• Leiben

    10-månader - nattas på madrass. erfarenhet från andra?

    Jag har en livlig 10 månaders som sedan han kunnat ställa sig ALLTID ställer sig upp när han vaknar, oavsett hur vaken han är. I bland går det bara att lägga ner honom men oftast behöver han nappen eller ammas eller närhet. Detta är oftast på dagarna och förnätterna eftersom det är då han sover i sin säng och inte i spjälsängen.

    Anledningen till att vi behöver en annan sovplats än vå säng är ju så klart för att den inte är säker. Funderar på på madrass eftersom jag har sådana ryggproblem som gör att det är svårt att ge honom den närhet han behöver för att sövas eller sövas om i den. Det var sååååå mycket bättre när man kunde ha sidan borttagen.

    Men hur agerar ett rörligt barn på natten? Han sover kors och tvärs och sätter sig ofta i sömnen för att bara falla hejdläst åt nåt håll. Hur gör de när de vaknar ensamma på en madrass? Nu ställer han sig ju upp och grinar. När börjar barn ta sig ut ur rummet till föräldrarna när de vaknar?  Ofta är han ju bara semivaken när han vaknar.

    Hur har ni löst det rent praktiskt? JAg vill inet att han trillar ens 10 cm helst. 

    Skriv era erfarenheter, gärna sånt jag glömt att fråga också och bör tänka på. TAck! 

  • Svar på tråden 10-månader - nattas på madrass. erfarenhet från andra?
  • Lindreas

    Kan han inte bara sova i spjälsängen? Vår unge reste sig också och kröp iväg, så han kunde inte sova mellan oss längre då, utan fick sova i sin säng.

  • Leiben
    Lindreas skrev 2011-10-03 10:37:52 följande:
    Kan han inte bara sova i spjälsängen? Vår unge reste sig också och kröp iväg, så han kunde inte sova mellan oss längre då, utan fick sova i sin säng.

    har sådana ryggproblem att jag inte ska böja mig alls. dvs böja på ryggen.
  • Leiben
    Leiben skrev 2011-10-03 10:47:55 följande:

    har sådana ryggproblem att jag inte ska böja mig alls. dvs böja på ryggen.

    och det är svårt att kunna gosa ansikte mot ansikte i en spjälsäng när det behövs också. jag skulle vilja ha en stooooor spjälsäng med grind som står på golvet som vuxna också får plats i.
  • Lindreas
    Leiben skrev 2011-10-03 10:48:59 följande:
    och det är svårt att kunna gosa ansikte mot ansikte i en spjälsäng när det behövs också. jag skulle vilja ha en stooooor spjälsäng med grind som står på golvet som vuxna också får plats i.
    Tja, då får ni väl lägga er på golvet tillsammans, och kanske köpa en hage att "hägna in" med.
  • Gunnell
    Leiben skrev 2011-10-03 10:48:59 följande:
    och det är svårt att kunna gosa ansikte mot ansikte i en spjälsäng när det behövs också. jag skulle vilja ha en stooooor spjälsäng med grind som står på golvet som vuxna också får plats i.
    Jag med! :)

    Vi hade samma problem. Vårt barn beter sig likadant. Slänger sig åt olika håll osv. Jag vill också kunna ligga nära, men inte att han ska trilla ut. Vi har gjort så här:
    Vi har spälsängen kant i kant med vår säng och borttagen sida. Men spjälsängens madrass är ungefär 10-15 cm lägre än vår. Det blir alltså en nivåskillnad mellan hans säng och vår så att han inte rullar över till oss så lätt. Innan vi har lagt oss så har vi ett gäng kuddar som en mur så att han inte kan ta sig över. Dessutom har vi hängt ett mjukt täcke över kanten på spjälsängen och filtar på sidorna så hela spjälsängen är inklädd i mjukt. Ibland ramlar han ner i sin säng när han legat i vår säng och gosat, men det är ju så mjukt så han slår sig inte. Nu tycker han att det är kul att slänga sig ner i sin säng :) Dessutom så har han börjat hålla sig i sin säng. Han kryper ner där och lägger sig. 

    Det är svårt!  
  • Natulcien

    Vi har haft sonen på en madrass (200 x 105 cm) på golvet sen han föddes. Fast de första två månaderna sov jag med honom där. Men sen ha han sovit själv på madrassen.

    Nu är han 11 månader och sover fortfarande gott på den.

    Vi har lagt den bredvid vår säng, så att sidan på vår säng blir som en "vägg" mot hans madrass. På andra sidan är det ca 50 cm till väggen, så där lägger vi ut kuddar på natten. I huvudändan är det vägg, och i fotändan lägger vi också kuddar.
    Han är ganska rörlig, kan sätta sig upp, rulla omkring, men han har aldrig ställt sig på madrassen fastän han just har lärt sig att resa sig upp. Men de gånger han har rullat av madrassen och ner på kuddarna är faktiskt lätträknade. Händer väldigt sällan. Och händer det så slår han sig ju inte.

    För oss har det varit en lysande lösning.

  • cosinus

    Vi har tagit bort benen på en vanlig resårsäng och ställt direkt på golvet i ett rum där det inte finns något annat. Så vaknar barnet och kryper iväg så kan absolut inget hända. Visst det kan ramla ur sängen men det händer nästan aldrig, barnet har sovit närmast väggen och när det är så vaket att det kan klättra över den vuxna så kan det även ta sig ur sängen ganska kontrollerat. Sen är dörren alltid stängd och m a o gör det ingen om barnet rymmer utan att man vaknar för det kommer ingenstans och inget är farligt.

  • Leiben

    tack för alla svar. håller på att fnula på lösningar så allas erfarenhet kommer till användning när man ska sy ihop något eget.

Svar på tråden 10-månader - nattas på madrass. erfarenhet från andra?