Anonym skrev 2011-10-03 12:31:08 följande:
jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,
heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.
kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?
Det är inte jätte dåligt betalt. Inte heller jätte mycket. Jag har 112 kr + sem.ersättning och ob. Sen får man ju årlig höjning (tror det gäller på dom flesta ställena). Sen beror det ju oxå på din utbildningen och tidigare erfarenheter.
Sovande jour suger! Men varje brukare får ett antal timmar från försäkringssan och sen får man göra det bästa ut av det. Vilket ofta betyder att man lägger dom betalda timmarna på dagen, men brukaren ändå inte kan lämnas ensam över natten. Sen är ju valet ditt om du vill jobba så eller inte. Tyvärr växer ju inte jobb på träd så ofta är man tvungen att ta det man kan få.
Sen har varje brukare x antal kroner som ska räcka till löner, utbildningen, personalomkostnader, assistansomkostnader m.m. Antingen så är det arbetsgivaren (tex kommunen) som bestämmer hur pengarna delas upp, eller så kan det vara godman/arbetsledare, m.m. En del väljer att lägga mycket pengar på löner och då får assistenterna högre löner. Andra lägger mer på utbildningar, bilket oxå kan va bra. Andra brukar är väldigt aktiva och är ute mycket och behöver då lägga mer pengar på assistentomkostnader så att assistenten kan vara med på allt. Med mer..
Går brukaren ut och äter eller på krogen tex så går detta på assistenomkostander (brukar finnas en maxgräns för hur mycket man får spender, och man kan självklart inte köpa något varje gång brukare köper nått ute) Lite olika hur det funkar, ibland betalar brukaren allt och får sen tillbaka pengarna för assistenten i slutet av månaden, eller så lägger assistenten ut själv och får tillbaka det sen, eller så finns det en assistentplånbok.
Men allt detta är som sakt väldigt olika mellan olika arbetsgivare och olika brukare.