• Anonym

varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?

jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

• Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?
  • Tjenixen

du betalar det du köper ute som behövs under jobbet och du lämnar kvitton till arbetsgivaren

• Anonym (helt ok)
    Tjenixen skrev 2011-10-03 18:11:37 följande:
    du betalar det du köper ute som behövs under jobbet och du lämnar kvitton till arbetsgivaren
    fast det finns ett tak på hur mycket man kan äta och dricka för, har för mig att det ligger runt 300 kr. 
  • Anonym (Nian)
    Anonym (helt ok) skrev 2011-10-03 18:23:58 följande:
    fast det finns ett tak på hur mycket man kan äta och dricka för, har för mig att det ligger runt 300 kr. 
    Nej, det är olika från arbetsgivare till arbetsgivare. En del arbetsgivare har 300kr som tak för ersättningar, andra har inget tak och ytterliggare andra ersätter ingenting.
  • Lavish

Hade aldrig accepterat att arbeta i 7 timmar och inte få betalat för det. Never ever. I övrigt vet jag inte om det är dåligt, låter väl inte så lågt.

• Baryk
    Tjenixen skrev 2011-10-03 18:11:37 följande:
    Har du kommunen som arbetsgivare är det inte säkert de godkänner något alls. Hur assistansbolagen gör är helt upp till dem själva.
  • Anonym (helt ok)
    Baryk skrev 2011-10-03 18:31:42 följande:
    Har du kommunen som arbetsgivare är det inte säkert de godkänner något alls. Hur assistansbolagen gör är helt upp till dem själva.
    Okej, trodde nog att det var skatteverkets bestämmelser

• Anonym

Jag har ingen utbildning alls.
    Har 4 års erfarenhet i vården.Jag är personlig assistent och får 120 kr/timme.

Jag tycker det är sådär..jag hade inte sagt nej till mer.När jag jämför med andra så verkar alla ha högre än oss.
    Vi har även sovande jour.Dock får vi betalt,fast mindre,och sen sover vi alla nätter i eget rum.Sovande jour är 6 timmar,men vi sover oftast 7-8 timmar.
    Jag jobbar bara dagtid,så jag har aldrig jour.

Ibland har jag funderat på byta företag eller nåt pga lönen.Men samtidigt har jag världens bästa schema,jag har satt den själv och har fått välja mina procent.Sen är mina chefer underbara,min brukare är fantastisk och mina arbetskamrater är underbara.
    Sen får jag vissa saker betalt av företaget ibland som tex vissa långa taxiresor hem,lunch,extra pengar på lönen.
    Jag har haft ganska många jobb,men detta är ett företag jag älskar...och det bästa arbetsstället jag varit på,så jag vill nog inte byta ändå för att jag är lite missnöjd med min lön.

• Anonym

Man får bara ha max 7 journätter i månaden. Enligt facket.

Kommunen (kanske inte alla?) betalar halva natten (andra halvan obetald för man sover ju ändå), behöver man gå upp som då ska vara väldigt ovanligt blir det inget extra.
    Vissa privata företag har en symbolisk summa den låg på 15 spänn/timmen för tio år sedan. Går man upp på natten så får man ob. Där räknas halvtimmarna.

För övrigt och helt ot är det någon som vet hur man räknar ut hur mycket tex mamma2kids månadslön blir? 137spänn med ob låter mycket i mina öron men jag vet inte tabellen för att omvandla det till heltidslön.

är det 137 x 165 som man räknar? 22600 låter mer rimligt hehe

• Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-03 19:04:40 följande:
    Jag har ingen utbildning alls.
    Har 4 års erfarenhet i vården.Jag är personlig assistent och får 120 kr/timme.

Jag tycker det är sådär..jag hade inte sagt nej till mer.När jag jämför med andra så verkar alla ha högre än oss.
    Vi har även sovande jour.Dock får vi betalt,fast mindre,och sen sover vi alla nätter i eget rum.Sovande jour är 6 timmar,men vi sover oftast 7-8 timmar.
    Jag jobbar bara dagtid,så jag har aldrig jour.

Ibland har jag funderat på byta företag eller nåt pga lönen.Men samtidigt har jag världens bästa schema,jag har satt den själv och har fått välja mina procent.Sen är mina chefer underbara,min brukare är fantastisk och mina arbetskamrater är underbara.
    Sen får jag vissa saker betalt av företaget ibland som tex vissa långa taxiresor hem,lunch,extra pengar på lönen.
    Jag har haft ganska många jobb,men detta är ett företag jag älskar...och det bästa arbetsstället jag varit på,så jag vill nog inte byta ändå för att jag är lite missnöjd med min lön.
    men alltså 120 kr/ timmen är väl inte så dåligt ? Jobbar du som Uska på ett äldreboende får du inte 120 kr/timmen !?
  • Anna Paulita

Nu vet jag inte hur gammal du är och hur mycket erfarenhet du har men personlig ass är ju ett yrke som inte kräver speciellt mycket utbildning och det kan (inte alltid) visa sig på lönen.

Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?