• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • Self Evident
    sockerbecca skrev 2011-10-11 23:54:52 följande:
    Nu tror jag inte att det vanliga var att leva tio kvinnor utan män. Men inte tror jag att man levde i så små grupper som två föräldrar och kanske några barn, även om man nu begravt par och deras barn så. Oavsett om en kvinna hade en man eller ej lär hon ha behövt en större grupp för att överleva. Alltså hellre då tio kvinnor än en ensam man. Och om det nu är som du säger att vårt genom inte förändrats på 10 000 år, så är det väl rimligt att män och kvinnor kunnat uträtta vilka sysslor de vill, precis som idag. (Där samhället och kulturen tillåter.)

Jag vet inte vad man kan se om kön på jägare på grottmålningar, hur svårt det är för en kvinna att lära sig jaga med spjut eller hur stor del av sitt liv man är fysiskt oförmögen om man inte har preventivmedel. Har du någon källa på något av det där eller är det privata funderingar?
    Om man dessutom ser till nomadiserande folk som lever under liknande förhållanden idag så står kvinnorna till största delen för införskaffandet av föda. Jakt med enkla medel som t.ex. spjut kräver stor ansträngning och mellan varven vilar männen med barnen i byn medan kvinnorna samlar mat och jagar mindre djur. Det här finns beskrivet i ett otal etnografier om s.k. naturfolk (tveksam term) i t.ex. Afrika. Det säger sig självt att storvilt som är svårt att jaga och räcker till några måltider för en större grupp inte kan utgöra den enda födan. Om hela samhället skulle ha förlitat sig på männens jakt så hade folk svultit ihjäl.  
  • Johan70

Jag känner inte igen mig i trådstartarens beskrivning av hur svenska män är. Jag kanske inte är tillräckligt svensk? (Mina förfäder har bara bott här i landet sedan åtminstone tidigt 1800-tal på alla linjer...)

Om jag går på en första dejt, så bjuder jag på middag. Det är väl självklart? Fast jag har varit med om att tjejen har tackat nej till att bli bjuden. Vid andra dejten kanske jag också bjuder, men det beror lite på hur det känns. Snål är jag dock aldrig i dessa sammanhang. Inte heller när jag är i ett förhållande. Ibland kan jag nästan i efterhand tycka att jag har stått för för mycket av det gemensamma. Men det är inget jag vill tjata om när jag där.

• Aluminium
    Maria22 skrev 2011-10-11 20:41:59 följande:
    Svenska män är underbara. Och invandrare som inte respekterar det svenska systemet, svenska män och kvinnor. Varför är ni här? Jag är själv invandrare och det handlar om respekt. Respektera landet du lever i. Kanske för att några invandrarkvinnor inte tillåts att gå ut med svenska män. Jag har tur med mina föräldrar. Och svenska män är jättebra i sängen. Rara, snälla, snygga och slår aldrig eller kallar aldrig kvinnor med dåliga namn. Jag säger inte att invandrarmän gör så, men de flesta svenskar är uppfostrade till att respektera kvinnor, och det är just detta det handlar om. Respect to all, i like to spice it up with english!   

Vad roligt att någon hade något positivt att skriva om Sverige & Svenskarna, istället för att klanka ner på värdlandet i 85 sidor. Man blir ju väldigt positivt inställd till invandrarkvinnor (& män) efter att ha läst vad dom egentligen tycker om oss, inte någon gammal fördom, utan här & nu, svart på vitt. Man lär så länge man lever..
  • Sum quod sum
    Brünnhilde skrev 2011-10-11 19:52:38 följande:
    Behövs ingen källa - det är fullkomligt självklart. Tror _du_ att det fanns havandeskapspenning eller socialbidrag för 10 000 år sedan..? Har _du_ känt många kvinnor som har hälsan, snabbheten och styrkan att nedlägga ett byte med spjut eller pilbåge i 9:de månaden..?
    Vad är det du försöker säga?? Att det är genetiskt att kvinnor är golddiggers för att vi måste ha en man med båge spjut och grotta? Dvs bil hus och pengar?
    Synd att du tänker som en grottkvinna i så fall jag är mer utvecklad än så. För den delan kan jag tillägga att kött var bara en del av födan..kvinnor samlade örter medan man vandrade även om de hade en drös barn eller var gravid. För du tror väl inte att de hade nannys då? Att hon kunde stanna i grottan när hon var gravid och han jagade?

• Sum quod sum
    Self Evident skrev 2011-10-12 00:05:11 följande:
    Om man dessutom ser till nomadiserande folk som lever under liknande förhållanden idag så står kvinnorna till största delen för införskaffandet av föda. Jakt med enkla medel som t.ex. spjut kräver stor ansträngning och mellan varven vilar männen med barnen i byn medan kvinnorna samlar mat och jagar mindre djur. Det här finns beskrivet i ett otal etnografier om s.k. naturfolk (tveksam term) i t.ex. Afrika. Det säger sig självt att storvilt som är svårt att jaga och räcker till några måltider för en större grupp inte kan utgöra den enda födan. Om hela samhället skulle ha förlitat sig på männens jakt så hade folk svultit ihjäl.  
  • Sarah f

Skrattar fortfarande åt att man minsann blir bjuden på McDonalds om man har en riktig man...

Alla som generaliserar är idioter.
  • Ökänd
    Aluminium skrev 2011-10-12 06:43:06 följande:
    Vad roligt att någon hade något positivt att skriva om Sverige & Svenskarna, istället för att klanka ner på värdlandet i 85 sidor. Man blir ju väldigt positivt inställd till invandrarkvinnor (& män) efter att ha läst vad dom egentligen tycker om oss, inte någon gammal fördom, utan här & nu, svart på vitt. Man lär så länge man lever..

Så du tänker döma alla invandrare efter dessa inlägg på FL? Förslag: ta en titt på genomsnittssvensken också då.
    Krengt och på hoppad
  • Ermenegildo
    Johan70 skrev 2011-10-12 00:14:12 följande:
    Jag känner inte igen mig i trådstartarens beskrivning av hur svenska män är. Jag kanske inte är tillräckligt svensk? (Mina förfäder har bara bott här i landet sedan åtminstone tidigt 1800-tal på alla linjer...)

Om jag går på en första dejt, så bjuder jag på middag. Det är väl självklart? Fast jag har varit med om att tjejen har tackat nej till att bli bjuden. Vid andra dejten kanske jag också bjuder, men det beror lite på hur det känns. Snål är jag dock aldrig i dessa sammanhang. Inte heller när jag är i ett förhållande. Ibland kan jag nästan i efterhand tycka att jag har stått för för mycket av det gemensamma. Men det är inget jag vill tjata om när jag där.
    Bra där! Du är en vinnare.
  • MrM
    Sarah f skrev 2011-10-11 13:37:58 följande:
    "Alla som generaliserar är idioter."
    Härlig självironi i det inlägget, eller?
  • Lindybelindy
    Mamma SL skrev 2011-10-09 11:00:53 följande:
    SNålhet är en av de mest oattraktiva egenskaper som finns. Men jag har haft turen att hitta en riktigt generös man som har haft gemensam ekonomi med mig sen dag ett, trots att jag under perioder inte tjänat något alls. Och han är så svensk man bara kan bli.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män