• bambigirl

En underbar, billig efterrätt?

Vi har bjudit hem lite folk över nyår och tänkte bjuda på oxfile med potatisgratäng till huvudrätt.

Men vi vet inte vad vi ska göra till efterrätt!!! Det ska gå att laga till 15 pers utan problem, det ska vara så gott att man stönar och det får inte vara för dyrt... Nån som har något superrecept eller någon rolig ide???

• Svar på tråden En underbar, billig efterrätt?
  • Liten Svala

Hade också samma problem och frågade här om hjälp. Titta in på denna tråd så kanske du får fler tips.

vet ej hur man länkar men den heter så här:

Nyårsefterrätt HJÄLP!!!

• Humlan 79

Jag älskar efterrätter! Här kommer några förslag på enkla, goda saker.
    - Kladdkaka som man smetar ut ett lager hemmagjord kolasås på och garnerar med exotiska frukter. Kan serveras med eller utan grädde. Lätt att göra klart i förväg.
    - Glass, grädde och frysta/tinade hallon. Det blir snyggast och lyxigast att servera i portionsskålar/glas eller vad man nu har... Enkelt men sååå gott!
    - Chokladfondu - kan vara svårt till 15 pers på samma gång.
    - Päronhalvor som man lägger "after eight" eller annan mintchoklad på. Värm det i ugnen så att chokladen smälter. Lätt och snabbt att göra i en stor form. Servera med grädde eller glass.
    - Fruktsallad med mycket citrusfrukter och riven kokos i.
    - Glass med någon likör som topping, kanske inte till alla...

Gott nytt år!

• Bisquit

cheesecake är ju underbart. Går tom ätt äta även om man är proppmätt.

Nu har jag inte receptet men det är philliost, grädde, ägg och socker.. Sen brukar jag ha tex smulade pepparkakor eller digistive kex men man kan nog ta vad som helst.

Och garnera med frukt.

Kan försöka komma ihåg receptet i morgon, annars kan ev isa79 ha det.

Mvh G

• Havanna82

Kan ju bli lite mastigt med maten ni valt, så jag skulle välja fruktsallad (som ni gör själva) av jordgubbar, kiwi, persika osv osv.
    Servera med lite glass!

• Jessi

Slår ett slag för cheesecake jag också

• Felixxmor

Hmm, jag tänkte bjuda på marängsvis. Eller det kan man kanske inte???
    E ju sååååå gott

• Lotta o

Vill slå ett slag för vaniljglass med saffransgrädde på och sen frukter som dekoration typ kiwi och stjärnfrukter. Jätte gott!!! Vi ska själva ha det som efterrätt på nyårsafton.

• Ida och Razmus Mamma

min man som är kock
    ska göra en egen chockladmousse.
    smälter chockladen vsipar ihop med grädde.
    häller sen i lite baeylis i. vispar ihop detta, kanske har han i något mer än detta.
    men som grund,
    har sen lite varma hallon uppe på . tar på dom precis innan servering.
    detta är mums

• Marie med två barn

Vaniljglass med hallonsås

Mixa hallonen. Späd med cider (eller vatten) till lagom "såskonsistens".

• kassio

Glass med passion!

Vaniljglass från halvliterspaket i bitar, fyra bitar per paket brukar vara lagom. Lägg mitt på tallrikar. Värm passionsfrukt och honung (lika delar) till en sås som ringlas över glassen. Rosta kokosflingor i torr stekpanna till de blir gyllene och strö över.

Det är mitt bästa efterrättstips, enkelt men ser snyggt ut och smakar ljuvligt. Kokosflingorna behöver inte vara varma så dem kan man göra i förväg, men oavsett vilket så går det snabbt att göra.

• SNULTRAN

Jag vet!! Massor av vaniljvisp som finns i kyldisken. Vispa det fluffigt,i med krossad dajm.

Häll i vanliga engångsmuggar. Frys in . Stjälp dom upp o ner på en tallrik. Voila!!

Går fort,går att förbereda, och väldigt mummsigt

Vill men få till det så kan man ju garnera med nått, typ...hallon, riven choklad !

• väntar o längtar

Lite lyxigare fruktsallad och ringla en hallonsås över (alt. på jordgubbar eller björnbär) och pudra med lite florsocker bara.

Vill man ha en lite mastigare variant som är god till kaffe så är cocospaj med lättvispad vaniljgrädde gott.

• Kiwis mamma

Varva uppvispad vaniljsås (sådan på tetra, t.ex. Ädel vaniljvisp), maränger (lätt krossade) och valfria bär (hallon funkar bra) i en form med löstagbar kant. In i frysen. Blir jättegott!

Sådan vaniljsås kan även blandas med dajmkulor och in i frysen.

• Rebecca

Jag gör chokladtårta (kladdkaka fast med smält choklad )

och serverar med vispad grädde som jag krossar polkagrisskruvar i...

snyggt enkelt billigt, lätt att förbereda (måste helst vara gjord dagen innan)

man kan ha en massa olika saker i grädden.. behöver inte vara polka..kanske arrak lr jordgubbar...

• Betty Boop

Gör Gino! Det passar bra när man är många!
    Ta mjuk frukt tex baner, frysta jordgubbar, kiwi, persikor. (Hårda frukter som äpple o päron blir inget bra) Dela i småbitar som när du gör fruktsallad. Häll i en smörad form, ta långpanna om ni är många. Hacka vit blockchoklad och strö över. In i ugnen ca 15 min i 200 grader. Servera med vaniljglass.

• bambigirl

Vi bestämde oss för varma hallon med vaniljglass och chokladsås. Enkelt men gott... Tack för alla tips, jag visste väl att fl kunde efterrätter.

• Safari

Jag håller med Betty Boop.
    Den efterrätten är både enkel och jätte god! Vi åt senast med jordgubbar, banan och kivi.
    Smaskens

Svar på tråden En underbar, billig efterrätt?