• Anonym (mamma)

Hjälp, min son röker hasch !

I våras gick min som till kuratorn på skolan för att han mådde dåligt.Han hade rökt hasch.
    Socialen gjorde sedan en utredning.Han gick en gång hos en drogterapeut sedan ville han inte mer.För han tyckte han mådde mycket bättre och han skulle inte röka mer.Utredningen lades ner.
    Nu har jag precis fått veta att han rökt igen.Och nu tänker jag mer eller mindre tvinga honom att ta emot mer hjälp.Har precis lämnat ett meddelande till socialsekreteraren vi hade kontakt med i våras.Så nu väntar jag på att hon ska ringa.
    Usch vad detta är jobbigt ! Jag är jätteorolig för min son för han verkar inte inse farorna med haschrökandet.Han fyller 18 om ett år så det är väl nu man har möjlighet att tvinga honom till att ta emot hjälp.
    Vad har ni andra tonårsföräldrar till haschrökande ungdomar för erfarenhet ? Får ungdomarna bra hjälp från kommunen eller finns det andra vägar att gå ?

• Svar på tråden Hjälp, min son röker hasch !
  • Anonym (MEEEEEH!)
    Anonym skrev 2012-01-01 00:11:44 följande:
    Du menar du har skapat en massa problem problem för din bror till den graden att han blir kränkt nu tre gånger i veckan, med sån syster så behöver man inte mucka på stan för att råka illa ut.
    Hur tänkte du egentligen med att göra skit för din EGEN BROR???!!!

Du, det där var jä*ligt sjukt skrivet.
    hon RÄDDAR sin bror med andra ord, skulle det hända (troligt) att hennes bror vill ta hash en dag så kommer han lugnt ha i huvudet att han har pissprov inom kort och tar bort tanken om hashen. Och han är nog lugnt medveten om att hon vill hans bästa. Genom att han visar att urinproven är rena bevisar det att hon inte gör ett skit till problem, och skulle han ha tagit hash och det bevisats på urinproven så räddar dom honom innan han väl knarkar ihjäl sig...
  • Anonym
    Anonym (MEEEEEH!) skrev 2012-01-01 03:28:51 följande:
    Du, det där var jä*ligt sjukt skrivet.
    hon RÄDDAR sin bror med andra ord, skulle det hända (troligt) att hennes bror vill ta hash en dag så kommer han lugnt ha i huvudet att han har pissprov inom kort och tar bort tanken om hashen. Och han är nog lugnt medveten om att hon vill hans bästa. Genom att han visar att urinproven är rena bevisar det att hon inte gör ett skit till problem, och skulle han ha tagit hash och det bevisats på urinproven så räddar dom honom innan han väl knarkar ihjäl sig...
    Räddar ? Från vad? Sig själv eller?
    Vad är det som ger henne rätt att ge sig på sin bror? Omyndighetsförklara han och sätta sig själv på en väldigt hög pedestal där hon tuttar i sig att hon vet bättre och har rätt att bestämma vad brodern får och inte får göra med sig själv?
    Rätten att kränka och nedvärdera?

Du kanske inte är medveten om en sån liten detalj men man kan inte "knarka ihjäl sig" med cannabis, man kan däremot kröka ihjäl sig om det vill sig illa och denna personen har precis tvingat sin bror till att inta en av dom värsta droger för dom lätta går vist inte.

• Anonym (Svårt?)

Well, cannabis är olagligt att bruka, även om du anonym verkar heja för en lagändrig. Cannabis är ofta inkörsport till tyngre droger och använder man sådana kan man mycket väl dö av det. Jag har själv varit ute och plockat upp resterna av överdosfall så du kan påstå annat bäst du vill, jag har packat ner tillräckligt många lik i säckar för att veta bättre. Brodern verkar inte klaga eller gnälla över situationen så varför hetsar du upp dig? Droger är olagligt oavsett ålder, alkohol är lagligt från en viss ålder, inte speciellt svårt att förstå.

• Anonym
    Anonym (Svårt?) skrev 2012-01-01 12:55:37 följande:
    Well, cannabis är olagligt att bruka, även om du anonym verkar heja för en lagändrig. Cannabis är ofta inkörsport till tyngre droger och använder man sådana kan man mycket väl dö av det. Jag har själv varit ute och plockat upp resterna av överdosfall så du kan påstå annat bäst du vill, jag har packat ner tillräckligt många lik i säckar för att veta bättre. Brodern verkar inte klaga eller gnälla över situationen så varför hetsar du upp dig? Droger är olagligt oavsett ålder, alkohol är lagligt från en viss ålder, inte speciellt svårt att förstå.
    Det är korrekt, det är för stunden olagligt, därefter så har du inte fler rätt i din text.
    Cannabis är ALDRIG inkörsport, hela den teorin har fallit för länge sen även om det var en seglivad myt som vissa fortfarande tror på.
    Att andra droger har potential att döda ger inte cannabis sådana egenskaper.

Jag reagerar på förtryck och översitteri oavsett situation, att man kan behandla sina familjemedlemar som viljelösa ting som ska blint lyda varje vink är bortom mig. Helt rubbat.

Alkohol är en av dom farligaste och skadligaste droger vi har tillgång till, det finns dom som prioriterar sin egen hälsa framför en lag som är mer skadlig än drogen den försöker förbjuda.

