• heeke

    Växelvis boende BIDRAG.

    Man ska alltid vara skriven där man bor största delen av tiden och det gäller rimligtvis också barn.
    Det blir dock ett problem när barnen bor 50/50 hos båda föräldrarna.
    Har man delad vårdnad måste ju båda föräldrarna skriva på en ev ändring av folkbokföringsadress.
    Man kan ju då naturligtvis vägra skriva barnen hos den andra föräldern, men vi vet alla vad utgången av det blir i slutändan.

    Jag är otroligt glad att jag har en bra relation med barnens mor. Dom har varit skrivna hos henne sedan separationen men då hon nu har ny sambo kommer hon inte ha någon ekonomisk vinning av att ha dem skrivna hos sig, så nu blir de två som bor växelvis skrivna hos mig, vilket gör mig berättigad till bostadsbidrag. Den äldsta dottern bor heltid hos mamman på egen önskan (hon är 14år) så hon blir naturligtvis fortfarande skriven där.
    Barnbidraget delar vi också trots att det går till henne (jag får en del, men mamman tar större ansvar för kläder etc.)

    Men vad som behövs är en ändring av regler för barnbidrag och bostadsbidrag.
    Barnbidraget vet vi vad som är fel på, och bostadsbidraget borde endast vara beroende på hur mycket tid barnen bor på det ena eller det andra stället, och inte vilken folkbokföringsadress barnen har.

    Som sagt, jag är jävligt glad att jag och mamman kommer överrens och har kunnat välja den bästa ekonomiska lösningen totalt sett och sedan dela upp det själva utan myndigheternas inblandning. 

  • heeke

    Barnbidraget är det ju inget snack om att det ska delas (om man nu delar på barnets kostnader)

    Bostadsbidraget är inte lika enkelt eftersom det beräknas individuellt mellan föräldrarna.

    I mitt fall anser FK/staten att jag har rätt till ca 700-800kr om alla tre barnen barnen är skrivna hos mig och då är vad som kallas hemmavarande barn. Är barnen skrivna hos mamman är de, enligt samma regler, visstidsboende hos mig och jag har inte rätt till något bostadsbidrag alls.
    Sen om barnen bor 50% eller 5% när de är visstidsboende tas det ingen som helst hänsyn till.

    Bostadsbidraget är ju, som det låter ett bidrag till bostaden. Rimligtvis behöver jag lika stor lägenhet oavsett om barnen är skrivna på min eller annan adress.
    Att jag skulle klara mig på en mindre bostad om barnen bara var hos mig tex varannan helg köper jag fullständigt, men att bostadsytan skulle vara beroende av en adress registrerad hos skattemyndigheten är ju helt galet. Men som alltid tycker visst staten att pappor ska nöja sig med varannan helg......

  • heeke
    Loves pappa skrev 2011-10-07 08:38:23 följande:
    oki jag har inte bostadbidrag har aldrig sökt nåt så vet inte hur sånt funkar men man får väl automatiskt halva barnbidraget om man har 50/50 vårdnad?
    Nej. Barnbidraget går automatiskt till mamman. Man kan begära delat barnbidrag men det kräver samtycke från mamman.
    Man kan alltså inte som pappa på ett smidigt sätt få halva barnbidraget om inte mamman tycker det.
     
Svar på tråden Växelvis boende BIDRAG.