• Anonym (Fängelse)

Jobba inom Kriminalvården!!!

Hej!

Jag behöver lite råd av er, jag har varit på en interjuv inom kriminalvården och ska nu gå på en till. Men jag vet inte om jag gör rätt om jag blir erbjuden jobbet.  Är det ngn som jobbar inom kriminalvården?? Vad har ni för erfarenheter. Man har blivir rätt skraj sen mordet på häktet. Jag är tjej kankse jag ska tillägga har även barn. 

• Svar på tråden Jobba inom Kriminalvården!!!
  • Anonym (Fängelse)

Har varit på en andra interjuv nu och de har ringt på mina referenser så vi får se vad som händer. Skulle få besked inom 2 v om jag gick vidare till det som kallades pliktverket förut:

• Anonym

Jag har jobbat i snart 10 år inom Kriminalvården. Jag älskar mitt jobb, det är otroligt spännande och givande. Jag personligen skulle inte vilja jobba på vare sig häkte eller högsäkerhetsavdelning på typ Hall och Kumla. 
    Men annars håller jag med om vad andra skrivit. Våldsamheter där personal är inblandad är väldigt ovanligt på normalavdelningar. Jag har varit med om två incidenter under mina år, men ingen av dem var riktad mot mig som person eller personal. 

Lycka till, hoppas du får jobbet! 

• Anonym (Fängelse)

Hej!
    Fick samtal idag och har gått vidar till en tredje interjuv, och det är med en psykolog dom arbetar men ngn sorts profil som man ska matcha. Ska dit på måndag så vi får se hur det går:)

• Anonym (G)

Vad kul, grattis! Minns den där psykologen som en sjukt irriterande typ som ville veta alla detaljer om min barndom (kliché much? Tungan ute) och sen ifrågasatte alla svar på frågorna han ställde. Men - förutom att jag höll på att bli vansinnig på "och varför tror du att du kände som du gjorde då, vad tror du att den känslan bottnade i?" ungefär femton gånger under intervjun, så var det inget att oroa sig för, han hade tydligen skrivit ett bra omdöme om mig fick jag höra sen.

• Anonym (Fängelse)

Hej!
    Har nu arit på psyolog interjun och även skrivit ett prov som inte gick så bra. Men vi får väl se vad som händer . Får väl besked inom kort, et inte rikitgt om jag vill ha jobbet börjar tvivla faktiskt. :(

• Shailak24

Jag har jobbat i över 10 år på både anstalt och häkte. Man ska vara medveten om att när man börjar inom kriminalvården får man möta samhällets bottenskikt. Folk som ljuger manipulerar och missbrukar. Man blir utsatt för hot, våld, negativ stress. Dessutom är lönen inget att hurra för. Inget slår ju att jobba ett 12 timmars pass en lördag och att få avsluta det passet med att en intagen har skurit sönder sig på cellen..... Är på väg ut från verket nu. Så nej usch, kan du få ett annat jobb ta det direkt.

• Anonym (undrar)

Hur gick det ts? Fick du en tjänst? Och valde du att ta den?

• Anonym

jag vill gärna veta mer om intevjuerna då jag blivit kallad till en. Detta på ett klass1 fängelse så jag är lite nervös och tvekar om jag ens ska gå på den. Känner mig nästan rädd inför jobbet!

• isolande

Jag jobbade 10 år i KV och gillade det jättemycket periodvis. Visst, lönen är kass för det jobb man utför, och de intagna kan vara jobbiga och sorgliga. Men samtidigt är det väldigt utvecklande, man lär sig om myndigheten som sådan, om rättssystemet, om missbruk, socialt arbete och träffar väldigt många olika typer av människor. Personligen hade jag kanske inte velat jobba någon längre period på typ Hall, men klass 2 anstalt, absolut, om kollegorna är bra Glad.

Man ska nog passa för jobbet helt enkelt, vara lite nyfiken och ha skinn på näsan utan att bli omänsklig. Att börja jobba som någon skrev här, rädd är ingen bra början. De intagna är förvånansvärt bra på att nosa upp ens svagheter och utnyttja dem till fullo. Gör dig själv och dina kollegor en tjänst och ta ett annat jobb isf.

Samtidigt ska man inte glömma att de intagna är människor som oss andra. Han som utförde mordet på Flemingsberg är inte representativ för alla intagna på våra anstalter. Han är en ensam särdeles farlig person. De allra flesta intagna är alltså inte som honom.

• Anonym

det jag blir "rädd" för kan vara tex att de får göra saker ensamma som de egentligen ska vara två att göra. Har en bekant som jobbar där som bekräftade detta och har även stått i tidningen om det och att man försöker lösa det.

Vad är arbetsuppgifterna, hur kan en dag se ut?

Detta är ett sommarjobb, det är skillnad i utbildning väl? Kortare för sommarvikarier?

Hur går intervjuerna till, exempel på frågor - och hur ska man tänka själv? Jag är väl ingen övermänniska som kan och vet allt men jag tycker själv att jag har hög moral, skinn på näsan och är ärlig och kan säga ifrån. Sedan vet jag ju inte hur det är att arbete i ett fängelse!

I kallelsen står att man ska räkna med 2h vid intervjun, inklusive information i grupp. Hur går dessa intervjuer till?

• isolande
    Anonym skrev 2012-03-05 15:35:32 följande:
    det jag blir "rädd" för kan vara tex att de får göra saker ensamma som de egentligen ska vara två att göra. Har en bekant som jobbar där som bekräftade detta och har även stått i tidningen om det och att man försöker lösa det.

Vad är arbetsuppgifterna, hur kan en dag se ut?

Detta är ett sommarjobb, det är skillnad i utbildning väl? Kortare för sommarvikarier?

Hur går intervjuerna till, exempel på frågor - och hur ska man tänka själv? Jag är väl ingen övermänniska som kan och vet allt men jag tycker själv att jag har hög moral, skinn på näsan och är ärlig och kan säga ifrån. Sedan vet jag ju inte hur det är att arbete i ett fängelse!

I kallelsen står att man ska räkna med 2h vid intervjun, inklusive information i grupp. Hur går dessa intervjuer till?
    Aha, då förstår jag. Ensamarbete är inget bra såklart, men det händer. Beroende på anstalt skulle jag oroa mig olika mycket.

Intervju/antagningsförfarandet har ändrat sig så mycket sen jag intervjuades (år 2000), så jag har inga svar på de frågorna tyvärr. På min tid fick man träffa personalansvarige, beskriva hur man trodde man skulle reagera om en intagen fick ett utbrott för att det saknades leverpastej till smörgåsen på morgonen. Typ, sen var det klart. Det var inte så petigt på den tiden Glad
  • Anonym

det är ett fängelse med högsta säkerhetsklass.

• isolande
    Anonym skrev 2012-03-05 15:53:31 följande:
    det är ett fängelse med högsta säkerhetsklass.
    Då skulle jag (fast det är ju lätt för mig att säga som varit med ett tag...) vägra utföra de arbetsuppgifterna ensam och även påpeka detta till chefen.

Att ensam genomföra arbetsuppgifter där man uttalat ska vara två på en klass 1 anstalt är ABSOLUT INTE OK. Kräver anstaltschefen att det ändå skall göras skulle jag gå vidare till regionchefen och påtala detta. Blanda in pressen verkar oxå vara effektivt faktiskt...
Svar på tråden Jobba inom Kriminalvården!!!