får man ju ta till andra metoder :) Så då hoppas jag att ja eller vi får den "lilla" hjälp vi vill ha :)

Sen 2007, då förstår jag att det känns långt. Men om jag hängt med och förstått rätt skulle ni få börja med IVF, nästa år. Om det inte händer något?
    Då får du se om mensen kommer om ett par dagar då. Hoppas det kommer något, antingen att mensen kommer eller att du får ett plus, så du iallafall kanske mår lite bättre!
    Ja, vi får hoppas att det inte blir några problem med att få hjälp med äl-stimulering! Det är ju trots allt den "lättaste" behandlingen :)

Ja, när jag blivt 25 så har jag rätt till ivf. Men i nuläget är det inte aktuellt, eftersom min läkare vill jobba vidare lite med äl-stimulering nu när jag fått en egen också. Känns som det ger lite hopp iaf.

Jag ringde min gynmottagning idag och frågade om det verkligen skulle va såhär.
    Orkar inte vara trött mer. Och mensvärk som jag haft nu i flera veckor, utan mens. Men sköterskan sa att det kan vara så. Hon sa att jag skulle vänta och se nu om mensen kommer eller inte. Hon fattar inte heller vart den är, den borde kommit för två veckor sen, och jag borde inte behövt någon Provera för att "lura" kroppen att det skulle komma mens.
    Efter en bra äl ska det komma en mens, annars är det graviditet. Men mina test är negativa och någon mens har inte kommit. Det är jobbigt att gå runt och vänta. Och även om man inte ska tänka på det, så gör man ju det.
    Man är ju inte mer än människa ;)
    Men jag har grymt svårt att tänka mig att det skulle vara en graviditet, känns som testen borde visat det nu.
  • Pepsi

Det är ju konstigt att de inte vet vart den är. Och klart du undrar och tänker på det. Vet bara hur man själv skulle ha varit. Frustrerande att sjukvården inte heller vet vad det kan bero på.
    Ja, du jag har ingen aning om när det tidigast kan visa. Om du skulle vara gravid hur långt skulle du gått nu?

Svar på tråden Luddigt, men ärligt!