• prospicientia

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Jag har ett par handsydda Church som jag pröjsat 5000 kr för. Älskar dem. Sen har jag ett par mer vardagliga finskor som jag också gillar och kan gå lite längre i som kostat runt 1500.

Ett antal kängor för ett antal tusenlappar har man ju hunnit med, liksom fritidsskor (som mest 1400). Räknade en gång ut milkostnaden för ett par som blev utslitna för ett antal år sen. Kommer inte ihåg resultatet, men det var i varje fall inte många öre (kan ha varit typ 11)! Man får ju vara rädd om fötterna. ... och sen skall man ju hitta skor som passar mina smala hälar också, vilket ofta känns närmast omöjligt. Allting skaver eller glappar och sulorna på de flesta vanliga fritidsskor är riktigt usla och går dessutom sönder fort.

Sportskor, som t.ex. löparskor avskyr jag däremot att lägga ner pengar på, men jag vet att de är dyra. I vissa sammanhang har man varit tvunget att köpa nåt.  

• prospicientia

Alltså problemet med billiga skor som ni talar om är ju att sulorna är så dåliga. En annan sak är ju att de inte är stabila, utan hafsiga. Man misshandlar fötterna helt enkelt. ... men finskor köper man ju däremot av andra anledningar, men även där får man ju betala lite mera för en bättre sko.

• prospicientia
    Naoko skrev 2011-10-01 16:04:07 följande:
    Varför just 1500?
    Inte lätt att hitta vandringskängor för det priset. ... om de nu inte rear ut dem. Men sen gäller det att underhålla dem och där har jag gjort många misstag genom åren.
  • prospicientia
    Naoko skrev 2011-10-01 16:13:37 följande:
    Jag förstår faktiskt inte behovet att utpeka folk som märkliga.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att köpa dyra skor om man har råd men man behöver inte betala flera tusen för ett par fotriktiga vardagsskor om man inte vill 
    Jag menar ju att man tjänar pengar på det.
  • prospicientia
    Naoko skrev 2011-10-01 16:25:00 följande:
    Kvalitén sitter inte enbart i prislappen, man kan hitta bra skor för vardagsbehov som inte kostar flera tusen. 
    Men det är lätt att lura sig. Jag har använt ett par Ecco-skor med Gore-tex ett par gånger. De är bekväma, praktiska och framförallt passar de fötterna! De har väl kostat runt 1400. Problemet är bara att sulorna är av dålig kvalité - de går sönder, likaså släpper de in vatten efter visst slitage och efter ett par, tre år är hela skon rejält nedsliten och de går inte att ens att göra vid hos skomakaren. Köpte ett par lågskor på Outside med samma resultat. (Dock med långt bättre sulor.) De enda som håller verkar vara riktiga, rejäla kängor och de brukar bara kosta några hundra till om det inte skall vara väldigt kraftiga saker.

Men att hitta skor som håller i flera år utan att man har några klagomål är inte lätt. Först och främst skall de ju passa och 97% av alla skor jag prövar passar inte mina fötter alls. Sen skall de vara rejäla och sulorna bra och de skall vara ändamålsenliga. Men det verkar vara lögn att hitta skor som håller om man nu inte satsar på riktiga rejäla vandringskängor - de håller länge - men de är ju å andra sidan inte alltid så praktiska att gå med till vardags på asfalt och så. Under vinterhalvåret är det i alla fall bästa alternativet tycker jag. Men ibland tycker jag att jag inte känner mig klädd att gå i sådana och då går jag i finskor istället och de håller bra, men de sliter man ju inte alls på det sättet heller. 
  • prospicientia
    Suck och suck skrev 2011-10-01 17:50:16 följande:
    Ecco kan nog vara av sådär lite sämre kvalitét faktiskt.? Trots att de är dyra.
    Jag har kört på Rockport några år. Drygt en tusenlapp i Rockport-butiken på NK. KLART mer prisvärt än ett par lågpriskängor.
    Men sen går jag faktiskt ner kängor väldigt lätt, på annat än sulorna, (jag pronerar ner dem) så jag måste ändå byta efter ett tag.
    Nej, Ecco-skor är ju billiga, men när jag ville ha Gore-tex så kostade ju materialet mycket mera. Nej, inte bra kvalité.

