• Anonym

varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?

jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

• Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?
  • Anonym

Jag skrev inlägg 17

Nja det känns lite dåligt OM man jämför med andra inom äldreboende eller personlig assistens.
    Alla verkar ligga på 130-140/timme.

Man kan tro att det inte kräver så mycket alltid i personlig assistens.Men i mitt jobb gör det.
    Jag har hand om sjukgymnastisk,track,sondmatning,ep.Vi har hand om väldigt mycket saker och därför måste alltid vara 2 dygnet runt,för det är så mycket sjukvård.Ibland är det skrämmande att vi har oerhört stort ansvar.
    Men vi blir bra upplärda om alla funktionsförhinder och sjukdomen,och jag försöker även kräva mer kurser och utbildningar kring vissa saker som är livsviktiga.

Mitt tidigare jobb hade jag ochså hand om track och sondmatning,hos en liten flicka på 3 år.Tack och lov hade hon goda chanser att bli helt bra.

• Anonym

Tänk att arbeta i Danmark med utvecklingsstörda kräver högskoleutbildning. Det betyder att de som arbetar där har ett viktigt arbete.

Undrar vad de gjorde för att arbetet fick status där. Skulle med glädje sätta mig i högskolestudier för att få fortsätta arbeta med mina deltagare.

• Malin_Hylte

110 kr i h är en högst normal timpenning för en nyanställd.
    På de flesta bolag kan du sedan förhandla upp lönen när du bevisat din kompetens och duglighet.
    Ang att vara ett yrke där man inte behöver utbildning så är det en vanlig myt ja.
    Jag har arbetat som assistent i 13 år och det är ytterst få jag inte behövt någon utbildning hos kan jag säga.
    ANg sovande jour så är det tyvärr inte upp till brukare att besluta detta utan försäkringskassan och enda sättet att få bort det är att brukaren faktiskt har vaken tid under natten.
    Och får man bort det så är det så att man ska vara vaken helt enkelt!!
    Man går inte helt obetalt på journatt utan har betalt med 1/4 del av timlönen ca. På helgen ligger det lite högre än så.

• Anonym

när jag jobbade som personlig assistent så jobbade jag bara kvällar och helger, sovande jour. hade 100% OB så fick ut 200kr i timmen. Ganska bra tycker jag.

• Anonym

vadå sover på jouren gör man det sover hela tiden och behöver ej kliva upp?

ska man inte vända personen nattetid då denne är förlamad'?  

• Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-06 12:53:31 följande:
    vadå sover på jouren gör man det sover hela tiden och behöver ej kliva upp?

ska man inte vända personen nattetid då denne är förlamad'?  
    Det beror ju såklart på vad brukaren har för funktionshinder, alla är inte förlamade !
  • Anonym

denne brukare är helt förlamad, bara känsel i vänster arm, så han kan ej vända sig sj.

min syster jobba ochså hos en kvinnlig brukare som oxså är förlamad henne vänder dom 2ggr natt, men hon har vaken natt pers, 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-03 12:31:08 följande:
    jag ska börja jobba som det, min syster tjänar 123+ob men jag ska få 110+ ob är inte det lågt?
     sen ska man jobba mella 8-11 dagen efter med 7tim sovande jour,

heltid är 8dygn månade så alltså får jag inte betalt när jag sover 7tim men måste ändå vara på plats.

kan nån hjälpa mig förstå d´fler som är i samma sits?     

Det är inte jätte dåligt betalt. Inte heller jätte mycket. Jag har 112 kr + sem.ersättning och ob. Sen får man ju årlig höjning (tror det gäller på dom flesta ställena). Sen beror det ju oxå på din utbildningen och tidigare erfarenheter.

Sovande jour suger! Men varje brukare får ett antal timmar från försäkringssan och sen får man göra det bästa ut av det. Vilket ofta betyder att man lägger dom betalda timmarna på dagen, men brukaren ändå inte kan lämnas ensam över natten. Sen är ju valet ditt om du vill jobba så eller inte. Tyvärr växer ju inte jobb på träd så ofta är man tvungen att ta det man kan få.

Sen har varje brukare x antal kroner som ska räcka till löner, utbildningen, personalomkostnader, assistansomkostnader m.m. Antingen så är det arbetsgivaren (tex kommunen) som bestämmer hur pengarna delas upp, eller så kan det vara godman/arbetsledare, m.m. En del väljer att lägga mycket pengar på löner och då får assistenterna högre löner. Andra lägger mer på utbildningar, bilket oxå kan va bra. Andra brukar är väldigt aktiva och är ute mycket och behöver då lägga mer pengar på assistentomkostnader så att assistenten kan vara med på allt. Med mer..

Går brukaren ut och äter eller på krogen tex så går detta på assistenomkostander (brukar finnas en maxgräns för hur mycket man får spender, och man kan självklart inte köpa något varje gång brukare köper nått ute) Lite olika hur det funkar, ibland betalar brukaren allt och får sen tillbaka pengarna för assistenten i slutet av månaden, eller så lägger assistenten ut själv och får tillbaka det sen, eller så finns det en assistentplånbok.

