• Familyboom

3 månader och ammar varannan timme..

Vår son blir 3 månader nästa vecka och är väldigt envis med att sova dagtid samt att han vill amma ofta.
    Han har enda sedan han föddes haft ett enormt sugbehov. Började med napp när han var 3-4 veckor då han i princip ville ligga vid bröstet hela tiden. Nu vill han äta varannan timme nästan hela dygnet.
    Han somnar oftast mellan 19-20 på kvällen efter att han har fått amma+ ersättning. Oftast sover han i 5 timmar och vill sedan äta. Somnar om och vaknar efter 2 timmar igen och vill därefter äta varannan timme.
    Ersättning han han fått efter amningen på kvällen då han inte blivit nöjd med enbart amning.

Hur ofta äter era barn som är 3 månader?
    Folk i min omgivning tycker att varannan timme är ofta. Men alla barn är olika och det är väl normalt?

När det gäller sömn på dagarna så är det ganska kämpigt ibland. Det har bara varit vagnen som funkat. Då sov han ca 3 timmar på förmiddagen efter en promenad och sedan 1-2 timmar på eftermiddagen.
    Nu däremot sover han oftast bara under själva promenaden och ibland kan jag få honom till att sova 1 timme i sin säng.
    Han somnar ofta vid amningen eller när man bär honom i famnen, men lägger jag honom så vaknar han efter 5-10 minuter. Kan det vara så att han inte blir tillräckligt mätt om dagarna?

Vill så gärna att han ska kunna sova dagtid. Han ska ju inte sova i famnen. Ibland är ju okej men inte alltid.

• Svar på tråden 3 månader och ammar varannan timme..
  • enbär

Mina barn har nog ätit ungefär varannan timme i den åldern. Absolut inget konstigt med det. Dock har de inte ätit så ofta på natten utan kanske vaknat 2ggr under den tid jag sovit. Jag har samsovit och liggammat så jag tycker inte det har varit så jobbigt att amma på nätterna, inte upplevt att jag blev trött av det.

Mitt andra barn sov inte i säng inomhus dagtid förrän han var över ett halvår. Han kunde somna vid amning, men vaknade ganska snart efter att jag lagt ner honom. Det fanns två sätt för honom att sova dagtid: i rullande barnvagn eller i sjal. Visst är det praktiskt om de sover i säng några timmar dagtid, men alla barn funkar inte så, jag lyckades aldrig lära min son det i alla fall. Mitt tips är att testa en bärsjal eller ergonomisk bärsele och se om han kan sova där.

• Natulcien

Vår son ammades varannan timme när han var 3 månder (och fortsatte så tills ca 7 månader). Fullt normalt. Å andra sidan slutade han äta på natten när han var 2,5 månader så varannan timme gällde bara dagtid.
    Men det är alltså helt normalt för en så liten bebis. Vissa äter även oftare än så.

Och lägg inte för mycket energi på att söva och låta sova på sätt som han inte vill. Somnar han vid bröstet, så låt honom sova där. Somnar han i vagnen så låt honom sova där. Det kommer ändå att ändras hela tiden.

Vår son sov bara i bärsele, vagn i rörelse, bilstol i rörelse eller famnen upp till att han var 8 månader. Först då kunde han somna i sin säng. På dagtid, alltså. På natten har han alltid sovit gott i sängen. Glad

• Hoppfull84

alltså om han sover ett 5timmarspass så är ju det superbra! och att han inte vill sova på dagen ebhöver ju inte ha med maten att göra, vår tjej är 4månader och brukar sova 30minuter på förmiddan och sedan ca 30minuter kring 15-16 tiden på eftermiddagen. det är "normalt" för henne. din kille sover ju massor på dagen om man jämför så var glad o nöjd med det. att han vill äta varannan timme är ju rätt mycket men är väl eg bara ett problem om du tycker det är jobbigt. känner du att det är okej så kör på, han kommer inte hålla på så för evigt ändå.  men om du tycker att det är för bökigt att amma ofta och vill ha mer tid emellan matningarna så blir det till att kämpa lite npgra veckor och försöka underhålla honom på något vis när han börjar vilja amma och dra ut på det så länge det går innan du ger bröstet, så vänjer han sig förr eller senare. men som sagt det är ju bara ett problem om du själv känner att det är det. vad andra tycker och hur andra har det spelar ju eg ingen roll.