Man går ner sulor, men om du har ett par ordentliga kängor bör då kunna ha dem i ganska många år i alla fall. De går att sula om rätt många gånger. Sen gäller det att vaxa dem regelbundet.
  • prospicientia
    Milkina cerka skrev 2011-10-01 18:25:57 följande:
    Tack vare att jag hittade två par jättebilliga(25kr/par) o c h supersköna skor på secondhand så upptäckte jag ett för mig nytt skomärke ( www.klaveness.se/klaveness/hasten/ ). Nej de är inte gratis direkt som nya, men det är enormt viktigt för mig som har ont i mina fötter att hitta r ä t t  skor.
    Jag tycker att det går nästan att se direkt att det är olika kvalité på de skorna.
  • prospicientia
    Milkina cerka skrev 2011-10-01 18:34:04 följande:
    Förlåt, men jag förstår inte varför du citerade mig? Har det med min länk att göra skulle det vara intressant om du utvecklade din tanke.
    Förlåt. Kastade en hastig blick på skorna där. Många skor som man tittar på de flesta skohyllor har en mjuk sula som inte är skonsamma för fötterna om man går mycket varje dag. Jag har hitintills inte cyklat, utan går 4-10 km om dagen för att uträtta mina dagliga ärenden. Många gör nog inte det, utan tar bussar, kör bil och cyklar istället.
  • prospicientia
    Milkina cerka skrev 2011-10-01 18:34:04 följande:
    Förlåt, men jag förstår inte varför du citerade mig? Har det med min länk att göra skulle det vara intressant om du utvecklade din tanke.
    ... men ingen kritik mot märket, det vet jag ju inget om. :)
  • prospicientia
    Milkina cerka skrev 2011-10-01 18:57:03 följande:
    Har med lästvidd och form att göra, var länge sedan jag hittade ngt i skoväg som faktiskt passade och inte gjorde ont.. men behoven o. smaken är ju olika..
    Ja, det är väl olika ... Jag har väl svårt att förstå hur man kan vara nöjd med skor som är så tunna att man faktiskt kan känna skillnad på underlaget på ett direkt sätt. Då får jag i alla fall värk under fötterna. Fast mitt problem är mina utomordentligt smala hälar som gör att nästan alla skor glappar och då kan jag ju inte ha dem.
  • prospicientia
    Krokimodell skrev 2011-10-01 18:39:58 följande:
    Det heter spara, inte tjäna (ursäkta om jag är språknörd.)

Jag skulle inte spara pengar om jag köpte dyra skor. Jag vet inte om jag har onormalt stora stortår, men mina skor går vanligtvis sönder genom att det är hål rakt igenom sulan där stortån är (vanligtvis höger stortå). Därför köpte jag ett par gymnastikskor med tjocka sulor. De kostade 300:- i vanliga fall, men var sänkta till 150:- för att det var sommar. De varade ett år. Andra skor som kostat mer än 300:- har gått sönder tidigare. Om skorna i trådstarten varar i 23 år (tillåt mig betvivla), så har jag sparat 1 krona efter 23 år. Till och med då är det bättre att sätta in 3449:- på banken, öronmärkta för skor. Efter 23 år har jag mer än en krona över pga räntan.
    Men 3000 kr, då pratar vi om finskor, det är skillnad.

Om din tå går rakt igenom sulan har du väldigt dålig kvalité på skorna. Det kan helt enkelt inte hända om du har en ordentlig sko. Gymnastikskor är inte lämpade att promenera i. De är inte gjorda för det. Jag vill ju att ett par skor skall vara åtminstone en 4-5 år, annars har jag gjort ett dåligt köp och menar jag även om jag går med skorna varje dag under större delen av året. Det handlar ju inte bara om hur mycket de kostar, utan också om att vara rädd om sina fötter, tycker jag och att man inte vill behöva upprepa proceduren med att gå och jaga nya skor vart annat för att de gamla gått sönder. Jag lägger hellre min tid och energi på andra saker.
  • prospicientia
    Krokimodell skrev 2011-10-01 19:37:01 följande:
    I så fall har jag haft otur med skor hela livet. Och märkligt att jag alltid har sämre kvalitet på högerskon än vänsterskon, då det är den som går sönder. Dessvärre tror jag faktiskt att det är fötterna det är fel på.
    Tår kan inte gå igenom - det är omöjligt. På gympaskor, men de kan ju gå sönder efter en vecka, det räknar jag inte som skor, utan snarare som mokasiner. Klart att fötterna är olika. Inget konstigt.

Men annars så köp sandaler vet jag - då går ju tårna igenom med en gång så är problemet löst! Skrattande
  • prospicientia
    Krokimodell skrev 2011-10-01 20:33:53 följande:
    Har varit samma sak med läderskor och vinterstövlar.
    prospicientia skrev 2011-10-01 19:49:33 följande:
    Men annars så köp sandaler vet jag - då går ju tårna igenom med en gång så är problemet löst! Skrattande
    Allas fötter är ju olika så vi sliter givetvis ut skorna på olika sätt. Men jag har vandringskängor som jag köpt för kanske åtta år sen. Har gått många mil med dem. Du skulle nästan få låna dem ett år och se om tån gick igenom på dem också! Skrattande
  • prospicientia
    Krokimodell skrev 2011-10-01 20:45:46 följande:
    Var köper jag sådana skor? Vilket märke?
    Olika märken. Ett italienskt märke. Ena var utsedd till årets sko fick jag veta senare. Men jag har inte förstått att underhålla dem så lädret har spruckit. En är HanWag. Verkar nästan identiska med dessa: http://www.armynnavy.com/catalog/catalog/product_info.php/cPath/323/products_id/4252

Har inte hållit utan anmärkningar de senaste åren, bortsett från att jag fått bygga upp sulan hos en skomakare emellanåt, men det måste man räkna med.
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-01 22:32:21 följande:
    Jag har ett par Pierre Hardy, de är de dyraste skorna jag äger vågar knappt skriva vad de kostade ><
    Sen så har jag lite höga stövlar för runt två tusenlappar och ett par kängor för 1500.
    Har även ett par handgjorda näbbskor men de har jag fått men de kostar runt 3000 nya.  