Men allt detta är som sakt väldigt olika mellan olika arbetsgivare och olika brukare. 
  • Anonym (helt ok)
    Anonym skrev 2011-10-06 13:15:22 följande:
    denne brukare är helt förlamad, bara känsel i vänster arm, så han kan ej vända sig sj.

min syster jobba ochså hos en kvinnlig brukare som oxså är förlamad henne vänder dom 2ggr natt, men hon har vaken natt pers, 
    Nu har jag som sagt aldrig jobbat sovande jour, men om du ska vända din brukare under natten räknas det väl som vaken natt ? Sovande jour innebär väl också att du får ta betalt för varje påbörjad halvtimma som du måste stiga ur sängen ? Alltså går du upp på natten för att vända din brukare får du betalt som om du hade arbetat på dagen ?
  • MissAdelaide

Vad man får för lön har ju att göra med erfarenhet, utbildning, ålder och vart i landet man jobbar m.m.  Sen beror det ju på vad man har för arbetsgivare, alla ger ju inte samma i lön.
    Ibland beror det ju på vad brukaren får för ersättning av t.ex försäkringskassan och vad som är avsatt till löner.
    Den lönen du nämner låter helt normal för den typen av jobb.

• vap

Sovande jour betyder att man ska sova hela natten. OM något händer så finns man där. Då räknas det som sällsynta fall ej varje natt defenitivt inte flera ggr natt.

Behöver man stiga upp för att tex vända så är det inte sovande jour längre. Kolla upp med facket vad de säger när du berättar om vändningarna 2ggr/natt vs sovande jour.
    De kan hjälpa dig så det blir rätt.

• Anonym (privat assebolag)

Hej!
    Jag är ekonomiansvarig på ett privat assistansbolag.
    110:-/tim är ingen dålig lön för någon som aldrig jobbat med detta förut och inte har någon erfarenhet. Vi kan börja där och sedan omförhandla lönen efter ett tag då vi vet vad personen går för. Vi har även assistenter som har 140:-/tim.
    Denna stora skillnad i lön beror enbart inte bara på hur mycket erfarenhet du har utan även vart du jobbar. Ett assistansbolag får ju ett schablonbelopp per assistanstimme som ska räcka till lön till assistent, sociala avgifter, assistansomkostnader(såsom bio, mat, fika, entré m.m), utbildning, friskvård och en administrationsavgift till oss. Allt detta ska balanseras i en bugdet. Jobbar du hos någon som äter ute varje dag, går på bio 4 dagar i veckan och reser utomlands 3 gånger om året så KAN INTE den personen ha så höga löner för då spricker budgeten. Är det en brukare som inte gör så mycket och inte har så mycket kostnader runt sin assistans kan ju dom få utrymme för en större lönedel.
    Angående sovande jour så har vi flera kunder som har det där assistenterna är toppen nöjda. Du får självklart betalt medan du sover. 30,70:- på vardagar per timme och 61,50 på helgerna.
    Detta sätt att arbeta passa många då dom studerar eller har barn. Du kan jobba några dygn per månad och sedan vara ledig. Oftast är sovande jouren mellan 5-7 timmar beroende på vart man hamnar och på ett dygn blir det fortfarande 17-19 arbetade timmar som i ditt fall 110:-+ semesterersättning=123,20:-.
    Man tjänar helt ok på att jobba ett dygn.
    ex:
    16.00-16.00 med 6 timmars sovande jour en vardag.
    18 tim á 123,20:- = 2217,60:-
    6 tim á 30,70:- =184,20
    Ob: 166:-

Detta blir 2567,80:- per pass.
    7 pass i månaden blir 17974,60:- och då är det bara vardag. Skulle 2 av passen vara helg så blir det: 19650,20:-

Allt beror ju på hur man ser på saken. Vissa älskar att jobba såhär intensivt och sen vara ledig mycket.
    Lycka till med jobbet! :)

• Anonym (Nope)
    Susanne905 skrev 2011-10-03 17:07:37 följande:
    Lönen hänger självklart ihop med utbildning och erfarenhet, sovande jour förekommer långt ifrån hos alla brukare och även där skiljer ersättningen beroende på avtal, valet gör du som personal när du tackar ja eller nej till arbetspass som innehåller sovande jour...

Lön och utbildning behöver intr alls hänga ihop när det gäller personlig assistans. Arbetar du för en frisk person med omfattande rörelsehinder spelare det ju ingen roll om du är usk eller liknande. Det är ju inga sjukvårdande insatser som behövs. Men i andra fall där personen behöver vårdinstser, så kan det vara meriterande och då lönehöjande.

Trams som assistentsutbildning brukar inte stå högt i kurs hos brukare som väljer sina assistenter själv. 
  • Anonym

hoppade av jobbet var en mkr märklig människa som jag ej skulle vilja vara ensammen med iaf

• Litet My
    Anna Paulita skrev 2011-10-03 20:43:49 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal du är och hur mycket erfarenhet du har men personlig ass är ju ett yrke som inte kräver speciellt mycket utbildning och det kan (inte alltid) visa sig på lönen.

Svar på tråden varför så dålig tim peng för att vara personlig assistent?