• cicci85

Tycker det låter helt normalt! Mina ungar har ammat varannan timme, den första ammades bara tills han va 5 mån men den andra ammade varannan timme tills han var 1 år. Om han sover 20-01 och sen vaknar för att amma låter ju helt okej

• Marmacita

så länge han verkar må bra o går upp i vikt inget problem med att amma så offta o sova längre pass ibland

• Makka Pakka

Ja, ungefär så. Ammar varannan timme... nu vid 4 mån kan det ibland gå 2-3 h på dagen och 4 h på natten men oftast blir det oftar. Helt normalt med andra ord,

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • träsktroll

va skönt att höra att det är fler 3månaders som äter så ofta min tös ammas också var 2-3 timme dygnet runt

• Marmacita
    träsktroll skrev 2011-10-05 19:32:38 följande:
    va skönt att höra att det är fler 3månaders som äter så ofta min tös ammas också var 2-3 timme dygnet runt

ja båda mina ammades varannan timme förstas 6mån dygnet runt :-P    men så vägde första grabben 13 vid 6mån
  • Cocco

helt normalt, det är fri amning som gäller så om bebisen vill amma flera gånger i timmen är det också normalt och helt ok, inget konstigt alls

• Natulcien
    Marmacita skrev 2011-10-05 19:50:54 följande:
    ja båda mina ammades varannan timme förstas 6mån dygnet runt :-P    men så vägde första grabben 13 vid 6mån
    13 kg vid 6 månader? Och jag trodde min son var en sumo som vägde +9 vid 6 månader...och så var han egentligen en tunnis i jämförelse... Flört
  • lotten77

Min dotter äter kl 21 23,30 2:00. 4:00 och 6:00 varenda natt, hon är som om hon har en klocka inbygd På dagen har jag inte alls lika koll på klockan när hon äter så det vet jag inte riktigt.

• Tangent

Min pojke ammades oftare än  varannan timme längre än 3 mån, kanske till 5-6 mån. Kommer inte riktigt ihåg, han är 8 år nu. På kvällarna ville han ligga vid bröstet lång tid.

• Marmacita
    Natulcien skrev 2011-10-05 20:34:28 följande:
    13 kg vid 6 månader? Och jag trodde min son var en sumo som vägde +9 vid 6 månader...och så var han egentligen en tunnis i jämförelse... Flört

ja både bvc i vi började undra liksom...hon fråade lite fint om vi börjat med välling tom men nope bara bröstmjölk  men som tur stanande han av när han började röra sig    men då har de att ta på när de sjuka oxå
  • Natulcien
    Marmacita skrev 2011-10-06 09:04:18 följande:
        men då har de att ta på när de sjuka oxå
    Ja, precis! Glad
  • Bellini

Det är samma här, ibland oftare med. På kvällarna ammar han nog en gång i halvtimmen. Det kan aldrig bli för ofta, dem är ju fortfarande så små! Jag tycker om att amma så jag tänker inte så mycket på det!

• peccavi

min son är tre månader och har sedan en vecka tillbaka velat amma mest varannan timme och inte varit nöjd däremellan på dagarna heller... Sover från cia 20-21 till 04-05, ammar då från ett överfullt bröst och sover 3 timmar till. BVC tyckte att han ammade för ofta, att jag skulle glesa ut det. Han följer sin viktlurva, väger 6 kg. Jag tycker dock att han verkar hungrig hela tiden och funderar på att ge ersättning eftersom mjölken inte ökar hur mkt han än suger. Det tyckte inte BVC...Jag har bara ett fungerande bröst dessutom och det är verkligen inte överfullt. enda gången han är helt nöjd efter amning är  på morgonen när bröstet verkligen är fullt. Får se hur länge jag orkar amma varannan timme och däremellan ha en missnöjd bebis som bara är glad korta stunder och mest gnäller eller sover hela dagarna....

Ilion <3 4/7 2011
  • NollSjuTjugo
    lotten77 skrev 2011-10-05 20:34:47 följande:
    Min dotter äter kl 21 23,30 2:00. 4:00 och 6:00 varenda natt, hon är som om hon har en klocka inbygd På dagen har jag inte alls lika koll på klockan när hon äter så det vet jag inte riktigt.
    Nästan exakt som min då :) Skönt att man inte är ensam! Dagtid äter han ungefär med 2 timmars mellanrum men ibland blir det betydligt oftare & någon enstaka gång har det gått 3,5 timme emellan. Fast jag tycker inte att det är så jobbigt, jämför med första veckorna då han åt nonstop dygnet runt. Jag kör fri amning & försöker tänka positivt, det går ju faktiskt över så småningom :) (Min lille är 4 mån.)
  • lotten77

Ja jag kör ju också fri amning så därför har jag inte sån koll på dagen men det är väll ungefär varannan timme då med. På natten har jag mer koll på klockan som syns i taket ovanför min säng
    Jag tycker inte heller att det är jättejobbigt än så länge men min är bara 2,5 mån

• Annaaanas

Det låter ju jättebra; sover 5 timmar i sträck på natten och sover 2ggr på dagen. Min tremånaders sover endast på promenader i vagnen på dagen och även då svårsövd. På natten vill hon äta varannan timme, på dagen oxå. Och oftare ibland. Börjar bli rätt trött på att amma och aldrig få sova...

Svar på tråden 3 månader och ammar varannan timme..