Men för det mesta handlar jag skor på rea, gärna rea på rea :)
    Men ibland kan man fynda även finkläder på rea. Jag köpte en Armanijacka som kostade 4800 en gång. Fick den för halva priset!
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-01 23:06:14 följande:
    Jo märkeskläder köper jag bara på rea, aldrig till ordinarie pris.
    Men jag köper hellre handgjorda kläder med god kvalité och fina tyger.
    Men det känns sällan motiverat att lägga ut så mycket pengar jag vill så det blir oftast vanliga kläder.
    Men jag föredrar hantverk.  
    Jo, handsydda och handgjorda grejer är ju nice. Jag råkar vara svag för siden. Det slits fort och är ömtåligt och så, men jag älskar siden. Är både fantastiskt skönt och har fantastiska egenskaper.

Ja, visst, man måste ju ha skjortor och T.shirtar och underkläder och så, men när det gäller skor så vill jag att de skall hålla i några år, helst upp till fem år, innan de är riktigt nedgångna, men svårt att hitta.
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-02 00:10:07 följande:
    Jo det är det absolut, det är det jag har de handgjorda till, de håller många år bara man sköter dem rätt.
    Många idag sköter ju inte sina skor utan bara använder dem och sliter dem tills de är helt trasiga.  
    Nej, man lär sig lite med tiden. Finskor kan man ta skokräm på, men till läderkängor skall man använda bivax som skydd mot snön. Men Gore-tex tål inte det så då finns det annat special. Det gäller att undvika att de spricker, samt att bygga upp sulan hos en skomakare innan det gått för långt för man kan skada skon mera om man fortsätter att använda dem och väntar för länge med att sköta dem.

Jag älskar att krypa ner i mitt sidenlaken om jag ligger ute en morgon och det är -10 och man fryser lite. Såååå mysigt. Brukar använda en lätt syntetisk sommarsovsäck som täcke inne i dunsäcken. Hur mysigt som helst när man är riktigt sömnig och frusen fram på morgonkulan!  Solig

Det sägs att mina Churchskor är handsydda, men jag vet inte riktigt vad det innebär. Vet bara att de är ursnygga och att jag är väldigt nöjd med dem. Gick på begravning nyligen och då hade jag dem. Har ju dem bara vid särskilda tillfällen.
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-02 00:58:37 följande:
    Ja det beror på vad det är för läderkängor, ifall man blankputsar dem så blir de vattenavstötande också.
    Det finns inget härligare än mjuka väl fodrade kängor på vintern. Gärna med ett par handstickade yllesockor som är lite tovade pga fukten ^^

Jag har svårt för sidenlakan dock, när man blir svettig i dem blir de så förbannat klistriga. :S

Jo man blir försiktig med saker man tycker om. Mina pierre hardys går jag bara med inomhus för jag vill inte förstöra sulan.  
    Har du tänkt på att om man uttalar vokalerna kort istället för långt i finskor så blir det något annat? Vet inte om de är så välpolerade? Obestämd

Sant, men att det kan bli klistrigt om man vaknar och är svett. Allt har sina nackdelar. Man säger att siden är fem gånger varmare än ull. Antar att man menar i förhållande till vikten då?! För nackdelen med ull är ju att det är så förbaskat tungt. Än ullsovsäck skulle man ju liksom inte orka bära!

Ja, yllesockor kan vara mysigt. GladGillar när kvinnor har yllesockor och raggsockor för då inbillar jag mig att det känns mysigt, skönt och bekvämt! Haha.
  • prospicientia
    Mimmlas skrev 2011-10-02 01:20:31 följande:
    Jo jag antar att det är till vikten, silke är ju tätare fiber och håller värme bättre. Och håller bort också för den delen. Jag har en vadmalsmantel och den är det varmaste jag äger, man kan stå i snöstorm i 30 minus och i den är det varmt som inomhus. Men den är tung som sjutton.

Man brukar ju säga att fina tjejer är "helylle" killar också för den delen ^^
    Jag tycker tjejer i raggisar är lika charmigt som killar i en snygg stickad tröja, typ islandströja :) 
    Fast dansskor stavas med två s, danskor med ett.

Ojojoj, det är väl inte så många som har sådana traditionella? kläder nuförtiden? 

Det uttrycket har jag aldrig hört förut. Vad menas egentligen?

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?