• Anonym (morsan)
    Anonym skrev 2012-01-01 13:02:10 följande:
    Det är korrekt, det är för stunden olagligt, därefter så har du inte fler rätt i din text.
    Cannabis är ALDRIG inkörsport, hela den teorin har fallit för länge sen även om det var en seglivad myt som vissa fortfarande tror på.
    Att andra droger har potential att döda ger inte cannabis sådana egenskaper.

Jag reagerar på förtryck och översitteri oavsett situation, att man kan behandla sina familjemedlemar som viljelösa ting som ska blint lyda varje vink är bortom mig. Helt rubbat.

Alkohol är en av dom farligaste och skadligaste droger vi har tillgång till, det finns dom som prioriterar sin egen hälsa framför en lag som är mer skadlig än drogen den försöker förbjuda.

Sånt rent jävla skitsnack!!!! Jag umgås med tillräckligt många som brukar/har brukat droger... ALLA de som hamnat i missbruk av tyngre droger började med cannabis.... Både de som har tagit sig ur missbruket och de som fortfarande befinner sig mitt i det säger sig ha börjat med cannabis...
  • Anonym
    Anonym (morsan) skrev 2012-01-01 20:06:11 följande:
    Sånt rent jävla skitsnack!!!! Jag umgås med tillräckligt många som brukar/har brukat droger... ALLA de som hamnat i missbruk av tyngre droger började med cannabis.... Både de som har tagit sig ur missbruket och de som fortfarande befinner sig mitt i det säger sig ha börjat med cannabis...
    Jag kan garantera dig att mer eller mindre INGEN började med cannabis, testa nikotin eller alkohol.
    Det finns inget ämne i cannabis som får folk att längta efter andra droger, det finns däremot folk som söker sig till nya erfarenheter/upplevelser och eller folk som varken tycker om berusningen alkohol eller cannabis erbjuder, det är dom som går vidare till att testa andra droger.
    Sen tycker jag inte om verklighetsfrånvarande generaliseringar som prova på en drog = fastna i missbruk. Faktum kvarstår att det är väldigt få som fastnar i missbruk, dom som gör det har i regel andra problem dom försöker medicinera/döva bort, det är knappast nått som kan hängas på droger, snarare haltande psyk/missbrukarvård och mycket kan även hängas på lagstiftningen som gör att folk med i behov av hjälp "behandlas" av yrkesmän beväpnade med pistol och batong.

• Anton Ring
    Anonym (morsan) skrev 2012-01-01 20:06:11 följande:
    Hade detta påstående varit rätt så hade vi haft 1000000 tunga missbrukare, nu har vi bevisligen inte detta.
    Så betyder bara du har fel.

Sen börjar man inte "beviskedjan" i fel ände, genom att börja i fel ände som du nu gjorde.
    Så kan man säga att modersmjölk leder till tyngt missbruk, bara för alla tunga missbrukare har fått modersmjölk.
  • Anonym (morsan)
    Anton Ring skrev 2012-01-01 21:01:28 följande:
    Hade detta påstående varit rätt så hade vi haft 1000000 tunga missbrukare, nu har vi bevisligen inte detta.
    Så betyder bara du har fel.

Sen börjar man inte "beviskedjan" i fel ände, genom att börja i fel ände som du nu gjorde.
    Så kan man säga att modersmjölk leder till tyngt missbruk, bara för alla tunga missbrukare har fått modersmjölk.
    Jag säger inte att ALLA som testat cannabis blir missbrukare av tyngre droger senare...Men att alla som är tyngre missbrukare började med cannabis..
    Och nu pratar jag om olagliga droger..säkerligen har alla dessa någon gång också testat alkohol och/eller nikotin ( så också jag) men dessa saker är fortfarande lagliga.
    Och mina gränser går vid vad som är olagligt!
  • Anonym
    Anonym (morsan) skrev 2012-01-01 22:00:12 följande:
    Jag säger inte att ALLA som testat cannabis blir missbrukare av tyngre droger senare...Men att alla som är tyngre missbrukare började med cannabis..
    Och nu pratar jag om olagliga droger..säkerligen har alla dessa någon gång också testat alkohol och/eller nikotin ( så också jag) men dessa saker är fortfarande lagliga.
    Och mina gränser går vid vad som är olagligt!
    Det är det du insinuerar när du kommer med propaganda.
    Ska vi hålla oss det det verkliga livet så finns det endast en inkörsport, det är vår första berusning på valfri drog, när vi upptäcker att det finns sinnesförändrade substanser till vårt förfogande så väcker det nyfikenhet som riktas mot andra upplevelser.
    Dom droger vi lättast kommer över idag brukar vara alkohol och cigg.

Så du tycker att lagar bör vara viktigare än folkhälsan, bra då vet vi det.
  • Anonym (morsan)
    Anonym skrev 2012-01-01 22:10:44 följande:
    Det är det du insinuerar när du kommer med propaganda.
    Ska vi hålla oss det det verkliga livet så finns det endast en inkörsport, det är vår första berusning på valfri drog, när vi upptäcker att det finns sinnesförändrade substanser till vårt förfogande så väcker det nyfikenhet som riktas mot andra upplevelser.
    Dom droger vi lättast kommer över idag brukar vara alkohol och cigg.

Så du tycker att lagar bör vara viktigare än folkhälsan, bra då vet vi det.
    Jag insinuerar ingenting. Jag pratar om det jag tror på, lever efter och står för.Såklart är alkohol och cigaretter det lättaste att få tag i!! Det sälj lagligt i butiker....
Svar på tråden Hjälp, min son röker hasch !